piątek, 26 sierpnia 2016

4. BTS ideas - Facebookowe posty


Jak już kiedyś wspominałam tutaj, tutaj, tutaj i tutaj, motyw Facebookowych okienek przeniesiony do świata realnego, sprawdza się w każdych lekcyjnych warunkach i lekcyjnych celach.

Tym razem papierowy Facebook opanuje pierwsze wrześniowe zajęcia i wspomoże uczniów w przestawieniu się na tryb lekcyjny ;)


ZAPRASZAM



OPOWIADANIE O WAKACJACH
wersja 1
- uczniowie otrzymują okienka postów (lub zwyczajne karteczki z notesika)




- każdy uczeń pisze jednego posta z określoną ilością zdań lub informacji, ale nie podpisuje się imieniem

- wrzucamy posty do jakiegoś pojemnika
- uczniowie losują po jednym poście, analizują i na podstawie informacji odgadują czyj to post


wersja 2
- uczniowie otrzymują karty pracy zawierające okienko posta i okienka komentarzy


- uczniowie myślą o wymarzonym miejscu, w którym chcieliby spędzić wakacje (opcja do wykorzystania, kiedy nie chcemy, aby komuś było przykro) albo o miejscu, w którym faktycznie byli w trakcie tych lub innych wakacji (ważne żeby rówieśnicy nie znali tego miejsca)
- uczniowie sporządzają lakonicznego posta, sugerującego jakiś stan emocjonalny, odczucie czy opinię związaną z wybranym miejscem




- każdy uczeń podpisuje kartę imieniem i puszcza ją  w obieg
- zadaniem uczniów jest przejęcie kart i zamieszczanie na niej pytań do autora posta
- można określić ilość kart, jaką jeden uczeń ma za zadanie wykorzystać, umieszczając na niej pytania, na przykład 3
- każdy uczeń może zamieścić określoną ilość pytań na karcie w okienku pytań, na przykład 3
- w jednym okienku może znajdować się jedno pytanie, lub więcej, w zależności jak ustalimy z uczniami i co będzie wykonalne


- kiedy karta zostanie zapełniona pytaniami, wraca do właściciela, który ustnie i/lub pisemnie odpowiada na nie jeden po drugim, zatrzymując się na chwilę po każdej udzielonej odpowiedzi, aby dać czas innym uczniom, których zadaniem będzie odgadywanie docelowego miejsca
- uczeń, który poprawnie wytypuje miejsce przejmuje rolę odpowiadającego na pytania znajdujące się na jego karcie


wersja 3
- uczniowie mogą tworzyć Facebookowe posty w wyciętych osobnych okienkach, zamieszczając na nich dowolną wakacyjną, ale lakoniczną treść
- zadanie może być wykonane w dowolnych czasach i strukturach gramatycznych


- uczniowie pozostawiają takie posty na swoich ławkach
- dodatkowo każdy uczeń zaopatrzony jest w okienka komentarzy (lub zwyczajne paski papieru) w ilości na przykład 6 sztuk
- zadaniem uczniów jest podchodzenie do wybranych 3 postów i zadawanie pytań w formie pisemnej umieszczając pytanie na jednym pasku komentarza
- po określonym czasie, uczniowie wracają do swoich postów i analizują pytania
- uczniowie, wykorzystując pozostałe okienka komentarzy, pisemnie odpowiadają na zadawane pytania, kładąc karteczki przy odpowiednim zapytaniu

- po dogodnym czasie, uczniowie ponownie chodzą po klasie i sprawdzają czy otrzymali odpowiedź na swoje zapytanie i jednocześnie - UWAGA! - uważnie czytają inne komentarze przy tych samych postach
- następnie, uczniowie relacjonują to, czego dowiedzieli się z postów wybranego rówieśnika w trakcie analizowania postów


PRZEDSTAWIANIE SIĘ
wersja 1
- integrowanie uczniów w nowych klasach lub tych "starych" również może przebiegać w podobny sposób jak powyżej
- uczniowie umieszczają informacje o sobie w okienkach posta, ale nie podpisują się imieniem
- wrzucamy takie posty do jakiegoś pojemnika, po czym uczniowie losują  je i czytają opisy na głos, stając się odgadnąć, który rówieśnik opisał w ten sposób siebie
- jeśli uczeń czytający nie kojarzy tych faktów z rówieśnikiem, wówczas inni mogą mu pomóc
- możemy modyfikować to zadanie, na przykład zachęcając uczniów do zamieszczania w okienkach posta 2 informacji fałszywych i 3 prawdziwych o sobie oraz podpisania kartki; następnie wprowadzić losowanie - osoba losująca odczytuje opis i stara się wytypować, które zdanie odpowiada rzeczywistości, a które nie

