wtorek, 31 maja 2016

VALUABLE vocabulary

"Valuable vocabulary" to drugi pomysł  z serii Anna Popławska Challenge. Dla niezorientowanych, przypomnę, że w trakcie kongresu PASE Ania wręczyła mi kilka gadżetów, z których robię sobie lekcje ;)  Wśród tych przedmiotów znalazły się poniższe banknoty. Przyznam, że w szkolnej szafie przechowywałam od dłuższego czasu dość sporą kupkę euro i dolarów, ale jakoś nie miałam motywacji, aby wykorzystać je bardziej kreatywnie niż przewiduje to pierwsze lepsze skojarzenie w postaci zabawy w sklep i lekcyjnych zakupów.

Dzisiaj prezentuję pomysł na wykorzystanie zabawkowych pieniędzy. Sprawdzi się on przy okazji końcoworocznych podsumowań i powtórek obejmujących nie tylko zagadnienia leksykalne, ale także gramatyczne czy kulturoznawcze

ZAPRASZAM


W CO NALEŻY SIĘ ZAOPATRZYĆ?

1. zaopatrujemy się w banknoty w dowolnej walucie



2. przygotowujemy szablon w postaci cennika z poszczególnymi aspektami do wyceny przez wspólną decyzję uczniów:
- zagadnienia leksykalne: tłumaczenie, definicja, historyjka, wymowa, zdanie, itp.


- zagadnienia gramatyczne: forma czasownika, czas gramatyczny

3. szablon nie jest konieczny - cennik możemy sporządzić na bieżąco na tablicy



4. karteczki, na których znajdzie się słownictwo lub materiał wyjściowy do zadań gramatycznych albo innego rodzaju zakres wiedzy



5. kostkę do gry



CO Z TYM WSZYSTKIM MOŻNA ZROBIĆ?

1. na tablicy lub w cennikach zamieszczamy/wybieramy dogodną ilość aspektów lub maksymalnie 6 kiedy chcemy użyć do zabawy kostki do gier planszowych

2. wyceniamy każdy aspekt wspólnie ustalonymi kwotami, np. prawidłowa wymowa będzie warta 50 zł, ułożenie definicji - 100 zł, a zaprezentowanie struktury - 150 zł

3. każdy uczeń przygotowuje fiszki z określonego zakresu - np. po 3 słowa w języku obcym związane z ostatnim rozdziałem; nauczyciel może przygotować fiszki

4. wrzucamy wszystkie fiszki do jakiegoś pojemnika

5. uczniowie losują fiszkę i rzucają kostką



6. ilość oczek to numer odpowiadający aspektowi pod kątem którego należy przedstawić wylosowane słownictwo, np. uczeń wyrzuca 2 oczka, a wcześniej ustaliliśmy, że 2 odpowiada tłumaczeniu wartemu 100 zł

7. uczeń wykonuje odpowiednie polecenie i otrzymuje banknoty o określonej wartości  jeśli wykonał zadanie poprawnie

8. możemy też zrezygnować z rzutu kostką i pozostawić uczniowi decyzję dot. wyboru wyzwania zanim wylosuje fiszkę

9. możemy również określić ilość wyzwań w zabawie - wówczas każdy uczeń wykonuje na przykład wszystkie 3 zadania po wylosowaniu słowa



Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

4 komentarze:

  1. Cudowny pomysł! Na pewno wykorzystam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nadaje innego wymiaru powtórzeniom słownictwa, ale oczywiście nie ma co stosować zbyt często - jedynie w ramach sporadycznego zadania:) I tak za dużo rzeczy w życiu kręci się wokół pieniądza :)

      Usuń