poniedziałek, 29 sierpnia 2016

REAGOWANIE JĘZYKOWE w chmurach

Już od dłuższego czasu w celu sprawdzenia umiejętności językowych uczniów zaczęłam rezygnować z typowych zadań testowych, które w mojej ocenie stanowią niedostateczny "materiał dowodowy" ukazujący faktyczny stan wiedzy. Bardziej zależy mi na tym, jak uczniowie wykorzystują dotychczasową wiedzę w rozwiązywaniu różnych zadań, które im przygotowuję i które wymagają czegoś więcej niż zaznaczenia jednej z 4 odpowiedzi a, b, c lud d.  

Na moim blogu można znaleźć mnóstwo propozycji pełniących funkcję takich ukrytych narzędzi weryfikujących nabyte umiejętności, zachęcające uczniów do myślenia i tworzenia, a nie odtwarzania. W miarę możliwości zastępuję nim całkowicie lub uzupełniam tradycyjne testowanie.

Jakiś czas temu korzystałam z chmurek, żeby nadać podręcznikowym i pozapodręcznikowym ilustracjom bardziej interaktywny charakter 
(link: interaktywne ilustracje).  
Tym razem  proponuję wykorzystać chmurki magnetyczne lub chmurki zalaminowane w celu zweryfikowania umiejętności reagowania językowego oraz wiedzy gramatyczno-leksykalnej. Propozycja jest uniwersalna i również sprawdzi się w utrwalaniu funkcji językowych oraz innych struktur, a przy okazji zmotywuje uczniów do tworzenia opowiadań lub dialogów w formie ustnej lub/i pisemnej.




1. potrzebujemy jedynie 2 chmurki, z których można ścierać napisy - 2 sztuki wystarczą nawet dla liczniejszej grupy uczniów


2. uczeń A rozpoczyna łańcuszek zapisując na chmurce dowolne pytanie, zdanie najlepiej wykorzystując docelowe funkcje językowe lub struktury gramatyczne


3. następnie uczeń A przekazuje chmurkę uczniowi B, aby ten zareagował w jakiś sposób na zdanie znajdujące się na jego chmurce poprzez zapisanie odpowiedzi czy komentarza


4. następnie uczeń B zmazuje treść chmurki A, tak aby uczeń C nie sugerował się poprzednimi wersjami i sam dodał swoją opierając się jedynie na treści ucznia B


5. procedura jest powtarzana: uczeń B przekazuje swoją chmurkę uczniowi C; uczeń C komentuje w logiczny sposób zdanie ucznia B i zmazuje treść poprzednika, przekazując swoją chmurkę uczniowi D

6. i tak dalej

7. kiedy chmurka znajdzie się w rękach ostatniego ucznia ten uzupełnia ją swoją wersją

8. w tym momencie zestawiamy zdanie ucznia A ze zdaniem ucznia ostatniego, np.
A: Have you seen Star Wars movie?  ------      X: She lost all her money.

9. zadaniem uczniów będzie stworzenie historyjki lub jakiegokolwiek innego ciągu wydarzeń (opowiadania z narzuconą lub dowolną tematyką; artykuł; recenzję; itp.) rozpoczynając ją od zdania ucznia A "Have you seen Star Wars movie?' i kierując wątkiem tak, aby zakończył się logicznie komentarzem ucznia  ostatniego "She lost all her money", co może odbywać się w formie ustnej lub/i pisemnej w zależności od celów lekcji

10. dodatkową opcją może być  uwzględnienie w tworzonym tekście lub dialogu jeszcze swojego własnego komentarza, jaki uczeń zapisywał w trakcie pierwszego ćwiczenia na chmurkach




7 komentarzy:

  1. Rewelacja! Kochana gdzie można dostać takie mini tablice chmurki?

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Witaj Martyno. Przepraszam najmocniej - dopiero teraz zauważyłam zapytanie. Chmurki były w okresie wakacyjnym w sklepach NETTO. Może będą dostępne gdzieś online.

      Usuń
  3. Szukam na Allegro, nie mogę znależć tych chmurek :-(

    OdpowiedzUsuń
  4. JEST: http://allegro.pl/mini-tabliczka-suchoscieralna-talk-magnetic-i6588189287.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Udało się ;) zawsze można zastąpić chmurkami zalaminowanymi :)

      Usuń