wersja 2
- uczniowie otrzymują okienka postów (po jednym) i okienka komentarzy (około 3)
- każdy uczeń umieszcza swoje imię w okienku posta i pozostawia na ławce
- wszyscy uczniowie otrzymują paski komentarzy (lub zaopatrują się w paski papieru)
- zadaniem uczniów jest wybranie np. 2 postów i napisanie do nich np. 3 pytań typu 'personal questions' (każde pytanie na osobnej karteczce)
- po określonym czasie, uczniowie wracają do swoich postów, odczytują pytania i odpowiadają na nie pisemnie na osobnych okienkach komentarzy umieszczając je przy kompatybilnym pytaniu
- następnie uczniowie ponownie udają się do postów, przy których wcześniej umieszczali pytania i analizują odpowiedzi
- uczniowie opowiadają o jednej wybranej osobie, przedstawiając ją na forum klasy
- przy jednym poście oczywiście może znajdować się więcej pytań i odpowiedzi, ale warto zachęcić uczniów do tego, aby starali się nie faworyzować konkretnych postów i rozłożyli ilość pytań mniej więcej po równo


wersja 3



- na podstawie szablonu uczniowie uzupełniają poszczególne rubryki, opisując swoją osobę
- w pierwszym etapie nie muszą się podpisywać, aby później wykorzystać te karty do zadania, w którym uczniowie losują jedną kartę, analizują opisy i starają się odgadnąć, kim jest ta osoba
- zadanie można przeprowadzić też inaczej, zachęcając uczniów do większej interakcji: uczniowie losują kartę wypełnioną jedynie głównym hasłami, np. "Wrocław", "14", "pizza", itd., chodzą po klasie starając się "namierzyć" autora, zadając potencjalnym uczniom pytania adekwatne do danej informacji "Where do you live?", "How old are you?", "What is your favourite food?"



MATERIAŁY DO POBRANIA:

Materiały, które można wykorzystać w powyższych zadaniach
('klik' w obrazek):


szablon karty facebookowej holidays


szablon okienek komentarzy ze znakiem zapytania


szablon okienek postów


szablon zwykłych okienek komentarzy


zmodyfikowana wersja karty zaczerpnięta stąd:



karta pracy Facebook OPIS OSOBY PRZEDSTAWIANIE SIĘ


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

11 komentarzy:

  1. Świetna! Bardzo podoba mi się wersja 2 z pytaniami - myślę, że to spor ułatwienie na stworzenie pełnego opisu:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Ilono :) Dokładnie - takie było zamierzenie. Po nitce do kłębka, albo ziarnko do ziarnka;)

      Usuń
  2. Rewelacyjny pomysł! Mam tylko pytanie-wątpliwość: w jaki sposób nauczyciel może skontrolować czy zadawane pytania i odpowiedzi pod "postem" są poprawne gramatycznie? Rozumiem, że przy bardzo dobrych uczniach to nie będzie problem, ale przy słabszych, jak to zrobić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj ;) Więc ... zależy na co nastawia się nauczyciel - czy na poprawność czy na skuteczność komunikacji, czy na oba te elementy.
      Jeśli chcemy wprowadzić "kontrolę" wówczas można zachęcić uczniów do stworzenia plakatu ze swoim postem i komentarzami i wręczyć taką pracę nauczycielowi do przeanalizowania i udzielenia feedbacku; feedback oczywiście też może być udzielony w postaci komentarza ;)

      Usuń
    2. Dodam jeszcze, że przeprowadzałam takie ćwiczenia zarówno w grupach młodszych czy słabszych, ale nie nastawiałam się na to aby było to robione poprawnie. Ważne żeby byli zmotywowani do pisania. Kiedy to zrobili, przeanalizowałam to co napisali, i na kolejnych zajęciach sporządziłam listę zdan z błędami, bez podawania autorów. Zadaniem uczniów było skorygowanie tych błędów wspólnie.

      Zapraszam do przejrzenia tego posta - w nim na końcu pokazałam jak wyglądała praca zbiorcza, którą weryfikowałam w wyżej opisany sposób pod kątem błędów:

      http://neuroteaching.blogspot.com/2016/01/lekcje-z-facebookiem-wspomoga-pisania.html

      Usuń
  3. Świetny pomysł! Małe urozmaicenie zwykłych ćwiczeń, a potrafi nie jednego ucznia przekonać do wykonania zadania. Ba, z przyjemnością je wykonuje, niż tradycyjnie zapisane polecenie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Samanto ;) Masz rację - sama widziałam to na własne oczy, kiedy zmieniwszy jedynie oprawę zadania, dzieciom świeciły się oczka, nagle tryskali mnóstwem pomysłów co i jak zapisać czy powiedzieć ;D

      Usuń
  4. Rewelacja! Dzisiaj testowałam wersję 2 w nowych klasach zarówno liceum jak i gimnazjum. Będziemy kończyć na następnej lekcji. Wszyscy aktywnie właczyli się w zadanie! Dziękuję za inspiracje, bo to nie jedyna rzecz, którą zamierzam wykorzystać na moich lekcjach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za motywującą wiadomość ;) O to właśnie chodziło - zadowolonych zaangażowanych uczniów i uradowanego nauczyciela, który cieszy się tym widokiem ;)

      Usuń
  5. Rewelacja! Dzisiaj testowałam wersję 2 w nowych klasach zarówno liceum jak i gimnazjum. Będziemy kończyć na następnej lekcji. Wszyscy aktywnie właczyli się w zadanie! Dziękuję za inspiracje, bo to nie jedyna rzecz, którą zamierzam wykorzystać na moich lekcjach.

    OdpowiedzUsuń