sobota, 23 kwietnia 2016

Interaktywne tablice KORKOWE

Chyba w każdej szkole na ścianach korytarzy i klas wiszą tablice z przeróżnymi treściami prezentującymi jakieś informacje. Wiszą i ... to niestety wszystko co "robią". Ktoś się napracował bardziej lub mniej, żeby przygotować taką prezentację, ale czy coś z tego na dłuższą metę wynika? Chyba nie bardzo. Jest pewien sposób, aby takie tablice wzbudzały więcej zainteresowania - można nadać im bardziej interaktywny charakter.






Zrobimy to w bardzo prosty sposób - zamieszczając zadanie typu "hands-on" dla uczniów, którzy wyniosą z takiej "gazetki" o wiele więcej niż w przypadku tradycyjnej "hands-away" wersji.


ZAPRASZAM

Pomysł szczególnie powinien się sprawdzić w szkołach prywatnych, gdzie dzieci i ich rodzice czekają na zajęcia, więc takie zadania umilą im na pewno czas i będą stanowić świetną rozgrzewkę językową przed lekcjami.

W szkołach państwowych zapewne pojawi się problem z dewastacją, ale zawsze można taką gazetkę umieścić na przykład w pobliżu miejsca, gdzie znajduje się kamera, pokój nauczycielski lub kantorek.

Do przygotowania interaktywnej korkowej tablicy potrzebujemy:
- tablicę :)
- materiały, którymi będą manipulować chętne osoby
- materiały, na których będzie można coś napisać (w zależności od zadania)
- sporo pinezek 

Poniżej prezentuję pierwszą foto-relację z tego pomysłu.  Po reakcjach uczniów, którzy czekali na korytarzu na zajęcia, ewidentnie było widać zainteresowanie i po prostu radochę z tego, że mogą sobie porobić coś na tych tablicach, które zazwyczaj strzeżone są jak eksponaty w muzeum :)

 1. uczniowie dopasowują nazwy czynności do zdjęć ukazujących
 Minionki w akcji


2. uczniowie dopasowują puzzle, zawierające słowny zapis godzin do symbolu - puzzle autorstwa Kaji i zaczerpnięte z jej bloga:



3. Facebookowa tablica korkowa ze stroną główną zawierającą jakiś post (w tym przypadku HOW ARE YOU TODAY? WHY?) zachęcająca do udzielania odpowiedzi na wydrukowanych paseczkach imitujących okienko Facebookowych komentarzy, które zawieszone są obok w woreczku:


4. LEKSYKALNE CHALLENGE w postaci litery dnia/tygodnia/miesiąca - zadaniem chętnych jest dopisywanie jak największej ilości słów w dowolnym języku obcym na udostępnionych karteczkach


 5. interaktywne miasto





W facebookowej grupie nauczycieli angielskiego
https://www.facebook.com/groups/nauczycieleangielskiego/?fref=ts
pojawił się niedawno post (i link do materiałów) dotyczący projektowania drogi. 

Wypróbowałam i polecam, bo to fajna zabawa i nauka - można wydrukować dowolną ilość segmentów i zaprojektować własną trwałą planszę, która przyda się dla kolejnych pokoleń albo zrobić coś takiego - oddać pracę w ręce uczniów, którzy wytną, ułożą swoją wersję i przyczepią na tablicy korkowej, przy okazji nauczając/utrwalając nazwy tych obiektów. Materiały mogą być po czasie zdjęte i wykorzystane w innych klasach w innych konfiguracjach











 Linki do materiałów:

http://picklebums.com/printable-roads/

Jeśli chodzi o drzewka i budynki to można wydrukować podręcznikowe obiekty lub dowolną grafikę z cliparta. W Pepco są fajne zestawy plastikowych znaków drogowych za około 7 zł - można nimi urozmaicić planszę i instrukcje. Można też zrobić znaki samemu.



***

Inne planowane akcje:
- dopasowywanie wiadomości kulturoznawczych do ilustracji
- układanie słówek z liter
- układanie zdań z rozsypanych słów
- układanie tekstu z pociętych kawałków
- układanie historyjek z obrazków i zapisywanie przebiegu wydarzeń na udostępnionych karteczkach
- dopasowywanie słownictwa do ilustracji
- sporo koncepcji na wykorzystanie Facebookowych okienek 
- inne :)



2 komentarze:

  1. Super pomysły na pewno wykorzystam.Gdzie mogę znaleźć zdjęcia minonków w akcji? Pozdrawiam Kamila

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry :) Przynam, że było to dawno i mam gdzieś w plikach szkolnych, ale można znaleźć online - zazwyczaj szukam na stronach pixabay lub innych z bazą grafik http://graficzny.com.pl/10-portali-z-darmowymi-zdjeciami-i-grafikami/

      Usuń