wtorek, 30 sierpnia 2016

6. BTS ideas - BALONOWE lodołamacze

Poniższa propozycja do 6. pomysł z serii początkoworocznych lodołamaczy, integrujących nowe grupy uczniów. Powinna sprawdzić się także wśród uczniów, którzy się już znają. Zachęcam do współudziału także nauczycieli ;)


Inspiracją do tego pomysłu była propozycja zaprezentowana przez  Annę Popławską, która wraz z Małgorzatą Mansoor w trakcie wrocławskiego Spice up, zachęcała do używania balonów w motywowaniu uczniów do pisania. Ja postanowiłam skorzystać z balonowej przestrzeni do zaangażowania uczniów w przeprowadzanie ćwiczeń komunikacyjnych w następujących wariantach.


 ZAOPATRUJEMY  
się w dobrej jakości balony, które nie pękną w trakcie zadania
 i pisadełka (najlepiej mazaki)




WARIANT 1
1. dzielimy uczniów na 2 grupy
2. każda grupa otrzymuje balon (najlepiej napompować go wcześniej samodzielnie)
3. każdy uczeń w grupie zapisuje po jednym "pytaniu osobistym" 
na czas w następujący sposób:
- uczeń A chwyta balon i pisze na nim pytanie, 
np. What's your name? i przekazuje balon uczniowi B

- uczeń B dodaje swoje pytanie, np. Where are you from? i przekazuje balon uczniowi C
- i tak dalej
- uczniowie nie mogą powtórzyć pytania w obrębie swojej grupy, dlatego muszą weryfikować rodzaj pytań poprzedników
- grupa, w której wszyscy uczniowie zapełnią balon pytaniami,  jako pierwsza rozpoczyna drugą część zadania


4. grupy czytają pytania ze swoich balonów i kierują je do członków grupy przeciwnej
- każdy członek odpowiada na jedno pytanie (lub wszyscy  uczniowie w grupie odpowiadają na zadane pytanie, w zależności od liczebności grup i czasu jakim dysponujemy)
- możemy zorganizować pracę tak, że uczniowie stoją w 2 rzędach na przeciwko siebie i uczniowie stojący vis-a-vis współpracują w następujący sposób: uczeń A1 z grupy 1. zadaje pytanie z trzymanego w rękach balona uczniowi A2 stojącemu na przeciwko w grupie 2.,  po czym uczeń A2 z grupy 2. zadaje pytanie z balona swojej grupy uczniowi A1 z grupy 1.
- możemy tworzyć różne kombinacje współpracy uczniów z przeciwnych grup,np. uczeń A1 z grupy 1. zadaje pytanie ostatniemu uczniowi X2 z grupy 2.
- za każdym razem, kiedy jakieś pytanie zostanie wykorzystane, uczniowie skreślają je, tak aby nie powtarzać ponownie tego samego zapytania i przekazuje balon kolejnemu uczniowi ze swojej grupy



WARIANT 2
 
1. zaopatrujemy każdego z uczniów w balona
2. uczniowie nadmuchują swoje balony i zapisują na nich słowa-hasła związane z nimi, tj. zainteresowania, wiek, członkowie rodziny, ulubione jedzenie (ze znaczkiem +) lub jedzenie, którego nie lubią (sugerując to znaczkiem -), itd.


- grupy, które całkowicie się nie znają, zapisują również imię
- grupy, które się znają, nie zamieszczają swoich imion na balonach
3. uczniowie wyrzucają swoje balony na "teren" klasy
4. uczniowie podnoszą jeden wybrany balon i szukają jego właściciela, zadając rówieśnikom pytania i zestawiając odpowiedzi z informacjami na balonach
5. możemy wdrożyć element konkurencji i oznajmić, że pierwsza osoba, która znajdzie właściciela balona, wygrywa





Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz