niedziela, 17 kwietnia 2016

KONWERSACYJNE IKONKI

Niedawno obił mi się o oczy artykuł z takim motywem:

Zachwycona pomysłem, postanowiłam przenieść go  na lekcje.


ZAPRASZAM

Przed przystąpieniem do zadania, przedstawiamy uczniom zamysł i źródło inspiracji wykorzystane do pomysłu; zachęcamy do przeczytania nagłówka, wyrażeniu przypuszczeń, opinii, itp.
 
  Link do artykułu:


MOTYW 1
1. uczniowie losują zestawy lub pojedyncze ikonki i przyczepiają je na swoich koszulkach/bluzach/sweterkach/gdziekolwiek chcą (określamy wcześniej odpowiednią ilość ikonek)








2. uczniowie mogą przyczepić ilustracje szpilkami lub przyklejać obrazki za pomocą taśmy przezroczystej

3. jeśli mamy możliwość to świetnie sprawdzi się wydrukowanie symboli na papierze samoprzylepnym

* te etapy możemy zastąpić pracą własną uczniów, którzy rysują na osobnych karteczkach samoprzylepnych lub zwykłych np. 4 ikonki 
* żeby ułatwić uczniom działanie twórcze, warto wyświetlić szablon z potencjalnymi ikonkami na tablicy interaktywnej lub komputerze lub zaopatrzyć się w jeden egzemplarz wydrukowanego szablonu

- uwaga na trzy ikonki w oryginale:)

Źródło:
4. kiedy każdy uczeń ma na sobie określoną ilość symboli, przechodzą do akcji

5. uczniowie dobierają się w pary i prowadzą dialogi na narzucony temat lub temat dowolny z wykorzystaniem ikonek jakie mają na swoich koszulkach, przy okazji wskazując palcem, którą ikonkę i skojarzenia z nią związane wykorzystują w trakcie zadawania pytań czy udzielania odpowiedzi

6. uczniowie mogą też indywidualnie przedstawić jakiś temat z wykorzystaniem wybranych ikonek, tworząc wypowiedzi w narzuconych strukturach, czasach, itp.
  
MOTYW 2
1. rozdajemy uczniom karty pracy z koszulkami 


2. rozdajemy karty pracy z symbolami do wycięcia (lub wycinamy je wcześniej sami) i wklejenia określonej ilości na koszulce


3. możemy pominąć krok 1 i 2 - uczniowie mogą samodzielnie rysować symbole oraz zarys koszulek na kartkach
4. kiedy koszulki z symbolami są gotowe, uczniowie korzystają ze swoich autorskich koszulek lub wymieniają się zaprojektowanymi koszulkami
a. uczniowie młodsi tworzą proste, krótkie zdania z wykorzystaniem ikonek na koszulce
b. uczniowie bardziej wprawni pracują w parach i tworzą dialogi z wykorzystaniem symboli z koszulek należących do obu uczniów
c. uczniowie tworzą wypowiedzi z wykorzystaniem wybranych ikonek, w narzuconych strukturach, czasach, itp.

MOTYW 3
1. zaopatrujemy uczniów w takie same zestawy ikonek lub wyświetlamy zestaw na tablicy lub komputerze
2. uczeń A opowiada/wypowiada się na jakiś temat wykorzystując skojarzenie z wybranymi ikonkami
3. pozostali uczniowie słuchają wypowiedzi ucznia A i starają się odszukać, wskazać i nazwać ikonkę, o której uczeń A wspomina w swojej wypowiedzi
4. w zależności od zaawansowania grupy, w wypowiedź może być wplatane odniesienie do jednej lub większej ilości ikonek z zestawu 

MOTYW 4
1. uczniowie wybierają/losują określoną ilość ikonek
2. uczeń A wskazuje  jedna lub dwie ikonki, które przekazują jakąś intencje, ale nie wyjawia tego, co ma na myśli
3. pozostali uczniowie jeden po drugim przedstawiają swoje przypuszczenia odnośnie intencji ucznia A
4. uczeń A słucha swoich kolegów i wskazuje tego, który trafił w jego intencje albo był najbliżej oryginalnej myśli



Inne sposoby na wykorzystanie koszulek prezentowałam już wcześniej tutaj:




ŹRÓDŁA wykorzystane do tworzenia kart z szablonami koszulek:
https://wwhssiga.files.wordpress.com/2015/08/roundneck_template.jpg









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz