niedziela, 5 czerwca 2016

Wariacje na temat KAHOOTA II - rozumienie tekstu czytanego

Oprócz zadań leksykalnych, gramatycznych i kulturoznawczych, KAHOOT wspomoże nas też w trakcie projektowania sprytnych zadań dotyczących rozumienia tekstów czytanych, a w ramach dodatkowego bonusa, możemy też przećwiczyć słownictwo z docelowych czytanek. Po raz kolejny przekonałam się, że wykorzystując to narzędzie możemy połączyć metody analogowe z tymi technologicznymi, co  jeszcze bardziej mobilizuje uczniów do działania i w konsekwencji, przynosi jeszcze lepsze efekty.




ZAPRASZAM


CZĘŚĆ PIERWSZA - rozumienie tekstu czytanego

1. przygotowujemy dowolne pytania, które uczniowie będą w stanie odpowiedzieć w przeznaczonym czasie; mogą to być pytania ogólne mobilizujące uczniów do skanowania tekstu, lub też bardziej szczegółowe, angażujące uczniów do głębszego wczytania się w tekst; możemy je samodzielnie zaprojektować, lub wykorzystać te widniejące w podręcznikowym zadaniu


2. uczniowie przed przystąpieniem do "kahootowania" mają określony czas na samodzielne zapoznanie się z tekstem lub przypomnienie go sobie, jeśli już wcześniej go "przerabiali"

3. po upływie tego czasu, uczniowie wykonują zadania quizowe (poniżej zamieszczam ciekawe podejścia do projektowania takich zadań)

4. każdorazowo po tym, jak na ekranie KAHOOTA ukaże się wersja ostateczna z poprawną odpowiedzią, zachęcamy uczniów do odszukania fragmentów w tekście potwierdzających prawidłową wersję

JAK PROJEKTOWAĆ ZADANIA?

- zachęcam do zamieszczania odpowiedzi w różnych konfiguracjach w każdym z quizowych zadań (a,b,c / c,a,b / b,a,c), tak aby czujność uczniów była na najwyższych poziomach; zaskoczenie uczniów jest bezcenne, kiedy klikają w utarty pierwszy czy drugi kwadracik, a tam niespodzianka w postaci pozamienianej kolejności :P



- świetnie sprawdza się też podawanie 2, 3 a nawet 4 prawidłowych rozwiązań w niektórych przykładach, ale uprzedzamy o tym uczniów zanim rozpoczną grę, żeby nie było reklamacji :)


CZĘŚĆ DRUGA - słownictwo

1. przygotowujemy quiz leksykalny - może on być kolejną częścią pierwszego quizu lub osobnym quizem leksykalnym

2. zachęcam do wdrażania zmiennej kolejności pytań w sposób podany wyżej

3. możemy wykonać ten quiz w standardowych wersjach zamieszczając tłumaczenia, definicje, bazując na synonimach, lukach w zdaniu, itp. 




ale zachęcam jednak do urozmaicenia w następujący sposób.

Aby zaangażować uczniów w wyszukiwanie, podkreślanie i dalszą pracę ze słownictwem, projektujemy pytania tak:

A. określamy fragmenty ciągłego tekstu dzieląc go na paragrafy, numery linii lub też opierając się na oryginalnym podziale, jak w przypadku zaprezentowanym poniżej:

Źródło: Full Blast B2, MM Publications

Źródło: Traveller C1, MM Publications

B. opierając się na tym podziale formułujemy pytania, na przykład:
 - W którym tekście przedstawiono kogoś, kto uprawia sporty?
a.   b.     c.   


- Który tekst/paragraf zawiera następujące słowo/słowa:
a. 1    b. 2    c. 3     d. 4


- Które teksty/paragrafy zawierają odpowiednio następujące słowa: celebrity, charity, boredom
a. 2,3,1,4     b. 1,2,3, 4     c. 2,2,2   d. 4,1,1,2


C. uczniowie w trakcie wykonywania quizu mają czas (najlepiej maksymalny przewidziany w quizie) na zweryfikowanie odpowiedzi mając na bieżąco wgląd do tekstu

D. za każdym razem, kiedy ukaże się już prawidłowa odpowiedź, uczniowie  jeszcze raz (tym razem na spokojnie) szukają tych wyrazów w tekście, zaznaczają i na bieżąco lub po zakończeniu całego quizu wykonują dodatkowe zadania w postaci tłumaczenia, definiowania, układania zdań, tworzenia historyjek, wykorzystywania wybranych słów w wypracowaniu lub dialogu; itp.

W ten sposób rozemocjonowani uczniowie przetwarzają w zróżnicowany sposób docelowe słownictwo, przez co zapadnie im bardziej w pamięci :)

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

1 komentarz: