poniedziałek, 25 kwietnia 2016

LUSTRZANE KODOWANIE

Lustereczko powiedz przecie, jaki pomysł tu znajdziecie?
Wpadłam na ten pomysł przekładając rzeczy z torebki do torebki w momencie, kiedy chwytałam lusterko i listę zakupów, która odbijała się w nim.


Pomysł niezwłocznie został wdrożony w życie i muszę przyznać, że wywołał entuzjastyczne reakcje, szczególnie tych uczniów, którzy lubią troszkę pogłówkować. Nie obyło się bez kombinacji alpejskich z 3 lusterkami na raz :D


ZAPRASZAM



1. robimy wstęp do zadania: piszemy na tablicy docelowe słowo (tematyczne lub inne)


2. uczniowie zgadują, o co nam chodzi - możemy wspomóc zgadywankę, pokazując im lusterka

3. prezentujemy uczniom najbardziej efektywne podejście do pisania tym sposobem, żeby nie mieli problemów w trakcie zadania (z tego, co widziałam na zajęciach, trzeba dać uczniom troszkę czasu, żeby metodą prób i błędów sami opracowali technikę tworzenia takiego zapisu)

4. uczniowie samodzielnie tworzą określoną ilość słów zapisanych na zasadzie odbicia lustrzanego (słowa mogą być zaczerpnięte "z głowy",  listy słów w repetytoriach, z 'vocabulary lists' na końcu działów, tekstów podręcznikowych, itp.) i weryfikują swoje wersje sprawdzając poprawność zapisu w odbiciu w lusterkach lub wygaszonych ekranach telefonów




5.  wrzucamy wszystkie zakodowane słowa do jakiegoś pojemnika lub zachęcamy uczniów do wymieniania się w parach swoimi lustrzanymi fiszkami 


6. uczniowie odgadują słowo znajdujące się na wylosowanej fiszce, a następnie sprawdzają swoje odpowiedzi za pomocą lusterka




7. możemy pokombinować też z całymi zdaniami samodzielnie tworzonych przez uczniów lub zaczerpniętych z podręcznika, które następnie po wymianie z rówieśnikiem należy rozkodować i znaleźć w tekście; pytaniami, które należy rozszyfrować i udzielić na nie odpowiedzi; abstrahując od lekcyjnego słownictwa , zająć się tytułami znanych książek, filmów czy bajek

8. metoda lustrzana to fajny sposób na wprowadzanie słownictwa
- rozdajemy uczniom przygotowane przez nas fiszki z docelowym słownictwem
- możemy rozdać cały zestaw pociętych karteczek każdemu uczniowi z osobna albo jeden w formie pociętych karteczek do losowania
- uczniowie po lub przed czytaniem tekstu losują/wybierają karteczkę, starają się samodzielnie odtworzyć słowo, sprawdzają je za pomocą lusterka i szukają w tekście
- poniżej prezentuję słownictwo z podręcznika Traveller C1, wyd. MM Publications, str. 142-143, które przygotowałam dla maturzystów, podnosząc poprzeczkę za pomocą lekko  "pokręconej" czcionki 
(mam bystrzaków w grupie więc nie może być za łatwo :) )



    UPDATE z 19.o4.2017 :)
Po roku powróciłam do tego pomysłu. Na koniec ćwiczenia dostałam od ucznia wizytówkę jego autorstwa więc się pochwalę i pokaże jakie chłopak ma estetyczne pismo, nawet to  lustrzane :)










  


2 komentarze:

  1. Genialny pomysł! Tylko jak się tworzy takie słówka z lustrzanym odbiciem? Jest na to jakaś prostsza metoda? Chyba nieogarnięta jestem;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Pani Wioleto ;) Można odręcznie, albo napisać na kartce przebijającym markerem - wówczas korzystać z tego, co widać na odwrocie ;) W razie jakichkolwiek pytań zapraszam do rozmowy poprzez Fanpage'a na facebooku ;)https://www.facebook.com/kreatywnenauczaniejezykowobcych/?fref=ts

      Usuń