poniedziałek, 28 marca 2016

Tekstowy BRAINTEASER

Dość często przerabiam teksty z "BBC Learning English" adaptując je dla klas maturalnych, co wygląda tak, że mieszam paragrafy, usuwam słowa  albo nakładam dwa teksty, a zadaniem uczniów jest rozwiązanie tych szaleństw do jakich ich zmuszam :D 


 Takie "łamigłówki" okazują się być bardzo efektywne, dlatego zachęcam również i Was do stosowania tych technik urozmaicających standardowe zadania z podręczników.

W tym wpisie zaprezentuję Wam kilka metod z mojej autorskiej serii "brainteaserów", która sprawdza się bardzo fajnie i angażuje uczniów do intensywnej pracy i koncentracji  a że zawsze dążymy do tego, aby przetwarzanie informacji odbywało się na najgłębszych poziomach, to ćwiczenie nadaje się do tego znakomicie.


ZAPRASZAM


Jakiś czas temu zrobiłam rozgrzewkę w postaci rozszyfrowywania wstępu do czytanki. W zadaniu chodzi o to, że przekształcamy oryginalny tekst tak, aby uczniowie następnie doprowadzili go do stanu poprzedniego. Na przykład, mieszamy zdania oryginału albo fragmenty zdań, tworząc mniej lub bardziej sensowny mix, ale na tyle czytelny i dostosowany do poziomu uczniów, aby dali radę odtworzyć oryginał. Poniżej prezentuję kilka metod na takie przekształcenia, co zobrazuje dokładniej o co mi znowu chodzi ;)


Zadanie można zastosować jako rozgrzewkę przed rozwiązywaniem ćwiczeń dotyczących rozumienia tekstów słuchanych czy czytanych, albo jako powtórzenie i przypomnienie informacji czy słownictwa z poprzedniej lekcji.  Źródłem tekstu mogą być wstępy do czytanek lub pierwsze zdania dłuższego jednolitego tekstu lub tekstów w formie dialogów.

Po tym jak przekształcimy docelowy tekst, możemy wyświetlić go na tablicy interaktywnej, projektorze lub wręczając uczniom indywidualne karty pracy. Zachęcam też do tego, aby po zapoznaniu się z taką formą pracy, uczniowie sami tworzyli takie zadania dla swoich rówieśników, na podstawie kiedyś już przeczytanych tekstów,  które są już mniej więcej znane uczniom, albo całkiem nowych, na przykład z dalszych unitów podręczników klasowych, albo samodzielnie wyszukanych treści w internecie w postaci piosenek, artykułów, postów z Facebooka, fragmentów dialogów z filmów, itp.

Po zakończeniu zadania lub w jego trakcie, uczniowie mają za zadanie domyślenie się o czym będzie tekst, czego się z niego dowiedzą, jakich problemów dotyczy, itp. oczywiście wcześniej nie pokazujemy źródła ani nie ujawniamy innych informacji dotyczących tematu. To ma być zagadka :) Możemy przygotować kilka ilustracji i zapytać uczniów, który z obrazów w jakiś sposób wiąże się z tym, co znajduje się w rozszyfrowywanym wstępie.


Na materiał reprezentacyjny wybrałam tekst ze starej wersji strony BBC Learning English, ale oczywiście metody opisane poniżej można stosować na praktycznie na każdym rodzaju tekstu, dostosowując je do docelowych grup.



ORYGINALNY TEKST:

Ant colonies have their own personalities, which are shaped by the environment, a US study suggests. Colonies of several hundred ants show differences in the way they behave, just like individual people do. The study is published in the journal 'Proceedings of the Royal Society B'.

TEKST PO PRZEKSZTAŁCENIU:

metoda 1 - zamiana słów miejscami

 Ant journal have their own personalities, which are shaped by the study, a US environment suggests. Colonies of several hundred people show differences in the way they behave, just like individual ants do. The study is published in the colonies 'Proceedings of the Royal Society B'.


metoda 2 - kolejność zdań 

The study is published in the journal 'Proceedings of the Royal Society B'. Colonies of several hundred ants show differences in the way they behave, just like individual people do. Ant colonies have their own personalities, which are shaped by the environment, a US study suggests. 

metoda 3 - pomieszane połówki zdań

Ant colonies have their own personalities, the way they behave, just like individual people do. Colonies of several hundred ants show differences in  'Proceedings of the Royal Society B'. The study is published in the journal which are shaped by the environment, a US study suggests. 

metoda 4 -  pomieszane litery w docelowych słowach

Ant colonies have their own ponealesitrsi, which are shaped by the eenirnnvmot, a US study suggests. Colonies of several hundred ants show dencereiffs in the way they behave, just like iduaivindl people do. The study is dupieshbl in the journal 'Proceedings of the Royal Society B'.

metoda 5 - dodatkowe słowo do wyeliminowania

 Ant colonies which have their own personalities, which are not shaped by the environment, a US study suggests. Colonies of several hundred of ants show differences in the way they behave, just as like individual people do. The study is published in the journal from 'Proceedings of the Royal Society B'.


metoda 6 - wybór odpowiedniego do kontekstu słowa

 Ant colonies have their own personalities/characters, which are shaped by the environment, a US study/investigation suggests. Colonies of several hundred ants show differences/varieties in the way they behave, just like individual people do. The study is published in the journal/tabloid 'Proceedings of the Royal Society B'.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz