piątek, 8 kwietnia 2016

PAPIER TOALETOWY na lekcjach angielskiego - odsłona nr 2

Wszyscy angliści mają anglojęzyczny papier toaletowy z LIDLA, mam i ja :)




W tym wpisie pokażę Wam, jak wykorzystać taki papier na zajęciach. Co więcej, jeśli ktoś nie miał możliwości, aby go zakupić, a chciałby wykorzystać ten motyw na zajęciach, to zademonstruję wyjście z tej sytuacji. Dodam też, że pomysły sprawdzą się nie tylko  z młodszymi dziećmi. Gimnazjaliści i licealiści, a nawet dorośli na pewno z chęcią zaangażują się w zadania z papierem toaletowym w tle :)

ZAPRASZAM


Papier zakupiony w sklepie z gotowymi ilustracjami i napisami to niewątpliwie ciekawa atrakcja. Możemy również zrobić taki papier sami lub zaangażować w to uczniów.

POTRZEBUJEMY:
1. rolkę zwykłego papieru toaletowego
2. pieczątki z ilustracjami lub napisami

CO ROBIMY?
1. "pieczątkujemy" listki
2. ilość symboli na każdym listku jest dowolna, w zależności od tego, do jakich ćwiczeń chcemy wykorzystać ten papier 
3. jeśli nauczamy różnorodne pod względem wieku grupy, możemy zachęcić najmłodszych uczniów do narysowania przeróżnych symboli na rozwiniętym papierze, przyokazji ćwicząc nazewnictwo, a gotowy papier wykorzystać do zadań ze starszymi uczniami



JAK WYKORZYSTAĆ TAKI PAPIER ?
1. uczniowie odrywają po jednym listku i starają się podać ustnie lub pisemnie jak najwięcej skojarzeń związanych z obrazkiem/słowem z urwanego listka

- możemy zachęcić uczniów do przyniesienie na lekcję swoich rolek papieru: wówczas po oderwaniu listka z obrazkiem z lekcyjnej rolki, uczniowie mogą zapisywać na swoich własnych listkach skojarzenia z ilustracją na oderwanym przez siebie listku (jedno słowo na jednym listku), co można zorganizować także w formie konkurencji na napisanie jak największej ilości skojarzeń w określonym czasie

2. uczniowie robią leksykalnego drilla: uczeń A odrywa listek i odczytuje słowo/nazywa obrazek

3. w związku z tym, że symbole na papierze będą powtarzalne, możemy zorganizować ćwiczenie, 
a. w którym każdy uczeń odrywa 1-2 listki i szuka w klasie osoby, która posiada taki sam zestaw symboli, zadając pytania: Have you got a doll?, Who has got a doll?, itp.

b. w którym uczniowie odrywają 2 listki (lub więcej); jeden uczeń opisuje wybrany przedmiot z listka nie używając jego nazwy, a pozostali uczniowie słuchają i zastanawiają się, czy ten sam przedmiot widnieje na ich listku; jeśli tak, to uczeń z tym samym przedmiotem zgłasza, że go posiada i przechodzi do opisu symbolu ze swojego drugiego listka, a pozostali ponownie uważnie słuchają w celu zweryfikowania czy posiadają taki sam obrazek na swoich listkach 

4. uczniowie pracują całą grupą tworząc opowiadanie, historyjkę, powtarzając wypowiedzi poprzedników lub powtarzając pojedyncze słowa na zasadzie drilla: 
- uczniowie stoją/siedzą w kółku lub siedzą w ławkach na zasadzie podkowy
- przekazujemy rolkę uczniowi A, który odrywa listek i tworzy zdanie z wybranym symbolem/nazywa symbol jaki widzi na listku, a następnie przekazuje rolkę uczniowi B
- uczeń B odrywa listek, powtarza zdanie/słowo poprzednika i dopowiada swoje z użyciem wybranego symbolu ze swojego listka, a następnie przekazuje rolkę uczniowi C
- itd.

5. uczniowie na wyższym stopniu wtajemniczenia językowego, po oderwaniu danej ilości listków mogą układać zdania lub krótkie historyjki z określoną strukturą gramatyczną, skupiając się na czasownikach związanych z wykorzystaniem poszczególnych przedmiotów na ilustracji inne (postaram się coś jeszcze wymyślić)
Np. jeśli uczeń oderwie listek z "scissors" i "tap", układa sekwencję czynności jakie wykonywal wczoraj, korzystając z czasu Past Simple:

I lost my scissors yesterday and I was so angry 
that I had to drink some tap water :D 

6. inne 



6

2 komentarze:

  1. Aniela, jesteś cudownym, kreatywnym nauczycielem i moim wzorem! Dziękuję za wszystkie pomysły :)

    OdpowiedzUsuń