czwartek, 31 marca 2016

Leksykalna HUBBA BUBBA

Ponownie proponuję wykorzystanie pozostałości po słodkościach do przemycenia językowych treści :)




Tym razem padło na Hubbę Bubbę, do której wpakujemy papierową tasiemkę.
Tytuł posta sugeruje zadanie leksykalne, ale na tasiemkach możemy zamieszczać nie tylko słownictwo, ale wszystko co nam się podoba i czym chcemy "pomęczyć" uczniów :)


ZAPRASZAM



POTRZEBUJEMY:
1. cienkie paseczki z docelowymi treściami, np. ze słownictwem z ostatnich lekcji, przymiotnikami do postopniowania, czasownikami nieregularnymi, itp.


2. jakiś przedmiot, na który z łatwością nawiniemy stworzoną tasiemkę, na przykład krążek wycięty z tekturowej rolki po papierze toaletowym, korek, plastikowy krążek z taśmy klejącej, itp.

3. klej lub taśmę do łączenia paseczków w długą taśmę

4. no i oczywiście opakowanie po gumie Hubba Bubba Mega Lang 




JAK WYKORZYSTUJEMY NARZĘDZIE?

1. uczniowie przekazują sobie krążek, ciągną paseczek leksykalny, tłumaczą słowa/stopniują przymiotniki/podają odpowiednie formy czasowników nieregularnych, aż do momentu kiedy dany uczeń poda błędne tłumaczenie; wówczas przekazuje krążek kolejnemu uczniowi - warto przygotować dłuuugą tasiemkę, żeby uczniowie mieli pole do popisu; jeśli nie mamy takich możliwości czasowych, po tym jak uczeń odwinie jakąś ilość słówek, szybko nakręcamy je z powrotem na wewnętrzny krążek

2. uczniowie przekazują sobie krążek; każdy uczeń w jednym okrążeniu odcina po jednym słowie, tłumaczy je, tworzy zdanie, historyjkę, itp. a następnie tworzymy plakat z fiszkami, naklejając wszystkie odcięte słowa na większej karcie, dodatkowo zamieszczając tam tłumaczenia, ilustracje, zdania, itp. 

3. uczniowie powoli wyciągają tasiemkę przez otwór krążka, starając się  odgadnąć słowo na podstawie kolejno odkrywanych liter





 
4. uczniowie sami przygotowują takie paseczki -  każdy uczeń wpisuje określoną ilość słów na jednym paseczku, po czym łączymy wszystkie paseczki w dłuuugą tasiemkę, zawijając ją i umieszczając w plastikowym krążku; następnie wykonujemy dowolne zadania rozwijając tasiemkę

5. na taśmie możemy umieścić także zagadnienia wspomagające przeprowadzanie dialogów czy konwersacji w postaci haseł, np. przy głównym poleceniu "What are the advantages and disadvantages of..." , na taśmie zamieszczamy "working abroad / living in a flat / having a Facebook account/...", a uczniowie po odwinięciu zagadnienia udzielają odpowiedzi

6. jeśli umieściliśmy na taśmie dowolne słownictwo lub zbiór słówek i wyrażeń z ostatnich zajęć, to możemy zachęcić uczniów do tworzenia quasi-historyjek w następujący sposób:
- uczeń A odwija paseczek ujawniając 1 słowo i układa z nim zdanie
- uczeń B odwija kolejne jedno słowo, ale tym razem układa zdania wykorzystując słowo poprzednio odsłonięte przez ucznia A oraz te, które sam odsłonił czyli razem 2 słowa   
- uczeń C odsłania kolejne słowo  i układa zdania ze wszystkimi słowami jakie widzi na odsłoniętym paseczku
im dalej zawędruje krążek, tym więcej słów do "ogarnięcia" dla kolejnych osób
- uczniowie mogą powtarzać zdania poprzedników dodając  jedno swoje, co poćwiczy ich pamięć i koncentrację, albo mogą tworzyć od początku własne wersje





 

3 komentarze:

  1. Wspaniałe :) Przypomniało mi się dzieciństwo. Nie wiedziałam, że hubba bubba jest nadal do kupienia ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale fajne! :)
    Wykorzystam z przymiotnikami. Czytają przymiotnik i muszą podać przeciwieństwo :)
    Tylko gdzie ja to kupię...? Heeeelp!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj ;) Tam można pakować wszystko ;) Kupiłam gumę w Netto. Może jest też w innych sklepach.

      Usuń