wtorek, 30 sierpnia 2016

7. BTS ideas - AUTORSKIE IKONKI

Jakiś czas temu poruszałam temat ikonek, które mają w sobie niewyczerpalny potencjał komunikacyjny. Tym razem można wykorzystać motyw w ćwiczeniach integracyjnych przeprowadzanych na początku roku szkolnego, zachęcając uczniów do projektowania autorskich symboli opisujących ich sylwetki.



WARIANT 1 - integracja nowych grup
a. uczniowie zaopatrują się w małe karteczki wycięte z większych szablonów papieru
b. uczniowie pracują w parach lub grupach 3-osobowych
c. każdy z uczniów przygotowuje określoną ilość symboli/ikonek ukazujących informacje o sobie




d. uczniowie pracują z gotowymi ikonkami w następujący sposób
- uczeń A udostępnia swoje ikonki uczniowi B
- uczeń B na podstawie ilustracji stara się domyśleć, jakie informacje o rówieśniku kryją się za poszczególną ikonką, ubierając swoje przypuszczenia w pełne zdanie, np. "I think you are interested in rock music."


- uczeń B uważnie słucha i weryfikuje domniemania  partnera
- jeśli uczeń B się myli, uczeń A zachęca go do dalszego odgadywania
- uczniowie wymieniają się rolami po każdej wypowiedzi lub po omówieniu całej serii ikonek przez jednego ucznia
- uczniowie mogą prowadzić statystyki dotyczące ilości trafnych odpowiedzi - uczeń, który popełni mniejszą ilość błędów w domysłach, wygrywa
- po zakończeniu zadania uczniowie przedstawiają swojego partnera na forum klasy, posiłkując się ikonkami lub bez ich użycia

WARIANT 2 - opowiadanie o wakacjach

a. uczniowie zaopatrują się w małe karteczki wycięte z większych szablonów papieru
b. uczniowie pracują w parach lub grupach 3-osobowych
c. każdy z uczniów przygotowuje określoną ilość symboli/ikonek ukazujących informacje o swoich wakacjach (nie muszą być to informacje zgodne z rzeczywistością)
d. uczniowie pracują z gotowymi ikonkami w następujący sposób
- uczeń A udostępnia swoje ikonki uczniowi B
- uczeń B na podstawie ilustracji stara się domyśleć, jak jego partner spędzał wakacje, ubierając swoje przypuszczenia w pełne zdanie, np. "I think you were in the mountains."
- uczeń B uważnie słucha i weryfikuje domniemania  partnera
- jeśli uczeń B się myli, uczeń A zachęca go do dalszego odgadywania
- uczniowie wymieniają się rolami po każdej wypowiedzi lub po omówieniu całej serii ikonek przez jednego ucznia
- uczniowie mogą prowadzić statystyki dotyczące ilości trafnych odpowiedzi - uczeń, który popełni mniejszą ilość błędów w domysłach, wygrywa
- po zakończeniu zadania uczniowie przedstawiają na forum klasy fakty z wakacji swojego partnera, posiłkując się ikonkami lub bez ich użycia

WARIANT 3 - możemy wykorzystać gotowe ikonki w celu tworzenia fikcyjnych wakacyjnych opowiadań lub w tworzeniu dialogów (na zasadach przybliżonych tutaj).


Motyw można stosować oczywiście do innych sytuacji 
i w celu utrwalania przeróżnych struktur językowych :)



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

2 komentarze:

  1. Odpowiedzi
    1. Witaj Ilono ;D Prawda? Powinno się sprawdzić - nauczyciel nie musi nic przygotowywać, uczniowie się pozytywnie narobią i pouczą :)

      Usuń