sobota, 19 marca 2016

EASTER lesson PLAN dla gimnazjum, liceum i dorosłych

W tym poście zamieszczam pomysł na lekcję świąteczną dla uczniów gimnazjum i liceum, ale można go zaadaptować także dla uczniów klas SP. 
Plan takiej lekcji powinien spokojnie wystarczyć na 2 godziny :)


ZAPRASZAM



ETAP I 

WPROWADZAMY/PRZYPOMINAMY SŁOWNICTWO

Przygotowujemy dla uczniów zestawy ilustracji i nazw symboli świątecznych, dostosowanych ilością i zakresem do poziomu grupy.



WERSJA A
a. rozdajemy uczniom zestawy fiszek obrazkowych i leksykalnych
b. uczniowie indywidualnie, w parach lub w grupach, dopasowują  do siebie obrazki i nazwy (mogą oczywiście korzystać ze słowników jeśli będzie taka potrzeba) 


c. po wykonaniu zadania nauczyciel weryfikuje poprawność albo omawiamy wspólnie poszczególne symbole i skojarzenia z nimi

d. wykonałam to zadanie z moimi uczniami na zasadzie przypinania nazw do obrazków na tablicy interaktywnej:



WERSJA B

Możemy rozwiesić wszystkie przygotowane fiszki obrazkowe i leksykalne w klasie


a. uczniowie podchodzą do fiszek rozwieszonych PUSTĄ STRONĄ w kierunku zewnętrznym, tak aby nie widzieli co kryje się na karteczkach
b. uczniowie losują fiszkę leksykalną i obrazkową
c. starają się przetłumaczyć i nazwać to, co widzą




WERSJA C

Wprowadzamy "łańcuszek leksykalny" złożony z ciągu słów związanych ze świętami




a. uczniowie odcinają zidentyfikowane słowa

b. nauczyciel monitoruje przebieg zadania udzielając wskazówek jeśli zajdzie konieczność

c. uczniowie prezentują zadanie odczytując słownictwo, tłumacząc je, wklejają do zeszytów, itp.

d. możemy przygotować łańcuszek w języku polskim, zawierający słownictwo kompatybilne do tego z łańcuszka "angielskiego", ale zamieszczone w innej kolejności, i wówczas uczniowie mają za zadanie odcięcie słów z obu łańcuszków i dopasowanie części do siebie

 

WERSJA D



Za pomocą ilustracji obrazujących różne sytuacje związane ze świętami, elicytujemy słownictwo oraz zachęcamy uczniów do opisywania tego, co widzą. Możemy zaopatrzyć uczniów w listę słownictwa, na podstawie którego będą tworzyć wypowiedzi.
 


ŹRÓDŁA ILUSTRACJI


  







WERSJA E



Uczniowie układają puzzle ilustrujące tematykę świąt, a następnie opisują obrazek, odpowiadają na pytania albo sami je tworzą i kierują do wybranych rówieśników.



  ETAP II
a. na podstawie video uczniowie poznają tradycje świąteczne krajów anglojęzycznych, utrwalają słownictwo, dodają nowe słówka związane ze świętami i prowadzą konwersacje, wyrażają opinie, opisują wydarzenia, dzielą się informacjami na temat własnych tradycji, itp.

 Easter in Britain.avi
Alicia Casimiro


White House Easter Egg Roll Highlights
The White House
 





https://www.youtube.com/watch?v=BMOeiXHfO-c
Easter Egg Rolling, Avenham Park Preston 2012
CalendarCustoms



https://www.youtube.com/watch?v=eV6jP11Yl2E
Learn Polish - Polish Holidays - Easter
Learn Polish with PolishPod101.com


https://www.youtube.com/watch?v=Oo1wKU3eOug
Learn Polish - Polish Holidays - Wet Monday
Learn Polish with PolishPod101.com

b. w zależności jaki film wdrożonymi na lekcji, uczniowie po ich obejrzeniu (oprócz pytań od nauczyciela), przygotowują krótką pracę pisemną, w której ogólnie opisują zwyczaje krajów anglojęzycznych

c. bardziej sprawne grupy mogą zestawić w wypracowaniu różnice i podobieństwa w obchodzeniu święta w Polsce i w w/w krajach


ETAP IV

Wdrażamy dowolne zadanie z czytania zawierające motyw świąteczny, na podstawie odpowiedniego do poziomu grupy tekstu, przy okazji weryfikujemy, które z tradycji pojawiały się wcześniej na filmach, i co nowego jeszcze się dowiedzieliśmy.


Ja przygotowałam teksty na podstawie tych stron:


http://culture.pl/en/article/polish-easter-traditions





 


http://www.englisch-hilfen.de/en/texte/easter.htm 

a. umieściłam tekst w tabeli
b. każdy wiersz zawiera jeden paragraf tekstu
c. tabela zostanie pocięta na części i utworzę z nich zestawy
d. taki zestaw powędruje do każdego ucznia
e. zadaniem uczniów będzie ułożenie tekstu w odpowiedniej kolejności
f. kiedy będą gotowi wyświetlimy tekst na stronie i będziemy sprawdzać co, jak i gdzie ;)



Natomiast w drugim tekście zadaniem uczniów będzie umieszczenie w odpowiednim miejscu fragmentów usuniętych z tekstu.



ETAP V


Wprowadzamy zadanie o następującej treści, zachęcając uczniów do pracy w parach i przygotowania dialogów:



2 komentarze:

  1. Super zaplanowane zajęcia, z pewnością skorzystam z pomysłu☺ Dzięki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo Agnieszko ;) Niech się fajnie korzysta i niech uczniowie szaleją językowo ;) Jak coś potrzeba do druku to pisz śmiało ;)

      Usuń