wtorek, 1 marca 2016

KOSTKA RUBIKA do utrwalania zawiłości języka

Zajmowaliśmy się już alternatywnymi "story cubes", a teraz przyszedł czas na "Rubik's cube". Czy wiedzieliście, że ta niepozorna kostka ma aż 43 tryliony możliwych ułożeń ...


i można wykorzystać ją też na zajęciach z języka obcego?

Pomysł polega na tym, że zamieszczamy na poszczególnych ściankach kosteczek informacje w postaci grafik lub słów na jakich nam zależy, a uczeń manipuluje kostką tak, aby wykorzystać prostu układ tych treści do wykonania określonego zadania językowego.

Na kosteczkach możemy zamieszczać:
1. czasowniki, które posłużą potem do ułożenia np. 3 słów w rzędzie/po skosie/poziomo/pionowo lub 3 słów/obrazków w danym kolorze w jednej linii i utworzenia z nimi logicznej historyjki, opowiadania lub pojedynczych zdań


2. rzeczowniki, które podobnie jak wyżej mogą posłużyć do tworzenia historyjek, zdań, itp.
3. obrazki/ikonki wykorzystywane również do tworzenia historyjek, ale także do podawania skojarzeń tematycznych, definicji, budowania zdań w odpowiednim czasie czy strukturze gramatycznej. 

Uczniowie w tym zadaniu mogą obrócić ścianki kostki, np. 3 razy, położyć kostkę na biurku i wybrać jedną ze ścianek. Ich zadaniem będzie stworzenie dowolnej lub tematycznej historii z wykorzystaniem obrazków z wybranej ścianki. Warto trzymać uczniów w niepewności i nie zdradzać od razu po co zmieniają układ kosTki oraz do czego będzie im to potrzebne. Świetne ikonki możecie znaleźć na blogu Marzeny: IKONKI Marzeny Wywrockiej)
4. funkcje językowe, na podstawie których uczniowie będą układali dialogi, historyjki, itp.

5. litery alfabetu (np. wymowa liter, układanie zdań, których poszczególne słowa zaczynają się na litery z danej ścianki kostki)
6. liczby
7. nazwy struktur gramatycznych (np. czasy) oraz czasowniki - w trakcie układania kostki uczniowie tworzą zdania w odpowiedniej strukturze z wykorzystaniem czasownika, który znajduje się w sąsiedztwie nazwy tej struktury
8. ikonki i symbole portali społecznościowych


Zadaniem uczniów będzie:
- obrócenie ścianek kostki np. 3 razy, tak aby na jednej ze stron znalazł się chociaż jeden symbol portalu czy aplikacji- ułożenie historii, opowiadania albo relacji z tego, co widzieli na danym portalu/aplikacji, wplatając w wypowiedź ikonki znajdujące się na tej samej ściance
9. inne - możliwości poleceń i kombinacji ułożeń jest mnóstwo

JAK ZROBIĆ TAKĄ KOSTECZKĘ?

1. zaopatrujemy się w kostkę



2. przygotowujemy treści na jakich nam zależy





3. drukujemy, wycinamy i naklejamy na kosteczki

















4. dobrze jest utrwalić naklejane informacje taśmą przezroczystą i przyciąć rowki żyletką lub jakimś innym narzędziem
















5. w ten sposób powstały nam zmodyfikowane kostki Rubika :)






Zadanie zostało dzisiaj oficjalnie przeprowadzone - klasa V SP omawiała czas Past Continuous. Uczniowie przekręcali 3 razy ścianki kostki, skupiali się na wskazanych obrazkach (np. 3 obrazki z pierwszego rzędu; 3 obrazki ułożone po sosie, itp.) i układali z nimi pojedyncze zdania lub łączyli 3 elementy w jedną spójna wypowiedź tworzoną w tym czasie.











Jeśli wykorzystujesz pomysły i materiały z niniejszego bloga na szkoleniach, które prowadzisz; na stronie Facebookowej swojej szkoły językowej; publikując ich adaptacje na łamach swojego fanpage'a; oraz w każdej innej formie, zadbaj o to, aby podać źródło w postaci nazwy bloga oraz bezpośredniego linku do danej koncepcji.

10 komentarzy:

  1. Witaj, Czy kupiłaś oryginalne kostki Rubika? Pytam ponieważ sprawdzałam ich cenę i jest to ok 40zł za jedną. Trochę drogo, szczególnie jeśli mówimy o kilku kostkach dla większej grupy uczniów. Chyba, że możesz polecić jakieś zamienniki? Pozdrawiam i zapraszam do siebie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj :) Zakupiłam je w Chimax - centrum chińskim. 4.99 zł jedna sztuka :) Nie trzeba ich też dużo - uczniowie mogą pracować w grupach. Każdy uczeń będzie zajmował się jedną ze ścianek kostki, czyli na przykład w grupie może być 6 osób, albo przynajmniej 4 i wówczas siadają po 4 stronach kostki i mają wgląd do tego co jest na ściankach. Piąty uczeń też będzie miał możliwość pracy z górną ścianką ;)

      Usuń
    2. Dziękuję! Jeszcze miałam Ci napisać o szkoleniu bezpłatnym w write-on. Może skorzystasz? http://szuflada-jezykowa.blogspot.com/2016/02/szkolenia-cambridge-write-on-2016.html
      Pozdrawiam!

      Usuń
  2. PS. Znalazłam na allegro za dość niską cenę: http://allegro.pl/kostka-rubika-3x3-gra-logiczna-na-prezent-mikolaj-i5851966583.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Odpowiedzi
    1. już myślę jakby to ugryźć z moimi uczniami ;) dzięki!

      Usuń
  4. Niesamowite! Po prostu brak mi słów, aby opisać genialność twego wynalazku! Czy podczas naklejania korzystałaś z taśmy dwustronnej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Freaku ;) Miałam w biurku takie specjalne naklejki dwustronne do fotografii - sprawdziły się wyśmienicie. Wielkością akurat dopasowane do kosteczek. Ale taśma dwustronna jak najbardziej powinna się sprawdzić. Zwykły klej także.

      Usuń
  5. Super :D Kostkę mam bo kiedyś kupiłam w chińskim centrum bo "może się przyda" więc na pewno wypróbuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj ;) Można też zapytać dzieci, czy nie mają jakiejś zbędnej i same mogą wykonać projekty ;) Pozdrawiam.

      Usuń