środa, 2 marca 2016

USTNA MATURA to wcale nie bzdura :)

Czy macie takie wrażenie ze Wasi maturzyści mimo tego, że tłumaczycie im bez przerwy jak i co jest wymagane na egzaminie ustnym, nadal wydają się nie kojarzyć i nie zwracać uwagi na najważniejsze kryteria, jakie trzeba spełnić w poszczególnych zadaniach?




Może jest na to rozwiązanie.

Trzeba zdać sobie sprawę z tego, że ciągłe tłumaczenie nic nie da. Sami dobrze wiemy jak ważna jest praktyka w każdym aspekcie naszego życia i aby coś na prawdę poznać, trzeba odczuć to na własnej skórze, więc pozwólmy na to uczniom.

Najlepszym sposobem, aby uczniowie dokładniej przyjrzeli się wymaganiom egzaminacyjnym i wyćwiczyli w sobie nawyki z nimi związane, jest pozwolenie im na wcielenie się w rolę egzaminatorów. 
Jak to zrobić? 
W bardzo prosty sposób.

ZAPRASZAM


PROCEDURA
1. przypominamy uczniom zasady egzaminu na przykład na podstawie informatora, prezentacji multimedialnej lub specjalnych handoutów dla uczniów


2. prezentujemy przykładowy film z egzaminu, uczniowie oceniają ucznia obserwują działania egzaminatorów

a. zatrzymujemy film po każdym etapie, pytając uczniów o zdanie i opinie dotyczące wrażeń z wypowiedzi ich rówieśnika na nagraniu

b. odsłuchujemy komentarze specjalistów z video i zestawiamy z naszymi opiniami i ocenami

FILMY PEARSON


FILMY OXFORD UP


3. wręczamy uczniom dowolny arkusz - najlepiej, gdyby zawierał podpowiedzi dla egzaminatora





4. wręczamy uczniom także wersję dla egzaminowanego, bez wskazówek i pytań dodatkowych



 4. uczniowie otrzymują także przykładową kartę oceny egzaminu ustnego



5. uczniowie pracują w 3 osobowych grupach, mają czas na przygotowanie się do ról
- jeden z nich wciela się w rolę egzaminowanego, który ma przed sobą arkusz maturalny
- pozostali to egzaminatorzy, którzy posiadają karty ze wskazówkami dla egzaminatora oraz kartę indywidualnej oceny egzaminu ustnego, na której zaznaczają i wypełniają odpowiednie rubryczki 
- egzaminowany stara się podołać wymaganiom egzaminu, a egzaminatorzy oceniają jego wysiłki
- zadania możemy rozłożyć w czasie i na przykład w trakcie jednej lekcji skupić się tylko na omawianiu zadania pierwszego, na kolejnej przeanalizować i praktycznie poćwiczyć zadanie drugie, a na kolejnej zadanie trzecie




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz