czwartek, 19 maja 2016

PIŁKA w różnych odsłonach

Piłeczka, którą otrzymałam od Anny Popławskiej codziennie znajduje nowe zastosowania na moich zajęciach. Przyznam, że wcześniej nie stosowałam tego narzędzia na lekcjach i ... bardzo tego żałuję.

 Poniżej  prezentuję kilka pomysłów na zastosowanie piłeczki na przykład w w klasach maturalnych do opisu ilustracji oraz ćwiczenia innych treści w każdej grupie wiekowej.


video


ZAPRASZAM




OPIS ILUSTRACJI (maturalny lub nie)
1. kumulacja powtórzeń poprzedników
- uczeń A wypowiada zdanie opisujące ilustrację i rzuca piłkę do wybranego rówieśnika
- uczeń B powtarza zdanie poprzednika, dodaje swoje i rzuca piłkę do ucznia C
- uczeń C powtarza wypowiedź ucznia A i ucznia B, kontynuuje opis ilustracji dodając swoje zdanie i podaje piłeczkę do ucznia D
- itd.

2. niepełne zdania
- uczeń A rozpoczyna grę niepełnym zdaniem: "In the photo I can see a boy who ... " i podaje piłeczke do rówieśnika
- uczeń B kontynuuje wypowiedź: " ... is having fun with .... " i rzuca piłeczkę do rówieśnika
- uczeń C kontynuuje: " ... his friends. They are ... "
- itd.

3. pojedyncze słowa
- uczniowie rzucają do siebie piłaczkę i przy każdym rzucie podają tylko JEDNO słowo kontynuujące opis ilustracji
- uczniowie mogą ale nie muszą powtarzać słów poprzedników

4. uczniowie tworzą ciągły jednozdaniowy opis ilustracji za pomocą jednego mega długiego zdania, którego nie można przerwać, ćwicząc przy okazji łączniki zdań lub zdania podrzędnie złożone (because, and, although, so, therefore/which, where, whose, itd.) 
- uczeń A wypowiada słowo, dwa lub więcej i rzuca piłkę do ucznia B
- uczeń B dodaje swój jedno lub kilkuwyrazowy wątek i podaje piłkę uczniowi C
- itd.
- uczniowie starają się tworzyć nieprzerwane zdanie
"In the photo I can see students who are throwing a ball and having fun while learning new things which will be useful in the future when they  ..."

MÓWIENIE

1. TWORZENIE DIALOGÓW

Określamy temat oraz zakres słownictwa i funkcji językowych jakie powinny znaleźć się w dialogu (oczywiście nie musimy, jeśli nie zależy nam na ćwiczeniu konkretnych treści)
 Zachęcamy uczniów do tworzenia dialogu w postaci wymiany zdań, pytań i odpowiedzi, argumentowania, itp.:
- uczeń A rozpoczyna dialog tworząc dowolne zdanie (pytające, przeczące, twierdzące; wyrażając jakąś opinię, żal, niedowierzanie; itp.)
- uczeń A rzuca piłkę wybranemu uczniowi B, który w miarę logiczny i poprawny sposób reaguje na wypowiedź poprzednika, dodając swój wątek do dialogu
- uczeń B rzuca piłkę uczniowi C, który kontynuuje dialog dodając do niego kolejny wątek 
- itd.
 2. UKŁADANIE HISTORII 

Rzucamy uczniom piłeczkę "na pożarcie", a oni tworzą historyjkę wplatając w nią dowolne lub określone wcześniej słownictwo lub wątek tematyczny.

3. STRESZCZANIE WYPOWIEDZI RÓWIEŚNIKÓW
 Ćwiczenie sprawdzi się także w przypadku kiedy chcemy uczulić uczniów na wzajemne słuchanie siebie:
- wybieramy temat, na który uczniowie się wypowiedzą
- uczeń A rzuca piłkę i wypowiada się na dany temat
- uczeń A rzuca piłkę do wybranego ucznia B, którego zadaniem będzie streszczenie tego, co przed chwilą powiedział uczeń A
- uczeń B opowiada i rzuca piłkę do ucznia C, itd. 

SŁOWNICTWO
Motyw raczej każdemu znany - uczniowie rzucają do siebie piłeczkę wypowiadając słowo w języku obcym lub ojczystym, a adresat podaje:
- tłumaczenie
- słowo rozpoczynające się na literę, na którą zakończył się poprzedni wyraz 

- słowo rymujące się z poprzednim
- słowo należące do tej samej kategorii
- słowo będące synonimem lub antonimem 
- definicję zdefiniowanie
- zdanie z tym słowem

CZYTANIE



KONCEPCJA 1

Uczniowie podają sobie piłeczkę odczytując docelowy tekst czy dialog. Uczniowie muszą być stale skoncentrowani, aby wiedzieć, w jakim momencie kontynuować czytanie tekstu po tym jak rówieśnik przekaże im piłkę.

- uczeń A odczytuje wybrany fragment tekstu, zatrzymuje się „po kropce” lub w połowie zdania i rzuca piłkę do wybranego ucznia B

- uczeń B musi jak najszybciej kontynuować odczytywanie tekstu odnajdując miejsce w tekście, na którym zakończył czytanie jego poprzednik; uczeń B czyta swój fragment, zatrzymuje się w dowolnym momencie i rzuca piłkę uczniowi C

- uczeń C powtarza procedurę

Uczniowie w ten sposób mogą odczytywać:

1. określony fragment tekstu

2. jedno pełne zdanie pełnym zdaniem

3. niepełne zdanie

4. pojedyncze słowa


KONCEPCJA 2

Uczniowie czytają określony fragment tekstu rzucają piłkę wybranemu rówieśnikowi, którego zadaniem jest streszczenie tego, co przeczytał jego poprzednik.

- uczeń A czyta tekst, rzuca piłkę dowolnemu uczniowi B, który streszcza przeczytany przez ucznia A fragment i sam kontynuuje czytanie; kolejni uczniowie powtarzają procedurę

W grupach młodszych/na niższym poziomie zaawansowania, uczniowie przejmujący piłeczkę zamiast streszczania, mogą podawać jedno/dwa/trzy słowa, jakie zapamiętali z przeczytanego fragmentu 

Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci: neuroteaching.blogspot.com

3 komentarze:

  1. genialne, z nudnym zazwyczaj czytaniem tekstu :) Anielka jesteś the best!

    OdpowiedzUsuń
  2. genialne, z nudnym zazwyczaj czytaniem tekstu :) Anielka jesteś the best!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Lucyno. Tak, dokładnie - czytanie to dość żmudna "robota". Warto szukać alternatyw. Sprawdziłam koncepcję - efekty są bardzo zadowalające, co potwierdzają sami uczniowie "fajne to było"; "dzisiaj też będziemy rzucać?":D Mogę polecić z czystym sumieniem nawet dla bardzo licznych klas a może przede wszystkim :)

      Usuń