piątek, 23 września 2016

FONETYCZNE konkurencje

Materiały z jakich korzystamy w trakcie wprowadzania ciekawostek z zakresu fonetyki możemy wykorzystać w przeróżnych konkurencjach

Dzielimy uczniów na pary lub grupy, które rywalizują między sobą w poprawnej wymowie określonych słów, zdań czy tekstów - możemy do tego wykorzystać:

a. konwerter fonetyczny, za pomocą którego łatwo jest stworzyć transkrypcję docelowego tekstu  (piosenki, czytanki z podręcznika, dialogi, itp.) lub przygotować materiały takie jak fiszki fonetyczno-leksykalne (uczniowie mogą je losować i podobnie jak w przypadku zwyczajnych słów, rywalizować w grupach, parach lub indywidualnie)




b. łamańce językowe

c. odczytywanie wierszy



d. poprawne wymawianie "minimal pairs", homonimów, heteronimów i homofonów czy innych problematycznych słów 






e. dopasowywanie symbolu fonetycznego do dźwięku jakie zawierają słowa





f. a dla tych uczniów, który odkryli w sobie pasję do fonetyki i "hieroglifów", transkrybowanie słów, zdań czy tekstów różnego pochodzenia (może się to odbywać na czas, z użyciem słowników)






g. rozszyfrowywanie fragmentów tekstów na czas - uczniowie pracują indywidualnie, w parach lub grupach i jak najszybciej oraz najpoprawniej starają się zapisać lub przeczytać na głos zapisane fonetycznie teksty





A tak pracowali moi uczniowie rozszyfrowując zapis fonetyczny dwóch 
 tekstów z czasopisma Hot English:






Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz