piątek, 23 września 2016

FONETYCZNE akcenty

Warto wdrażać elementy fonetyki na zajęciach niekoniecznie w postaci całych lekcji poświęconych na omawianie jej zagadnień.  Można zrobić to bardziej dedukcyjnie i subtelnie, przemycając docelowe treści w fonetycznej formie i wplatając je w przeróżne zadania, na przeróżnych etapach zajęć. 


Uczniowie mogą rozszyfrowywać zapisane fonetycznie:

1. tematy lekcji lub ich fragmenty
ZAPRASZAM


2. słownictwo 
- na podstawie zbioru najważniejszych słów uczniowie rozszyfrowują zapis, tworząc jednoczenie listę docelowego słownictwa; 
- w postaci fiszek fonetycznych: po wylosowaniu fonetycznej fiszki uczniowie rozszyfrowują zapisane tam słowo, wypowiadają je, tworzą zdania lub wypowiadają się na dany temat w zadaniu "Tell me about ... jɔː ˈhɒbiz / sʌmθɪŋ ˈskeəri /..."  - materiał do ściągnięcia po kliknięciu w obrazek)


https://drive.google.com/file/d/0Bx6xSe9o2ZEHQV9IOHhnN2pfd2c/view?usp=sharing


3. zdania z wykorzystaniem docelowej struktury gramatycznej w trakcie prezentacji nowego materiału lub jako jego utrwalenie

4. tytuły, nagłówki, wybrane słówka w czytankach z podręcznika, piosenkach lub innych tekstach


- przykład piosenki Shawn Mendes - Stitches ('klik" w zdjęcie)
https://drive.google.com/file/d/0Bx6xSe9o2ZEHVElLZEl0ZzJQUkU/view?usp=sharing

link do utworu (weryfikujemy odpowiedzi uczniów z oryginałem i sprawdzamy wymowę; jednocześnie warto zaznaczyć różnicę w melodii słowa i całego zdania w przypadku zwyczajnych wypowiedzi i piosenek)

https://www.youtube.com/watch?v=VbfpW0pbvaU 

- przykład wiersza fonetycznego

https://drive.google.com/file/d/0Bx6xSe9o2ZEHQW8tQlU1cjVVdHc/view?usp=sharing

 - przykład z podręcznika MM Publications "Full Blast B1+"

5. opis ilustracji 
- uczniowie sami zapisują fonetycznie słowa związane z obrazkiem, a rówieżnik rozszyfrowuje słowa, łączy je z obiektami na obrazku i tworzy pełny opis w postaci całych zdań 
- nauczyciel przygotowuje kartę pracy, uczniowie łączą strzałkami słowo z obiektem na ilustracji, zapisują słowo alfabetycznie i tworzą dłuższe wypowiedzi opisujące obrazki







* oczywiście  w trakcie wykonywania powyższych zadań zapewniamy uczniom możliwość ćwiczenia wymowy słów :)

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

3 komentarze:

  1. Anielo nie nadążam z czytaniem postów...

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo inspirujące! :) A skąd wziąć czcionkę ze znakami transkrypcji fonetycznej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj ;)
      Jest świetna strona z konwerterem:

      http://lingorado.com/ipa/

      jest tam podział na AmE oraz BrE oraz inne opcje edytowania;)

      Usuń