niedziela, 17 kwietnia 2016

KOLOROWE OKIENKA

Za sprawą posta w Facebookowej grupie "ocenianieksztaltujace" (https://www.facebook.com/groups/ocenianieksztaltujace/search/?query=szkie%C5%82ko), w którym jedna z członkiń przypomniała mi o istnieniu przezroczystych plastikowych szablonów, postanowiłam wykorzystać motyw do uatrakcyjnienia czytania i innych zadań na zasadach opisanych poniżej.



ZAPRASZAM

 SKĄD WZIĄĆ TAKIE KOLOROWE OKIENKA?

Nie wiem :) 
Ale można zrobić je samemu na przykład wycinając je 
z przezroczystych teczek na dokumenty.


JAK WYKORZYSTAĆ TAKIE PRZEZROCZYSTE OKIENKA?

1. okienka wyznaczające objętość i obszar tekstu
- przygotowujemy różne rozmiary okienek w jednym lub różnorodnych kolorach
- uczniowie losują wybrane okienko
- oznajmiamy uczniom, rozmiar okienka będzie odpowiadał obszarowi tekstu, jaki dany uczeń będzie miał przydzielony do odczytania jeśli stosujemy metodę czytania na głos; wówczas kolejni uczniowie czytają tyle, ile wskazuje rozmiar szablonika 



Materiał przykładowy pochodzi z podręcznika Activate B2, wyd. Pearson, str. 63

2. podobnie możemy postąpić w przypadku wprowadzania/powtarzania/utrwalania słownictwa: 
- uczniowie losują szabloniki o różnych rozmiarach
- działamy z zaskoczenia i mówimy im, aby położyli swoje okienka w dowolnym miejscu na tekście
- oznajmiamy uczniom, że obszar określony wielkością okienka, to obszar zainteresowania, bo ich zadaniem będzie na przykład wybranie nowych/trudnych/docelowych słów, przetłumaczenie, wskazanie rówieśnikowi do przetłumaczenia, itp.

3. uczniowie układają swoje zadania związane z rozumieniem tekstu czytanego
 - zaznaczony w ten sposób obszar może też być fragmentem, do którego uczniowie układają pytania typu prawda/fałsz, pytania ogólne lub szczegółowe, itp.

4. streszczanie fragmentów tekstu
- teksty, które są dość obszerne na wyższych poziomach typu B2, C1 czy C2 można podzielić na sekcje wyznaczone przez kolorowe okienka
- uczniowie losują po jednym lub dwa okienka i niczego nieświadomi mają za zadanie położenie swojego szablonu na wybranym fragmencie lub na kolejnym fragmencie rozpoczynającym się tam, gdzie kończy się obszar wyznaczany przez szablon poprzedniego
- wyznaczony w ten sposób fragment będzie trzeba streścić w formie ustnej lub pisemnej


5. krótkie historyjki obrazkowe lub ilustracje
- uczniowie otrzymują okienka
- w trakcie słuchania i/lub czytania przesuwają szablonik na obszar tekstu/obrazka, który jest aktualnie odczytywany, odtwarzany z nagrania lub w jakikolwiek inny sposób omawiany
- możemy także odtwarzać nagranie w dowolnych przypadkowych momentach (przewijając do przodu lub do tyłu nagranie), a uczniowie starają się odnaleźć w tekście usłyszane fragmenty, demonstrując to przyłożeniem okienka w odpowiednim miejscu


Materiał przykładowy pochodzi z podręcznika Welcome 2, wyd. Express Publishing, str. 4
6. praca z różnokolorowymi okienkami
- w przypadku kart pracy lub stron podręcznikowych gdzie widnieje większa ilość obrazków/tekstu, zachęcamy uczniów do wylosowania kliku szablonów  w różnych kolorach
- uczniowie kładą swoje okienka na wybranych  ilustracjach/tekstach
- nauczyciel określa kolor i pyta uczniów, na jakich ilustracjach/tekstach (słowach) położyli np. kolor żółty, na jakich niebieski, itd., 
- uczniowie określają ilustrację podając docelowe słownictwo, opis, zdanie, itp.
- nauczyciel może też określić kolor okienka i obszar na jakim należy je położyć, np. "Put the yellow pane on playing football"
(nazwałam to okienko PANE - chyba najbardziej adekwatne, jak uważacie?) 


Materiał przykładowy pochodzi z podręcznika Big English 2, wyd. Pearson, str. 16
7. Jakie jeszcze możliwe zastosowania takich okienek widzicie? Dzielcie się pomysłami w komentarzach :)












Materiały wykorzystywane do pracy z uczniami pochodzą z podręczników: BIG ENGLISH 2 oraz DISCOVER ENGLISH 1, DISCOVER ENGLISH3


2 komentarze:

  1. No proszę, w życiu bym nie wpadła na taki pomysł. Zarówno zwraca uwagę uczniów na dany obszar, jak i graficznie umila pracę z kserówkami lub czarno-białymi tekstami. Świetne!

    OdpowiedzUsuń