piątek, 23 września 2016

FONETYCZNE materiały online

W niniejszym poście zamieszczam zbiór materiałów, na jakie natknęłam się w trakcie tworzenia poprzednich wpisów dotyczących fonetyki - są idealne do zastosowania na zajęciach lub do polecenia uczniom w ramach samodzielnej nauki:


Niesamowite narzędzie You(En)Glish




- w pasku wyszukiwania wpisujemy docelowe słowo
- system pokazuje nam film zaczerpnięty z zasobów YouTube i wyświetla go w momencie, kiedy docelowe słowo pojawia się w wypowiedzi speaker'a na video
- dodatkowo, poniżej filmu widzimy zdania, wypowiadane przez osoby z filmu, a docelowe słowo zaznaczone jest na źółto


- po kliknięciu w dowolne słowo z wyświetlanego zdania film zatrzymuje się i pojawia się dodatkowe okienko z objaśnieniem wybranego słowa w formie definicji, form, przykładowych zdań, itp.


- nad filmem widzimy ilość filmów w bazie, które zawierają dane słowo i za pomocą ikonki "next" przechodzimy do kolejnego video w którym wyświetla się fragment zawierający słowo, które wcześniej wybraliśmy
- możemy też wybrać język w jakim chcemy usłyszeć wybrane słowo
CUDO :)

1. cały dział poświęcony zagadnieniom fonetycznym:
https://www.englishclub.com/pronunciation/phonetic.htm

2. konwerter fonetyczny
http://lingorado.com/ipa/

3. materiały instruktażowe - "co i jak wymawiać":
a. BBC learning English - The Sounds of English
http://www.bbc.co.uk/learningenglish/english/features/pronunciation
b. English Phonetics (Symbols and Pronunciation)
https://www.youtube.com/watch?v=JIytoY5_gpw
c. The sounds of English - Phonetic Alphabet - English Pronunciation
https://www.youtube.com/watch?v=lXdE9asEObQ


4. zagwozdki fonetyczne
a. Ed Rondthaler on English spelling
https://www.youtube.com/watch?v=XTjeoQ8gRmQ
b. zjawiska typu "ghoti"
http://www.economist.com/node/11920829

5. wiersze
http://www.learnenglish.de/pronunciation/pronunciationpoem.html
https://www.youtube.com/watch?v=Y-GDoVBlVeA
http://www.etni.org.il/farside/funpoem.htm
https://linguafrancas.wordpress.com/2013/02/13/why-english-is-so-hard-a-poem/

6. słowniki wymowy
http://howjsay.com/
https://www.diki.pl/

7. video
a. pani Arleny Witt:

Psyche, psychology, pneumonia | Po Cudzemu #52
https://www.youtube.com/watch?v=eaO5bF8clVc

Murderer, error i dużo r | Po Cudzemu #48
https://www.youtube.com/watch?v=QOXzAZBnHRs

Shit czy sheet? Bitch czy beach? | Po Cudzemu #12
https://www.youtube.com/watch?v=GlHvI8FqBdw

McConaughey i inne trudne nazwiska | Po Cudzemu #29
https://www.youtube.com/watch?v=--aROcutJdQ

b. seria pana Philochko dotycząca prawidłowej wymowy "schwa" (młodzież bardzo go lubi - przy okazji polecam inne jego filmy o przeróżnej tematyce)

The SCHWA in ENGLISH (ə)
American English with Philochko & Friends
https://www.youtube.com/watch?v=oPCKHtQiP-4

Accent training: (SCHWA) Lesson 1
American English with Philochko & Friends
https://www.youtube.com/watch?v=rPNZbIBxSZw

Accent Training: (SCHWA) Lesson 2
American English with Philochko & Friends
https://www.youtube.com/watch?v=LRBnqPkuJtc

Accent Test! (schwa Sound)
American English with Philochko & Friends
https://www.youtube.com/watch?v=B0BQ06Z17HU

8. dźwięk "schwa"

http://www.anenglishaccent.com/mr-schwa.html

PDF 1
http://www.anenglishaccent.com/Images/Breakfast.pdf
PDF 2
http://www.anenglishaccent.com/Images/Michael%20Wellz.pdf


9. listy

- łamańców językowych
http://www.uebersetzung.at/twister/en.html

- najbardziej problematycznych słów
http://grammar.yourdictionary.com/style-and-usage/mispron.html
- homofonów:
http://www.singularis.ltd.uk/bifroest/misc/homophones-list.html
https://www.englishclub.com/pronunciation/homophones-list.htm

- minimal pairs:
https://www.englishclub.com/pronunciation/minimal-pairs.htm

10. fonetyka na wesoło

German Coastguard Sinking - Learn English Commercial, mantrat
https://www.youtube.com/watch?v=gmOTpIVxji8

Funny English Class - Hilarious video, LaughterCorner
https://www.youtube.com/watch?v=iy3eLUSZD_0



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

2 komentarze:

  1. Myślę, że ciekawie to wszystko ułożyłaś biorąc pod uwagę, że fonetyka dla uczniów nie jest czasem ciekawa i w szkole może brakować na nią czasu a ćwiczeń dot. tego tematu w podręcznikach zwyczajowo nie ma za wiele.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Zdaję sobie z tego sprawę bo faktycznie brakuje propozycji, które byłyby przystępne dla uczniów i nauczycieli. Myślę, że moje rozwiązania są dość przystępne i możliwe do zastosowania w każdych warunkach; szczególnie pomysły z wplataniem elementów transkrypcji w przeróżne zadania, co nie przytłoczy uczniów, a sprawi, że w interesujący sposób będą eksponowani na zagadnienie.

      Usuń