czwartek, 29 września 2016

FONETYCZNE symbole

Pomysły z niniejszego wpisu można zastosować, kiedy w krótkim czasie chcemy hurtowo, ale przystępnie przedstawić i wprowadzić symbole fonetyczne. W tym celu warto wykorzystać tabele z alfabetem fonetycznym, tworzone samodzielnie przez uczniów lub z pomocą gotowych materiałów.


Poniższe zadania uczniowie mogą wykonywać z pomocą nauczyciela, 
słownika wymowy online lub przykładowego video z instrukcją wymowy poszczególnych dźwięków.

Mogą one także stanowić element pracy projektowej lub innych aktywnościach (kółka przedmiotowe, wewnątrzszkolny dzień języka angielskiego, itp.), które skupiają się na zagadnieniach fonetycznych.

Zanim przystąpimy do konkretnego działania warto wykorzystać jakiś pomysł, który w ciekawy sposób wprowadzi uczniów  temat, np. 

 FONETYCZNA ROZGRZEWKA
... a następnie wdrożyć którąś z propozycji:


1. uczniowie otrzymują pustą tabelę oraz listę słów, które muszą umieścić w okienku z odpowiednim dźwiękiem zawartym w danym słowie; mogą to zrobić mniej lub bardziej twórczo:

a. z elementami plastycznymi
(materiał do pobrania po kliknięciu w zdjęcie) 

https://drive.google.com/file/d/0Bx6xSe9o2ZEHalJnSk1TNlp2a0E/view?usp=sharing



- uczniowie wycinają z szablonów zarówno okienka jak i słowa
- następnie tworzą plakat lub inną artystyczną formę swojej ściągi fonetycznej, dopasowując wyrazy do odpowiednich dźwięków

b. w formie pisemnej
 - uczniowie otrzymują tabelę z dźwiękami
- uczniowie wpisują po jednym słowie zawierającym dany dźwięk 
w odpowiednie okienko
- uczniowie dodatkowo mogą dopisać inne przykładowe słowa 
w odpowiednim okienku 
(materiał do pobrania po kliknięciu w obrazek)

 https://drive.google.com/file/d/0Bx6xSe9o2ZEHcXAza19QR1Vrb2c/view?usp=sharing
* jeśli uczniowie nie poradzą sobie z zadaniem samodzielnie, 
wspomagamy ich w pracy
* możemy posłużyć się filmikiem instruktażowym lub własną instrukcją, 
na przykład:


English Phonetics (Symbols and Pronunciation)

- wyświetlamy video
- każdorazowo kiedy pojawi się prezentacja kolejnego dźwięku i przykładu, zatrzymujemy nagranie i dajemy czas uczniom na odnalezienie słowa 
i dopasowanie go do odpowiedniego dźwięku w okienku tabeli
- zachęcamy uczniów do generowania większej ilości słów, zawierających omawiane dźwięki, oraz uzupełnianie listy o takie przykłady i oczywiście podejmowanie prób wypowiadania tych słów i dźwięków

c. możemy też wykonać zadanie w formie innej karty pracy, w której podobnie jak wyżej, uczniowie zamieszczają brakujące słowa dopasowując je do odpowiednich dźwięków (materiał do pobrania po kliknięciu w obrazek)

https://drive.google.com/file/d/0Bx6xSe9o2ZEHQXhzQUJ1dGVub0E/view?usp=sharing

d. możemy też ozdobić salę lekcyjną o plakaty fonetyczne, które będą stanowiły swego rodzaju ściągę 
 (materiał do pobrania po kliknięciu w obrazek)

https://drive.google.com/file/d/0Bx6xSe9o2ZEHYUlqY2JfN0tEUUE/view?usp=sharing


- przyda się ona za każdym razem kiedy będziemy chcieli zwrócić uwagę uczniów na wymowę słów zawierających dane dźwięki
- rozwieszone plakaty mogą także posłużyć jako materiał wspomagający inne zadania (uczniowie losują słowo i starają się odszukać dźwięki znajdujące się w tym słowie - materiał do pobrania słów po kliknięciu w obrazek)

https://drive.google.com/file/d/0Bx6xSe9o2ZEHSGtvU0EtcFpxRjg/view?usp=sharing

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

***

POZOSTAŁE wpisy o tematyce fonetycznej wraz z innymi 
materiałami do pobrania znajdują się tutaj:









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz