sobota, 30 kwietnia 2016

TWISTER inaczej


Pomysł z "lekcyjnym TWISTEREM" sprawdzi się w każdej grupie, w której uczniowie lubią się troszkę poruszać i przy okazji rozgrzać się językowo. Zadania przemycone za pomocą takiej planszy mogą wspomóc utrwalanie słownictwa, prowadzenie krótkich lub dłuższych dialogów, zachęcają do pracy metodą skojarzeń, tworzenia historyjek i innych wyzwań, w zależności jak sformułujemy polecenie i do jakiej grupy docelowej skierujemy zadanie.



Główkowałam przez jakiś czas, skąd wytrzasnąć planszę do lekcyjnego TWISTERA, ale wszystkie opcje były niepraktyczne. Stojąc niedawno w kolejce w sklepie, zauważyłam mnóstwo zgrzewek z wodą mineralną, które stały przy ścianie, a poszczególne poziomy rozdzielone były dużymi sztywnymi i lekkimi płytami z kartonu. Dzięki uprzejmości pań z Polo Market powstała ostateczna wersja planszy. Plansza ma około 145cm na 90 cm. Nie jest może szczególnie piękna, ale spełnia główne założenia :)




ZAPRASZAM


Moja plansza powstała tak:
1. zaopatrzyłam się w płytę kartonową i przygotowałam 44 karty leksykalne - po 2 z różnych kategorii (jedzenie, picie, emocje, cechy charakteru, czas, ubrania, itp.); mogą to też być karty obrazkowe


2. na szarą płytę kartonową nakleiłam pasy z bibuły i dla utrwalenia przymocowałam zszywaczem
3. następnie przykleiłam karty leksykalne i utrwaliłam matę taśmą przezroczystą




4. poddałam planszę ostatecznemu testowi :D




CO BĘDZIEMY ROBIĆ Z TĄ PLANSZĄ? 

Chciałam, żeby plansza miała najbardziej uniwersalny charakter, i to co zdołałam wymyślić i na niej zamieścić to słownictwo tematyczne, które chcę wykorzystać w następujący sposób:

1. uczniowie pracują indywidualnie
- nauczyciel mówi uczniowi, aby stanął np. na słowie związanym z uczuciami; albo na słowie, które nauczyciel zdefiniuje dłuższym zdaniem; albo na słowie, które przedstawi jako zagadkę; itp.
- zadaniem ucznia po odnalezieniu słowa i stanięciu na nim będzie:
* podanie dodatkowych 3 słów związanych z tematem, lub 3 własnych skojarzeń z tym słowem; 
* opowiedzenie o sytuacji jakiej uczeń doświadczył w kontekście tego słowa;
* udzielenie odpowiedzi na pytanie nauczyciela związane z tym słowem; 
* podanie  3 słów rozpoczynających się na tą samą literę co słowo, na którym uczeń stoi lub dotyka
* lub inne, które wpadną spontanicznie do głowy :D
- kiedy uczeń będzie stał i dotykał kilku pól, może stworzyć historyjkę z wykorzystaniem słów widniejących na tych polach

2. uczniowie pracują w parach lub grupach trzy-czteroosobowych
- w każdej rundzie grupa wybiera swojego reprezentanta, który będzie wykonywał wygibasy na planszy; reprezentant może być stały lub uczniowie mogą zamieniać się rolami w każdej rundzie
- podobnie jak wcześniej, nauczyciel zachęca do dotknięcia lub stanięcia na odpowiednie pole, podając odpowiednie polecenie, z tym że tym razem odpowiedzi na pytania lub wykonanie zadań przejmują pozostali członkowie grupy

3. uczniowie pracują w parze, jednocześnie wykorzystując powierzchnię planszy
WARIANT A (mała rywalizacja)
- nauczyciel zachęca uczniów do odnalezienia odpowiedniego słowa
- uczeń, który pierwszy nadepnie lub dotknie tego słowa, "odpoczywa", natomiast uczeń B wykonuje dodatkowe zadanie związane z tym słowem (pomysły jak w pkt. 1)


WARIANT B (współpraca)
- uczniowie odszukują odpowiednie słowa zadane każdemu indywidualnie
- kiedy je odnajdą muszą wspólnie przeprowadzić króciutki dialog na zasadzie reagowania językowego, wykorzystując słowa na których stoją/których dotykają


Powyższe opcje możemy stosować w mniejszych lub większych grupach. Aby uczniom bezpośrednio nie zaangażowanym w ćwiczenie w danej chwili i czekającym na swoją kolej nie nudziło się, możemy zachęcić ich do sporządzania notatek w zeszytach i podawanie swoich odpowiedzi do pytań/wyzwań zadawanych uczniom korzystających z planszy, i sprawdzić te odpowiedzi po zakończeniu zadania.





3 komentarze:

  1. To jest genialne! Można przećwiczyć nie tylko słownictwo, ale także 4-wyrazowe konstrukcje zdaniowe (np. obie ręce na "I don't", obie nogi na "like potatoes"), w dodatku suitable dla każdej grupy wiekowej! W maluchach wystarczy karty wyrazowe zamienić na obrazki, w starszych grupach w inny sposób podnieść poprzeczkę - jest Pani simply the best! :) zastanawiam się, czy zdałaby egzamin plansza 'wielokrotnego użytku', tzn. wykonanie samej kolorowej planszy, otaśmowanie jej i doklejanie elementów leksykalnych w zależności od potrzeb np. na blu tack. Anyway, pomysł na pewno wykorzystam, dziękuję! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Paulino ;) Dziękuję ;) W trakcie tworzenia również zastanawiałam się nad tym, żeby miała bardziej uniwersalny charakter i rozważałam opcje wymienialnych elementów ale to już raczej grubsza sprawa i przekracza na tą chwilę możliwości mojej wyobraźni ;D

      Usuń
    2. P.S. świetna sugestia z tworzeniem 4-wyrazowych konstrukcji.

      Usuń