sobota, 5 marca 2016

LANGUAGE DARTS

 "Rzucam" kolejny pomysł. 
Tym razem zaczerpnięty z gry w rzutki.
Za pomocą zadania z wykorzystaniem rzutek i obrazkowo-leksykalnych tarcz, uczniowie będą utrwalać przeróżne niuanse językowe, takie jak gramatyka, słownictwo, mówienie, zadania testowe czy egzaminacyjne.





ZAPRASZAM



PROCEDURA

1. zaopatrujemy się w rzutki (wersja o zaostrzonym rygorze do zastosowania z przewidywalnymi uczniami) lub w rzutki magnetyczne (wersja bezpieczna dla młodszych lub mniej przewidywalnych dzieci)







2. przygotowujemy coś, co będzie stanowiło tarczę:
a. może to być tablica lekcyjna do magnetycznych rzutek
b.w miarę miękka tablica korkowa
c. podkładki korkowe na których stawia się gorące "gary" zdjęte z pieca
d. najlepiej sprawdzi się chyba styropian; mam akurat kilka kasetonów na zbyciu, więc zespoliłam 3 sztuki i stworzyłam tarczę, w którą lotki wbijają się bez trudu


3. przygotowujemy "cel", który mogą stanowić:
a. picture cards z dowolnymi ilustracjami, na których nam akurat zależy
- czynności dnia codziennego
- mapy miast i krajów
- miejsca w mieście lub na wsi
- dom (z pokojami /pokoje z meblami)
- sylwetka osoby (części ciała/ubrania)
- wiele innych








b. word cards ze słownictwem tematycznym/ z ostatnich lekcji / z całego działu /z półrocza /itp.
c. teksty z podręczników lub innych źródeł



d. plakaty lub zdjęcia z gazet






e. handouty z ćwiczeniami, karty pracy z zadaniami testowymi lub egzaminacyjnymi


f. lista oczywiście nie jest zamknięta:)

4. przedstawiamy uczniom zadanie i organizujemy pracę tak, aby była bezpieczna jeśli używamy ostrych rzutek:

* Uczniowie pracują w parach
- rzut ucznia A to dedykacja zadania dla ucznia B.

* Uczniowie pracują indywidualnie
- uczeń, który rzuca sam wykonuje zadanie.

* Uczniowie pracują jako jedna grupa
- jeden uczeń rzuca, i wraz z pozostałymi wykonuje określone zadanie na czas lub bez limitu czasowego (np. trafia w obrazek ilustrujący rozmowę mamy z córką, a wszyscy mają za zadanie ułożenie krótkiego dialogu nawiązującego do tej ilustracji; jeśli trafił w fiszkę z "TEA", wszyscy uczniowie tworzą swoje wersje definicji tego słowa, itp)

a. jeśli wybraliśmy opcję z ilustracjami, wówczas uczniowie po trafieniu w poszczególne ilustracje;
- opisują ilustrację
- podają słowa z jakimi związane są te obrazki (czasowniki, przymiotniki, rzeczowniki, frazy, itp.)
- układają zdania w odpowiedniej strukturze gramatycznej z wykorzystaniem sytuacji z ilustracji
- układają pytania i dedykują je wybranym rówieśnikom, którzy odpowiadają wykorzystując odpowiednie struktury 
- układają historyjkę wykorzystując "trafienia"
- inne, na jakich nam zależy

b. jeśli wybraliśmy karty leksykalne lub zapisywanie słownictwa bezpośrednio na tablicy, wówczas w zależności od ich zawartości, kolejne trafienia mają za zadanie zachęcić ucznia do:



 
- tłumaczenia
- podawania definicji
- układania zdań
- podawania synonimów/antonimów
- stopniowania przymiotników jeśli to akurat te części mowy
- podawania form czasownika jeśli to akurat te części mowy chcemy utrwalać
- inne typowe zadania na wykorzystywanie słownictwa
Powyższe propozycje można zmodyfikować o polecenie rzucania w konkretny obiekt. Uczeń niekoniecznie musi w niego trafić, ale ważne jest, aby instrukcja zawierała docelowe treści i uczeń starał się trafić w to, co mu się wskazuje, np.

c. jeśli wywieszamy teksty, wówczas uczniowie strzelają na ślepo i:



- odczytują słowa/wrażenia, jakie trafili i wykonują zadanie na utrwalanie tego słownictwa jak w przykładzie wyżej
- szukają i zaznaczają te same wyrażenia w swoich podręcznikowych tekstach (jeśli tekst pochodził z podręcznika lekcyjnego) i wykonują z nimi dowolne zadania utrwalające

d. w przypadku plakatów ukazujących sytuacje, uczniowie po trafieniu tworzą dialogi, proponują wyrażenia z zakresu funkcji językowych mających zastosowanie w opisywanej sytuacji, domniemają co stanie się później lub co stało się wcześniej, itp.

e. jeśli są to karty pracy z ćwiczeniami gramatycznymi lub leksykalnymi albo zwyczajne testy, wówczas uczeń rzuca gdzie popadnie, losując tym samym pytanie czy zadanie, które musi rozwiązać

f. wszystko inne co nam przyjdzie do głowy ;)

FOTORELACJA Z RZUTKOWYCH ZAJĘĆ
Uczniowie ćwiczyli przeróżne czasy - jedne grupy Present Simple, inne Past Continuous, a starsze mix struktur przyszłych, zadając rówieśnikom pytania w odpowiednim czasie.

















4 komentarze:

  1. Witaj ;) Dokładnie - dzieci nie mogły się oderwać i w trakcie zadania nawet nie zauważały, że tworzą zdania w czasach, które zazwyczaj są dla nich nudne albo nie jasne ;) Nie ma to jak ruch i zabawa połączone z nauką ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. ... świetnie też bawią się przy tym dzieciaczki i nie tylko - ostatnio maturzyści szaleli z lotkami ;D

    OdpowiedzUsuń