piątek, 11 marca 2016

LEKSYKALNA WSTĄŻKA

Kiedyś była to zwyczajna, niewinna tasiemka do pakowania i ozdabiania prezentów czy kwiatów ... 


no ale wpadła w moje ręce i zamieniła się w "narzędzie lekcyjnej zbrodni":



ZAPRASZAM :)

 LEKSYKALNA WSTĄŻKA

Na tasiemce możemy umieszczać wszelkiego rodzaju słowa, wyrażenia i zdania, 
a także obrazki.
Pomysł powinien sprawdzić się w utrwalaniu słownictwa, czasowników nieregularnych, tworzenia zdań lub historyjek i innych językowych spraw.

PRZYGOTOWANIE
1. drukujemy, kserujemy, wycinamy i naklejamy słówka, wyrażenia lub obrazki na zewnętrznej stronie taśmy









2. utrwalamy efekt przezroczystą taśmą klejącą


Na tą chwilę mój wstążkowy leksykalny łańcuszek ma z 5 metrów 
i mam 2 pomysły na jego wykorzystanie. 
A Wy jakie macie pomysły na adaptację tej koncepcji?

POMYSŁ I)
A. umieszczamy na taśmie dowolne słowa
B. uczniowie stoją w kółku
C. pierwszy uczeń trzyma szpulkę i odwija pierwsze słowo tworząc z nim początek opowiadania 
D. kiedy uczeń A zakończył zadanie, przekazuje koniec wstążki z pierwszym słowem uczniowi B, który kontynuuje opowiadanie rozwijając taśmę i  dodając swoje zdanie z wykorzystaniem kolejnego słowa lub słowa które po optymalnym rozwinięciu taśmy znajduje się mniej więcej na linii jego wzroku

MODYFIKACJE
- jeśli w klasie mamy ułożenie stołów na zasadzie litery "U", wówczas uczniowie mogą rozwijać taśmę siedząc i przekazując taśmę kolegom obok, skupiając się na słowach znajdujących się na linii wzroku lub, na przykład, na 3 słówkach znajdujących się obok siebie

POMYSŁ II)
A. umieszczamy na taśmie słownictwo na jakim nam zależy
B. w trakcie lekcji uczniowie siedzą w ławkach ustawionych na zasadzie litery U lub stoją w kółku
C. rozwijamy całą taśmę tak, aby każdy uczeń miał przed sobą jakiś jej fragment
D. nauczyciel wypowiada na głos polski odpowiednik lub definicję anglojęzyczną słów znajdujących się na taśmach, a uczeń który sądzi, że ma dane słowo w zasięgu wzroku zgłasza się i odczytuje to słowo, tworzy z nim zdanie, podaje definicję, itp.
E. po tym etapie, kiedy wszyscy uczniowie wskażą swoje słowa, zachęcamy ich do zamiany miejscami lub/i przesunięcie taśmy przeciwnie do ruchu/ zgodnie z ruchem wskazówek zegara
F. powtarzamy poprzednią procedurę, podając polskie słowo - tym razem konfiguracja się zmieniła wiec uczniowie będą eksponowani na inne słownictwo niż w rundzie poprzedniej
G. powtarzamy takie rundy w dogodnej ilości

MODYFIKACJE
- zamiast słownictwa możemy zamieścić np. czasowniki nieregularne i wówczas nauczyciel wypowiada na głos którąś z form (w zależności jakie formy znajdują się na taśmie), a zadaniem uczniów jest zareagowanie wówczas, gdy sądzą, że w ich zasięgu znajduje się odmiana podawanego czasownika








5 komentarzy:

  1. Hmm brakuje mi już słów: wspaniały/cudowny/ciekawy/rewelacyjny/fantastyczny .... pomysł:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hehe ... jak się okazuje takie coś można też zrobić na papierze toaletowym - w grupie nauczycieli angielskiego pojawiła się taka sugestia, żeby zamieszczać słownictwo na listkach papieru i odrywać. To jest dopiero "pomys" jak to mówią dzieci :D

      Usuń
  2. Gdie mogę znaleźć takie wycinki słów? Sama stworzyć w Wordzie różnymi czcionkami?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry Pani Weroniko. O! też dobry pomysł. Ja wydrukowałam plakaty motywacyjne i wykorzystałam stare kserówki z różnymi tekstami.

      Usuń
    2. Można też skorzystać z mazaka permanentnego albo rolki do kas fiskalnych i ręcznie umieszczać słówka na taśmach. Najkorzystniej dla uczniów bedzie jeśli zrobią to sami :)

      Usuń