wtorek, 23 sierpnia 2016

2. BTS ideas - ROLKA DO KAS FISKALNYCH

Drugim pomysłem z serii Back To School Ideas  jest pomysł na użycie rolki z kas fiskalnych do przeprowadzenia "icebreaker'ów", które podobnie jak w przypadku prezentowanej wcześniej włóczki:
1. wspomogą nowych, nieznających się uczniów w nawiązaniu pierwszych kontaktów i poznania się nawzajem oraz pomogą nauczycielowi we wstępnej analizie umiejętności językowych nowych podopiecznych
2. urozmaicą przeprowadzenie ze stałymi, znanymi nam grupami szablonowego "How did you spend your holidays"
i przy okazji wspomogą przypomnienie słownictwa, zachęcą do pisania i mówienia 



POTRZEBUJEMY
- rolkę do kas fiskalnych,  na tyle szeroką, aby wygodnie było pisać na rozwiniętym pasku



- jeśli ktoś ma obiekcje odnośnie stosowania takiej rolki, to można zastępczo wykorzystać wstążkę, o której wspominałam na blogu w takim kontekście:
 LEKSYKALNA WSTĄŻKA
  
 
- coś do pisania (najlepiej flamastry lub markery)
- nożyczki


POMYSŁ nr 1

Przeprowadzamy ćwiczenie zapoznawcze, w którym uczniowie za pomocą rolek z kas fiskalnych, będą tworzyć i odpowiadać na pytania związane z przedstawianiem się. 

0. przeprowadzamy rozgrzewkę w dowolnej formie; powinna zawierać elementy związane z tematem czyli przedstawianie się, udzielanie informacji o sobie, opis charakteru, zainteresowań, itp.
na przykład w formie zdjęcia ukazującego formularz rejestracji na Facebooku; pytamy uczniów jakie informacje znajdują się w materiale, jakich brakuje; jak utworzyć pytania do poszczególnych informacji, itp.



OPCJA I
 personal questions
1. zachęcamy uczniów do stworzenia pytań, które pomogą w poznaniu sylwetek rówieśników z klasy
2. jeśli grupy same sobie nie poradzą z zadaniem mogą posiłkować się "ściągami" z książek lub nauczyciel może wcześniej przygotować listę takich pytań i udostępnić do wglądu na tablicy ściennej lub wyświetlając na tablicy interaktywnej, a każdy uczeń wybierze sobie jedno, na jakim mu zależy
3. uczniowie siedzą w ławkach
- uczeń A otrzymuje rolkę i zapisuje na pasku swoje pytanie, a następnie zwija ten fragment i przekazuje rolkę uczniowi B
- uczeń B dodaje swoje pytanie i powtarza procedurę, przekazując rolkę uczniowi C, itd.
4. kiedy wszyscy zamieszczą swoje pytania na zwijanym sukcesywnie pasku, odcinamy go w miejscu w którym kończy się ostatnie pytanie i przekazujemy uczniowi A
- uczeń A odczytuje i odcina pytanie, które jest pierwsze na rozwijanym pasku, a następnie udziela na nie odpowiedzi i przekazuje rolkę z pytaniami uczniowi B
- uczeń B odcina i odczytuje pytanie odpowiada na nie i kontynuujemy procedurę aż do momentu, kiedy ostatni uczeń odpowie na ostatnie pytanie
- uczniowie mogą zadawać te pytania innym wybranym uczniom lub tym, którzy siedzą naprzeciwko
e. zbieramy wszystkie odcięte pytania, gdyż mogą przydać się na następnej lekcji do powtórzenia w trakcie losowania uczniowie będą na nie odpowiadać lub starając się odpowiedzieć na nie w odniesieniu do rówieśnika sprawdzając ile informacji zapamiętali o nowych kolegach/koleżankach

OPCJA II
personal information
a. zachęcamy uczniów do wymyślenia jednego zdania o nich samych; zdanie ma dotyczyć ich wyglądu, cech charakteru, zainteresowań, itp.
b. wręczamy rolkę uczniowi A, którego zadaniem jest napisanie na pasku swojego zdania, zwinięcie tej części w rolkę i przekazaniu całego gadżetu w ręce ucznia B
c. uczeń B przejmuje rolkę i zapisuje swoją informacje, kontynuując zwijanie nowej rolki
d. uczeń C przejmuje rolkę i powtarza procedurę
e. w zależności od ilości uczniów w klasie/grupie tworzenie takich zdań może odbywać się w 2-3 rundach
f. kiedy nowa rolka zostanie stworzona, wręczamy ją uczniowi, który wcześniej pełnił rolę ucznia A i zaopatrujemy go w nożyczki, którymi odcina pierwsze zdanie i przekazuje rolkę i nożyce do kolejnego rówieśnika
g. w ten sposób powstały zdania, które umieszczamy w jakimś pojemniku, uczniowie losują i starają się określić, kto jest autorem zdania  
h. uczeń, który jako pierwszy celnie wytypuje rówieśnika, przejmuje stery i losuje kolejne zdanie


POMYSŁ nr 2

 MY HOLIDAYS - a true story
a. przeprowadzamy rozgrzewkę mającą na celu wdrożenie tematu wakacji, na przykład taką jaką proponowałam w poprzednim wpisie:


b. zachęcamy uczniów do stworzenia pytań dotyczących wakacji; możemy wspomóc uczniów przykładowymi pytaniami zachęcając ich do urozmaicania i wymyślania innych; pytania pisane na paskach mogą się powtarzać, ale uczniowie nie analizują treści pytań między sobą



c. uczniowie siedzą w ławkach
- uczeń A otrzymuje rolkę i zapisuje na pasku swoje pytanie, a następnie zwija ten fragment i przekazuje rolkę uczniowi B
- uczeń B dodaje swoje pytanie i powtarza procedurę, przekazując rolkę uczniowi C, itd.
5. kiedy wszyscy zamieszczą swoje pytania na zwijanym sukcesywnie pasku, odcinamy go w miejscu w którym kończy się ostatnie pytanie i przekazujemy uczniowi A
- uczeń A odczytuje i odcina pytanie, które jest pierwsze na rozwijanym pasku, a następnie udziela na nie odpowiedzi i przekazuje rolkę z pytaniami uczniowi B
- uczeń B odcina i odczytuje pytanie odpowiada na nie i kontynuujemy procedurę aż do momentu, kiedy ostatni uczeń odpowie na ostatnie pytanie
- uczniowie mogą zadawać te pytania innym wybranym uczniom lub tym, którzy siedzą naprzeciwko
6. wszystkie odcięte pytania umieszczamy w jakimś pojemniku i tym razem dowolny uczeń losuje jedno pytanie, stara sobie przypomnieć, kto na nie odpowiadał wcześniej oraz przybliża treść odpowiedzi tej osoby

POMYSŁ nr 3
HOLIDAYS - a made-up story 

Jeśli z jakiś powodów opowiadanie o wakacjach może doprowadzić do przykrych sytuacji, możemy uniknąć tematu poprzez zaproponowanie innej formy tj. tworzenia fikcyjnego opowiadania.

a. korzystamy z dowolnych materiałów wizualnych na przykład zdjęć lub filmów




b. zadaniem uczniów będzie stworzenie wspólnymi siłami w miarę logicznej i spójnej historyjki na podstawie tych materiałów,  z tym, że zadanie będzie z leksza utrudnione
c. mianowicie zadaniem uczniów będzie zapisywanie na pasku rolki po jednym zdaniu opisującym domniemane wydarzenia z ilustracji lub wydarzenia z filmu wykorzystując do tego struktury dostosowane do ich poziomu (opisu można dokonać w czasach przeszłych lub teraźniejszych, natomiast bardziej wprawni uczniowie mogą stosować inne środki, na przykład mowę zależną, cytaty, stronę bierną, itp.)
- uczeń A przejmuje rolkę i zapisuje zdanie otwierające historyjkę
- nauczyciel lub grupa może ustalić wspólnie takie zdanie i od niego rozpocząć kontynuowanie tworzenia historyjki
- uczeń B przejmuje rolkę ze zwiniętą częścią, w której znajduje się zdanie  ucznia A i dopisuje swoje, przewidując co poprzedni uczeń mógł potencjalnie umieścić w opisie
- uczeń B zwija swoją część i przekazuje rolkę uczniowi C, który powtarza procedurę
- kiedy ostatni uczeń zapisze swoje zdanie, które powinno zawierać wątek zamykający wydarzenia, odcinamy historyjkę i przekazujemy uczniom
- w tym układzie początek historyjki wędruje do ucznia, który zakończył historyjkę i który teraz odczytuje pierwsze zdanie
- uczeń zatrzymuje ten fragment przy sobie, przekazuje rolkę delikatnie ją rozwijając uczniowi sąsiadującemu, który odczytuje kolejny fragment i przekazuje rolkę dalej
- w ten sposób uczniowie odczytują sekwencję wydarzeń tworzonej "w ciemno" historyjki

POMYSŁ nr 4
vocabulary chain
Rolki w tym wypadku posłużą do  stworzenia łańcuszka leksykalnego, który z kolei będzie można wykorzystać do sprawdzenia umiejętności i wiedzy gramatyczno-leksykalnej oraz wybadanie  tworzenia wypowiedzi.

a. nauczyciel przed lekcją tworzy łańcuszek leksykalny zawierający słownictwo na przykład z zakresu wakacji, wypoczynku, podróżowania, itp.
b.taki łańcuszek uczniowie mogą stworzyć też wspólnymi siłami, np. zachęcając ich do pomyślenia o 3 słowach związanych z podróżowaniem i zapisanie ich na pasku z rolki

c. słówka powinny być ze sobą połączone w jeden dłuuugi ciąg słów - czyli powinny być "bez spacji"


d. między słówkami mogą znajdować się też "dystraktory" utrudniające zadanie


e. uczniowie stają w kręgu
f. uczeń A otrzymuje rolkę, analizuje ciąg wyrazów i stara się określić w jakim momencie rozpoczynają się i kończą się słowa, odcinając pasek w odpowiednim miejscu i przekazując rolkę uczniowi B, który powtarza procedurę
g. w zależności od długości paska, możemy ustalić ilość odcinanych "fiszek" przez jednego ucznia




h. za każdym razem jak uczeń odetnie słowo, ma za zadanie przetłumaczenie go, podanie jego definicji, dopasowanie do ilustracji jakie ewentualnie przygotowaliśmy wcześniej, stworzenie zdania z tym słowem, itp.
i. kiedy wszyscy uczniowie odetną już określoną ilość fiszek i wykonają z nimi zadanie, możemy zaproponować kolejny etap
- tym razem wrzucamy fiszki do jakiegoś pojemnika
- uczniowie losują np. 3 sztuki
- zadaniem uczniów będzie stworzenie wspólnej wakacyjnej historyjki wykorzystując wszystkie 3 wylosowane słowa: uczeń A rozpoczyna opowiadanie wykorzystując swoje słówka, po czym chętny lub wyznaczony uczeń B robi to samo, łącząc swoją wypowiedź w miarę logiczny sposób z wypowiedzią poprzednika


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

4 komentarze:

  1. Ciekawi mnie jak Ci przyszły do głowy rolki do kas fiskalnych ? : ) Widzę, że już porządne przygotowania do nowego roku szkolnego. Gdybym uczyła taką grupę wiekową skorzystałabym z włóczki raczej bo twej mam jeszcze pod dostatkiem. A tych papierów do kas nie. Ciekawi mnie co jeszcze wymyśliłaś przez wakacje dla Twoich uczniów! Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Ewo ;) Stałam w kolejce w Biedronce i akurat pani kasjerce skończyła się rolka w kasie :D Skojarzyłam tę rolkę z moim poprzednim pomysłem na wykorzystanie wstążki, do której szukałam lepszej alternatywy :)
      http://neuroteaching.blogspot.com/2016/03/leksykalna-wstazka.html

      Usuń
  2. Genialne! Myślę, że sprawdzi się również na zajęciach z dorosłymi!

    OdpowiedzUsuń