czwartek, 10 marca 2016

Uniwersalny ŁAŃCUSZEK LEKSYKALNY


Niedawno zamieszczałam pomysł na łańcuszek w kontekście Wielkanocy, ale postanowiłam zrobić o nim osobny wpis, żeby nie zaginął w otchłaniach bloga i nie był kojarzony jedynie ze świętami, gdyż dzisiaj odkryłam jego spory potencjał, i szkoda by się zmarnował;) 



ZAPRASZAM




ŁAŃCUSZEK LEKSYKALNY

 może stanowić świetny sposób na wprowadzanie słownictwa jako pre-reading, pre-listetning albo też pre-watching activity.
Niedawno zastosowałam go również w ramach powtórzenia i utrwalania słownictwa z ostatnich lekcji i to uczniowie samodzielnie przygotowywali łańcuszki czyli tak jak być powinno, żeby z nauki faktycznie coś zostało w głowach :)

Na łańcuszku możemy zamieścić wszelkiego rodzaju słowa, frazy, idiomy, itp., a także struktury gramatyczne (czasowniki nieregularne, przymiotniki w stopniu wyższym/najwyższym, wyrażenia przyimkowe, itp.) w postaci ciągu liter.

Zadaniem uczniów będzie intuicyjne (lub po wcześniejszej weryfikacji z materiałem prezentującym dane zagadnienie) zidentyfikowanie poszczególnych elementów i odcięcie ich nożyczkami w odpowiednim miejscu.


PRZYKŁADOWE PROCEDURY
z wykorzystaniem łańcuszka

1. każdy uczeń otrzymuje paseczek i odcina wyrazy, a następnie wkleja do zeszytu, tłumaczy, szuka ich w tekście, itp.
2. każdy uczeń projektuje taki paseczek i wręcza rówieśnikowi, aby ten odciął odpowiednie słowa i wykonał inne zadania z ich wykorzystaniem
3. wręczamy jeden łańcuszek całej grupie uczniów, aby przeprowadzić ukryte odpytywanie - uczeń A odcina 1-2-3 kolejne słowa, tłumaczy je, tworzy zdania, definicje itd. 
4. każdy uczeń otrzymuje dwa paseczki - jeden z angielskimi słowami, a drugi z polskimi zamieszczonymi w innej kolejności niż te na obcojęzycznej wersji; zadaniem ucznia jest odcięcie odpowiednich słów w języku angielskim i polskim, a następnie wklejenie do zeszytu na zasadzie tworzenia słowniczka
5. wręczamy uczniom po jednym łańcuszku oraz dostosowanego zestawu obrazków kompatybilnych ze słowami z łańcuszka (może ich być oczywiście mniej, gdyż ilość obrazków może być dość duża); uczniowie odcinają słówka i tworzą słowniczek obrazkowy wklejając tak powstałe fiszki do zeszytów







Tutaj uczniowie II klasy SP otrzymali łańcuszek ze słowami z czytanki, odcinali co trzeba zerkając w razie potrzeby do podręcznika, a kiedy podchodziłam do nich, mieli za zadanie wskazać słowo o którym mówię i przyłożyć je do tego samego słowa znajdującego się w czytance a następnie samodzielnie przeczytać je:








Poniżej prezentuję pracę uczniów, którzy utrwalali czasowniki nieregularne oraz uczniów tworzących samodzielnie łańcuszki. 
 
Zadaniem uczniów z IV klasy SP było:
1. przeanalizowanie łańcuszka połączonych ze sobą słów stanowiących czasowniki w formie Past Simple i zweryfikowanie tej formy ze "ściągą" w podręcznikach lub plakacie dostępnym w sali
2. odcięcie w odpowiednim miejscu poszczególnych czasowników w formie czasu przeszłego
3. stworzenie własnej tabeli w zeszycie - tabela miała zawierać formę podstawową czasowników oraz ich formę przeszłą
4. zadaniem uczniów w domu było stworzenie własnych zdań opisujących czynności jakie wykonywali w minionych dniach














Natomiast uczniowie III klasy gimnazjum w ramach powtórzenia:

1. przygotowali ciąg wyrazów na podstawie ostatniej czytanki
2. wymienili się łańcuszkami
3. odcinali, tłumaczyli, szukali w tekstach słów i wyrażeń z łańcuszka autorstwa kolegi/koleżanki, tworząc tym samym mini fiszki
















3 komentarze:

  1. Super! Czasowniki nieregularne to zmora, także im więcej wariacji, tym lepiej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajne! Skorzystam! Dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powinno się spodobać uczniom. Moi pracowali bardzo aktywnie i efektywnie - zapamiętali sporą ilość słownictwa. Śmiało korzystać ;)

      Usuń