wtorek, 23 sierpnia 2016

1. BTS ideas - SZTUCZKI z WŁÓCZKI

Pierwszym pomysłem z cyklu Back To School Ideas będzie  rozgrzewkowe ćwiczenie z włóczką w tle.


Na blogu pojawił się już wpis o wykorzystaniu kłębka włóczki wykorzystanego do przeprowadzania przeróżnych ćwiczeń z zakresu konwersacji, słownictwa, gramatyki i czytania.

Tym razem proponuję wykorzystać taki motek do przeprowadzenia "ice-breaker'ów" wspomagających integrację nowych grup uczniów lub też urozmaicania powakacyjnego "How did you spend your holidays?", dlatego też podzielę wpis na dwa segmenty. 
Zachęcam też nauczycieli to wzięcia udziału w zadaniu:) 






I. "JAK SPĘDZIŁEŚ WAKACJE" inaczej
Przygotowujemy zestaw pytań tematycznych lub określamy ogólną tematykę - „Moje wakacje.”
a. zapoznajemy uczniów z tematem lub pytaniami, na jakie będą musieli odpowiedzieć
Jak spędziłeś wakacje?, Gdzie byłeś?, Co robiłeś?
Kogo spotkałeś?, Co jadłeś?, Co widziałeś?
Czy zdarzyło się coś nieoczekiwanego?

(uczniowie w trakcie zadania oczywiście mogą udzielać innych informacji, niekoniecznie tych narzuconych)
b. zachęcamy uczniów, aby stanęli w kręgu
c. uczniowie rzucają do siebie kłębek wełny, odpowiadając napytania lub tworząc własną wypowiedź w obrębie tematu
- uczeń A trzyma kłębek i opowiada o swoich wakacjach, korzystając z pytań z tablicy, lub opowiadając to, co sam chciałby przekazać
-  kiedy uczeń A skończy wypowiedź, rzuca kłębek do wybranego ucznia B w kręgu,  trzymając początek nici
- uczeń B łapie kłębek i opowiada o swoich wakacjach
-  kiedy uczeń B zakończy wypowiedź, przytrzymuje nić na odpowiedniej długości i rzuca motek do ucznia C
- i tak dalej; w ten sposób powstaje sieć

d. kiedy ostatni uczeń opowie o sobie, wprowadzamy element zaskoczenia
- odwracamy procedurę i zwijamy nić z powrotem i teraz, aby to zrobić, zadaniem poszczególnych uczniów będzie relacjonowanie wypowiedzi osoby, która wcześniej rzuciła kłębek; czyli uczeń D odrzucając kłębek uczniowi C, ma za zadanie opowiedzieć o tym, co mówił wcześniej uczeń C; uczeń C będzie relacjonował wypowiedź ucznia B, itd.

UWAGA! 
 Może zdarzyć się tak, że uczniowie z różnych względów nie chcą opowiadać o swoich wakacjach, a my znając naszych uczniów niekoniecznie chcemy narzucać im taki temat wypowiedzi. Dlatego też można "obejść" ten newralgiczny element, zachęcając uczniów do stworzenia fikcyjnej historyjki dotyczącej wakacji wspólnymi siłami lub opisywanie krótkiego video lub filmu o tej tematyce, również z wykorzystaniem kłębka. 
Jak to zrobić?
a. prezentujemy ilustracje lub krótkie video związane z tematyką podróżowania i wakacji, na przykład takie:
ZDJĘCIA

VIDEO


 European Vacation -  Griswolds at Stonehenge   


b. następnie wyjaśniamy, że zadaniem uczniów będzie zespołowe tworzenie wakacyjnego opowiadania związanego ze zdjęciem/video oraz z użyciem kłębka włóczki
c. historyjka nie musi ograniczać się tylko do tego, co jest przedstawione na ilustracjach lub video, ale jak najbardziej może wykraczać poza ten materiał i skupiać się na wydarzeniach poprzedzających i następujących po tym, co dzieje się na tych 
d. w zależności od umiejętności i poziomu, uczniowie mogą skupiać się na pojedynczych słowach i wyrażeniach albo pojedynczych lub bardziej rozbudowanych zdaniach czy wypowiedziach
- uprzedzamy uczniów, aby uważnie słuchali siebie nawzajem
- uczeń A rozpoczyna historyjkę jednym zdaniem, podrzuca kłębek uczniowi B, trzymając początek nitki w ręce
- uczeń B łapie kłębek, kontynuuje historyjkę dodając do siebie kolejne zdanie, rzuca kłębek uczniowi C i trzyma swoją część nitki w rękach, itd.
- kiedy każdy z uczniów przedstawi swoje zdanie i historyjka dobiegnie końca, możemy wprowadzić "zwijanie kłębka":
- od tego momentu uczniowie będą opowiadali historyjkę od końca: ostatni uczeń, powiedzmy uczeń F, oddając kłębek uczniowi E będzie musiał przybliżyć wątek historyjki przedstawiony wcześniej przez ucznia E; uczeń E oddając kłębek uczniowi D, będzie przypominał fragment przedstawiony wcześniej przez ucznia D, itd.
- jeśli skupiliśmy się na bardziej lakonicznym opisie, wówczas uczniowie rzucając do siebie kłębek podają pojedyncze słowa/wyrażenia/krótkie zdania, a na etapie zwijania kłębka starają się przedstawić to, co powiedział ich poprzednik również skupiając się na krótkich formach
e. zadanie może polegać też na drillu, w trakcie którego uczniowie będą tworzyć historyjkowy lub wyrażeniowy łańcuszek pamięciowy 
- wówczas uczeń A mówi swoje słowo/wyrażenie/zdanie rozpoczynające opis zdjęcia/video
- uczeń B powtarza wypowiedź poprzednika i dodaje swoje elementy
- uczeń C łapiąc kłębek powtarza wypowiedzi poprzedników i dodaje swoje, itd.

II. INTEGRACJA NOWYCH GRUP

W ramach integracji nowych grup uczniów często przeprowadza się ćwiczenia zachęcające uczniów do podzielenia się kilkoma informacjami na swój temat. Podobnie jak w przypadku szablonowego "Jak spędziłeś wakacje?", pytanie uczniów wprost "Co powiesz nam o sobie?" nie jest zbyt zachęcające, 
dlatego warto zaproponować podopiecznym bardziej aktywizującą formę przedstawiania się.

- wprowadzamy krótką rozgrzewkę, 
na przykład w postaci opisania zdjęć lub filmów, na którym widnieją osoby przedstawiające się, podające sobie dłoń, itp. po to aby uczniowie opisali te sytuacje
- podobnie jak w przypadku pomysłu w części I, uczniowie rzucają do siebie motek i tworzą wypowiedzi, z tym,że tym razem opowiadają o sobie, a w trakcie odrzucania i zwijania motka opowiadają o swoim poprzedniku
- warto zapisać lub wyświetlić zestaw przykładowych pytań uczniom na niższym poziomie, aby posiłkowali się nimi w trakcie tworzenia wypowiedzi
- można określić minimum informacji, jakich należy udzielić o sobie do np. 3 


Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

1 komentarz:

  1. Bardzo mi się podoba, zwłaszcza ten element z wymyślaniem fikcyjnej historii ;)

    OdpowiedzUsuń