wtorek, 16 sierpnia 2016

GRAFIKO-KONTRAKT - ujarzmianie kontraktu część I

Grafiko-kontrakt to moja pierwsza propozycja wspomagająca utworzeni kontraktu klasowego za pomocą memów lub innych motywów dostępnych w internecie. Niemniej jednak uczniowie mogą także tworzyć analogowe prace, wykorzystując naklejki, plakaty z gazet, lub wycięte z magazynów postacie.

Forma jest dość humorystyczna, ale wydaje mi się, że w ten sposób zmotywuje uczniów do bardziej efektywnej pracy i przemyci wiele ważnych informacji,  które będzie można pozostawić w wersji oryginalnej lub wykorzystać jako rozgrzewka przed stworzeniem bardziej formalnej wersji kontraktu.
  

Pomysł przyda się tym, którzy szukają alternatyw dla szablonowych kontraktów lub dla tych, którzy szukają ciekawego i kreatywnego preludium do stworzenia klasowej "umowy".





Uczniowie na zajęciach lub w domu mogą przygotować motywacyjny przekaz na nowy rok szkolny wykorzystując do tego wybraną formę graficzną i zamieszczając na niej kreatywnie ujęte postulaty, które wspomogą ich w całorocznym edukacyjnym boju.

Taką pracę możemy zorganizować jako projekt wewnątrzklasowy albo międzyklasowy, a jego efekt finalny zaprezentować w postaci:
- plakatów wirtualnych umieszczonych na stronach internetowych szkoły, szkolnych blogach lub zamkniętych grupach Facebookowych, 
- prac "realnych" rozwieszając projekty uczniów na gazetkach w klasach lub korytarzach szkolnych. 

Prace mogą być stworzone w języku obcym lub/i ojczystym. 
Można zrobić też wersje wielojęzyczne.

Kiedy powstanie już taka baza z humorystyczno-ironicznym przekazem, możemy omówić z uczniami treść poszczególnych grafik, wykorzystać je do przeprowadzenia "burzy mózgów" lub pogadanek, i na ich podstawie wspólnie z podopiecznymi stworzyć już formalny kontrakt zawierający aspekty, na których nam zależy.

Nauczyciele także mogą przyłączyć się do tworzenia memów i umieszczać w nich własne uwagi i postulaty, uwzględniając je potem w takim kontrakcie.

Jakie narzędzia mogą sprawdzić 
się w tym podejściu?
 
1. generatory memów,  


2. generatory cytatów,
 na przykład: http://recite.com/


3. motyw motywującego i przykładnego Billa



4. papierowy Facebook
 


Do tworzenia kontraktowych postulatów możemy wykorzystać motyw i zasady funkcjonowania Facebooka. 

- Na karcie głównej imitującej  Facebookowego "walla" zamieszczamy nazwę umowy dotyczącej współpracy, np. bardziej formalne "KONTRAKT z klasą III B gimnazjum", "ZASADY WSPÓŁPRACY w klasie I LO w roku 2016/2017", itp., lub mniej formalne, nieodstraszające sformułowania typu 
"Mądre rady I c na bezproblemowe przetrwanie roku szkolnego", 
"Praktyczny poradnik doświadczonego ucznia", itp. 

- Natomiast w okienkach komentarzy uczniowie i nauczyciel zamieszczają swoje propozycje zasad współpracy (np. "nie przerywamy, gdy ktoś mówi") lub sprawdzone porady dotyczące efektywnych zachowań ("Nie odkładaj nauki do testu na ostatni dzień - i tak niczego się nie nauczysz, zarwiesz noc i będziesz ciągle zestresowany, co na pewno nie pomoże w rozwiązywaniu zadań testowych").  Pozwólmy stworzyć takie wskazówki językiem ucznia lub inny kreatywny sposób, na przykład w postaci rymów, z wykorzystaniem ikonek, emotek, itp.

- W zależności od koncepcji, preferencji uczniów i naszych możliwości, "kontraktowy Facebook" może mieć oczywiście inną formę - treści w okienkach mogą być wyrażone inaczej, na przykład zamieszczając w poście głównym pytanie lub hasło "Moje wymarzone lekcję języka angielskiego", a w komentarzach doczepianych przez uczniów i nauczyciela mogą znajdować się ich opinie dotyczące oczekiwanego podejścia nauczyciela, własne zobowiązania oraz oczekiwania odnośnie pracy rówieśników.

Poniżej udostępniam linki do szablonów Facebookowych okienek:

 PISANIE z Facebookiem i BBC - okienka komentarzy dla nauczyciela


LEKCJE Z FACEBOOKIEM - szablony



5.  postacie z popularnych bajek (dzieci młodsze)
- dla uczniów starszych klas SP mogą to być to chmurki dialogowe, które uzupełniają samodzielnie o wybrany postulat pracując indywidualnie lub w grupach; gotowe postulaty przyporządkowują wybranym postaciom przygotowanym wcześniej przez nauczyciela
(postacie mogą mieć formę ilustracji wydrukowanych z internetu, najlepiej czarno-białych, które uczniowie pokolorują wg uznania; świetnie sprawdzą się też zwyczajne naklejki z przeróżnymi postaciami znanymi uczniom)
- a dla młodszych mogą to być gotowe przygotowane przez nauczyciela proste komunikaty, które uczniowie dokleją do wybranych postaci, 

Za pomocą postulatów i przyporządkowanych do nich postaci, 
uczniowie tworzą klasowy lub grupowy plakat




6 postacie wycięte z gazet

 
- za pomocą zdjęć i chmurek dialogowych lub innych podobnych form wizualnych, można stworzyć duży plakat lub gazetkę ścienną zawierającą postacie i udzielane przez nich rady, zalecenia, postulaty wyrażone językiem bardziej lub mniej formalnym, obcym lub ojczystym w zależności od tego, co uzgodniliśmy wcześniej z uczniami
- zdjęcia z magazynów możemy zastąpić zdjęciami uczniów 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz