sobota, 10 września 2016

BAMBUSOWE koraliki

Kolejny raz przekonuję się, że narzędzia edukacyjne można zrobić ze wszystkiego  :) Tym razem padło na matę bambusową. Już od dawna rozważałam wykorzystanie koralików z takich mat, ale trafiałam na zbyt małe, nieporęczne wersje. Ku mojej uciesze, dzisiaj w "Biedronce" natknęłam się na  odpowiedniej wielkości maty w różnych kolorach, o ciekawych splotach splotach i wielokształtnych kosteczkach. Wybrałam tę, gdyż ma najwięcej elementów - około 200. 




Postanowiłam, że mieszczę na nich litery, liczby i ikonki/obrazki w postaci naklejek lub wydrukowanych i wyciętych z papieru. Możliwe, że nabędę jeszcze inne z dłuższymi prostokątnymi kosteczkami, na których zmieszczą się słowa.




Jak wykorzystać takie koraliki?


1. KORALIKI Z CYFRAMI


a. uczniowie losują koralik i podają ilość słów tematycznych jaką sugeruje liczba na koraliku
b. liczba na koraliku może też sugerować ilość zdań, jakie uczniowie muszą stworzyć, aby przekazać daną informację, np. zaproszenie, sugestię, relację z jakiegoś wydarzenia
c.  do utrwalania liczb w języku obcym
d. można je wykorzystać do losowania "numerka z dziennika"


2. KORALIKI Z LITERAMI


a. uczniowie mogą tworzyć koralikowe scrabble lub krzyżówki, na zasadach opisanych w tym poście:


b. uczniowie losują określoną ilość literek i tworzą zdania, w których każde słowo rozpoczyna się na wylosowane literki; kolejność liter może być dowolna (wersja łatwiejsza) lub taka, w jakiej nastąpiło ich wylosowanie (wersja trudniejsza) 
np. i,p,a,g,t,a,t,h,w

I was having a great time at the party.

c. na podobnych zasadach jak w przykładzie b, można tworzyć dłuższe wypowiedzi pisemne lub ustne, w których dana litera otwiera kolejne zdania
np. i,p,a,g,t,a,t,h,w
I was at a party. Parties make me feel relaxed. Away from home, I can forget about my everyday problems. ...

d. do ćwiczeń utrwalających alfabet

Inne pomysły na wykorzystanie liter alfabetu:
grupowe zdania i opowiadania:
szubienica i wisielec:
wyszukiwanka słów:

3. KORALIKI Z IKONKAMI i OBRAZKAMI



Takie koraliki można wykorzystać jak zmodyfikowane "story cubes", do tworzenia ustnych lub pisemnych historyjek indywidualnych lub grupowych, na przykład na zasadach proponowanych tutaj:






4. KORALIKI Z FUNKCJAMI JĘZYKOWYMI



Uczeń losuje koralik ze zdaniem i tworzy wypowiedź w postaci reakcji na wylosowaną treść lub też potencjalną wypowiedź, jaka mogła poprzedzać to zdanie, np. losując "Have a nice weekend", reakcją może być "Thanks, same to you", a wypowiedzią poprzedzającą może być "I need to go now. Bye!"

link do tabelki z przykładowymi zdaniami

5. KORALIKI ZE SŁOWAMI


- mogą to być dowolne słowa, czasowniki regularne i nieregularne, przymiotniki, za pomocą których będzie można utrwalać wiedzę leksykalną i gramatyczną, tworząc zdania czy historyjki 

6. ŁĄCZĄC KORALIKI O RÓŻNYCH TREŚCIACH

- koraliki niekoniecznie muszą zawierać na każdej stronie te same treści
- obie strony mogą zwierać różne połączenia, na przykład  strona I cyfrę, strona II obrazek
- oczywiście można stworzyć kilka zestawów koralików tematycznych i łączyć je razem w drodze losowania

Możliwe konfiguracje i przykłady zadań:

a. LITERKI vs OBRAZKI
- uczeń tworzy słowa rozpoczynające się na wylosowaną literę, przy czym słowa muszą być związane tematycznie z obrazkiem na odwrocie


b. LITERKI vs CYFRY
- uczeń tworzy tyle słów na daną literkę ile sugeruje cyferka 


c. CYFRY vs OBRAZKI
-  uczeń tworzy tyle zdań dotyczących obrazka ile sugeruje cyferka na odwrocie


d. OBRAZEK vs OBRAZEK
- uczeń tworzy wypowiedź łącząc skojarzenia z obrazkami znajdującymi się na obu stronach koralika
- można utrudnić zadanie i wówczas uczeń po wylosowaniu koralika tworzy wypowiedź związaną z jednym obrazkiem, ale nie zapoznaje się z drugą stroną koralika; dopiero po tym jak stworzy wypowiedź odwraca koralik i kontynuując wypowiedź, która musi być spójna i  logiczna z poprzednią

e. OBRAZEK vs FUNKCJE JĘZYKOWE lub OBRAZEK vs SŁOWO



 
- uczeń tworzy wypowiedź łącząc logicznie treść obrazka i wplatając w nią zdanie lub słowo w odpowiedniej strukturze gramatycznej

f. FUNKCJE JĘZYKOWE vs FUNKCJE JĘZYKOWE



- uczeń losuje kilka zdań i tworzy dialog lub relację z wydarzenia/opowiadanie, wplatając logicznie w treść wypowiedzi wylosowane zdania

g. inne :)



7. WARIACJE

A. koraliki można nadziewać na nitkę tworząc klasowy łańcuszek
- uczeń A losuje koralik i w zależności od tego, co jest na koraliku (litera lub obrazek) tworzy opis obrazka w docelowym czasie/strukturze gramatycznej lub podaje słowo zaczynające się na daną literę 
- po wykonanym zadaniu, uczeń nadziewa swój koralik na nitkę i przekazuje jej koniec uczniowi B
- uczeń B podobnie tworzy wypowiedź lub podaje słowo, nadziewając swój koralik na nitkę
- pozostali uczniowie robią to samo
- kiedy powstanie łańcuszek z obrazków lub liter, zadaniem uczniów jest stworzenie historyjki, relacji, opowiadania, listu lub dialogu, wykorzystując sekwencję wydarzeń sugerowanych ilustracjami z łańcuszka; jeśli były to literki, wówczas uczniowie tworzą wypowiedź pisemną w której każde zdanie rozpoczyna się na kolejną literę łańcuszka

B. ...
może ktoś z Was ma jakąś sugestię?




Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

4 komentarze:

  1. Love it:) Kolejny raz okazuje się, że Biedra rządzi:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie - i to niekoniecznie jeśli chodzi o towar bezpośrednio związany z edukacją ;)

      Usuń
  2. Love it:) Kolejny raz okazuje się, że Biedra rządzi:)

    OdpowiedzUsuń