czwartek, 1 września 2016

CZYTANIE z głową w chmurach

Od jakiegoś czasu, kiedy to wprowadzono wymóg podręczników wieloletnich do szkół, dość drastycznie ograniczono interakcję ucznia z jego książką. Niemniej jednak, w myśl powiedzenia, że "z każdej sytuacji jest wyjście", rozwiązanie znalazło się i w tym przypadku.

Po raz kolejny sięgam po motyw chmurek. Poniższa propozycja wspomoże uczniów w pracy z wszelkiego rodzaju "czytankami" i zmusi ich mózgi do głębszej analizy tych tekstów.




1. uczniowie pracują w parach
2. uczniowie zaopatrują się w chmurki lub karteczki - szerokość chmurek/karteczek nie powinna być zbyt duża, ale może być różna; ilość takich chmurek powinna być dostosowana do objętości tekstu i wielkości liter
3. uczniowie skupiają się na docelowym tekście; po zadaniach rozgrzewkowych, uczeń A przykrywa, swoimi karteczkami dowolny  fragment tekstu w podręczniku rówieśnika; uczeń B robi to samo 
4. zadaniem uczniów będzie wczytanie się w widoczne fragmenty tekstu i dopisanie tych brakujących, logicznie dopasowując swoje fragmenty do otaczających informacji w tekście
5. po zapełnieniu karteczek własnymi propozycjami, uczniowie odkrywają tekst i weryfikują swoje wersje z oryginałem
* w ten sposób można pracować zarówno z dialogami, jak i z tekstami innego typu, szczególnie opowiadaniami czy listami
* uczniowie młodsi pracujący na niższych poziomach mogą skorzystać z pomysłu zakrywając mniejszy obszar tekstu i wpisując nawet jedno słowo

PRZYKŁAD 1:

A. tekst oryginalny

Żródło: Click On 2, str. 7, Express Publishing

B. tekst po przykryciu karteczkami


C. tekst po ingerencji ucznia :)


PRZYKŁAD 2
A. tekst oryginalny

Źródło: Traveller C1, MM Publications

B. tekst po przykryciu karteczkami

C. tekst po ingerencji ucznia :)


Inne przykłady na rozkładanie czytanek na łopatki proponowałam w tej kompilacji:

http://neuroteaching.blogspot.de/p/czytanie.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz