niedziela, 1 maja 2016

FIND the other half - rękawiczkowe pary cz. I

Do tego w sumie może i dziwnego pomysłu pchnęli mnie uczniowie, którzy dość często wykonują różne gesty swoimi dłońmi, witając się "żółwikiem", pokazując coś tam palcami albo zakochana klasowa para malująca sobie długopisem dwie części tatuażu na zewnętrznych częściach swoich dłoni :)
Moi uczniowie zapewne nie są wyjątkiem - podejrzewam, że Wasi także dość często gryzmolą coś na swoich rękach więc wychodząc tym artystycznym potrzebom na przeciw, powstało takie o coś :)


Pomysł z wykorzystaniem gumowych rękawiczek opiera się na zasadzie dopasowywania do siebie elementów w postaci tłumaczeń, połówek słów lub zdań, czasowników frazowych, idiomów, wyrażeń przyimkowych, oraz wszystkich struktur, które można podzielić na dwie (lub więcej) części. Zadanie można wykorzystać do wprowadzania nowych struktur lub ich utrwalania. Uczniowie będą przybijać "żółwika", stykać się palcami lub innymi częściami dłoni, 
tworząc pełnowartościowe struktury w ramach ćwiczeń wprowadzających lub utrwalających docelowy materiał.


UWAGA!  
Rękawice lateksowe są uczulające - odradzam ich używanie zarówno w celach przeprowadzania tego ćwiczenia jak i innych pozalekcyjnych. Zastępczo najlepiej zastosować rękawice winylowe lub nitrylowe.


- przygotowujemy parzystą ilość rękawiczek
- na lewych umieszczamy część frazy/słowa/zdania, a na drugiej prawej rękawicy zakończenie 
- ważne jest, aby  zamieszczać elementy w różnych konfiguracjach, tak aby tworzyły unikalne pary, w których wszystkie elementy po połączeniu będą tworzyć poprawne rozwiązania
- uczniowie na lekcji ubierają rękawiczki (część uczniów na prawą, a część na lewą rękę w zależności od oznaczenia widniejącego na rękawicy)
- warto zaznaczyć symbolicznie prawą i lewą rękawiczkę, żeby wszystko się zgadzało w trakcie wykonywania zadania przez uczniów
- zadaniem uczniów będzie odszukanie drugiego egzemplarza pary rękawiczek, tak aby po połączeniu np. palców, czy wnętrza dłoni powstała odpowiednia struktura
- kiedy każdy odnajdzie swoją połowę,  uczniowie wspólnie w tak powstałych parach, dyskutują i omawiają te struktury, szukają znaczenia w słownikach, tworzą zdania, definicje, itp.








Jak zwykle zachęcam do tego, aby to uczniowie przygotowywali dla swoich rówieśników narzędzia dydaktyczne. Warto zaangażować podopiecznych do tworzenia takich par (na przykład na podstawie zadania lub dowolnych treści z podręcznika lub też wiedzy własnej uczniów), wrzucenie wszystkich rękawiczek do jakiegoś pudełeczka, a następnie losowanie rękawiczek i przeprowadzenie zadania według procedur opisanych wyżej lub też innych jakie nam wpadną do głowy. 



Powyżej prezentuję rękawiczki stworzone na potrzeby lekcji dotyczącej:
-  słowotwórstwa, a dokładniej prefiksów tworzących znaczenie przeciwne. (uczniowie będą mieli za zadanie odszukać brakujący element pary rękawiczek, analizując czy podane prefiksy pasują do wyrazów z rękawiczki rówieśnika)
- powtarzania idiomów z ostatnich zajęć
(na zasadzie odszukiwania brakującej połowy idiomu, znajdującej się na kompatybilnej części dłoni rówieśnika)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz