czwartek, 11 lutego 2016

SPERSONALIZOWANA gramatyka - część I

Czy to w kuchni bałagan?
A może targowiskowy stragan?
Czy jednak zawartość śmietnika? 


NIE! 
To gramatyka :D
 ... i  kolejny pomysł na jej legalny przemyt ;)

Pomysł opiera się na skojarzeniach i wykorzystuje elementy personalizowania procesu uczenia się, co jest niezmiernie ważne, kiedy chcemy nadać nauczanym treściom bardziej życiowy i praktyczny charakter.  Myślą przewodnią tej uniwersalnej propozycji jest też przemycenie struktur gramatyczno-leksykalnych wszelkiego typu. Można ją zastosować w każdej grupie na każdym poziomie zaawansowania wtedy gdy chcemy utrwalić docelowe struktury, takie jak na przykład czasy gramatyczne. 


ZAPRASZAM


 

OPCJA 1
 Z PRZEDMIOTAMI CODZIENNEGO UŻYTKU

ETAP 1
a. przed planowaną lekcją z użyciem tego pomysłu zachęcamy uczniów do dostarczenia na zajęcia 2-3 przedmiotów codziennego użytku, ale zaznaczamy, że nie powinny to być przedmioty ostre lub mogące stworzyć jakiekolwiek zagrożenie (chusteczki, stare nieużywane telefony, baterie, butelki, kosmetyki, i inne)

b. umieszczamy wszystkie przedmioty w jakimś większym pojemniku (pudle, plecaku, worku, itp.)
 
c. realne przedmioty możemy zastąpić obrazkami wyciętymi z gazetek reklamowych i umieścić je w pudełku czy kopercie



ETAP 2
a. kiedy uczniowie mniej więcej są zapoznani z docelową strukturą gramatyczną, którą chcemy poćwiczyć wprowadzamy ćwiczenie typu "warm-up"
b. nauczyciel przygotowuje listę 10-15 przedmiotów, które znajdują się w zbiorze
c. na zajęciach nauczyciel odczytuje pojedynczo każde słowo, a zadaniem uczniów jest zapisanie tego słowa oraz podanie przynajmniej jednego skojarzenia jakie mają z tym przedmiotem w formie CZASOWNIKA/WYRAŻENIA CZASOWNIKOWEGO

np.
MOUSE - click
PEN - take notes
BOTTLE - drink water

d. z tak sporządzoną listą uczniowie tworzą kilka zdań w danym czasie lub innej strukturze:

np.
MOUSE - click   I hate the clicking sound of my computer mouse.
PEN - take notes    My friend hasn't taken any notes during the lecture.
BOTTLE - drink water    Doctors say we should drink plenty of water.


ETAP 3
a. po takim wprowadzeniu, uczniowie podchodzą do pojemnika z przedmiotami
b. losują przedmiot z zamkniętymi oczami
c. układają na bieżąco zdania kojarzące im się z tym przedmiotem
d. uczniowie mogą tworzyć większą ilość zdań w kilku rundach
e. po wykonaniu zadania mogą zapisać swoje zdania w zeszytach


WARIACJA 1
na powyższy temat:

a. każdy uczeń losuje 3-5 przedmiotów
b. uczniowie układają zdania obrazujące swój dzień, plany na najbliższy czas, tworzą historyjkę, i inne znane nam pomysły z wykorzystaniem skojarzeń z wylosowanym przedmiotem  - jednym słowem dostosowujemy polecenie do struktury jaką chcemy ćwiczyć


WARIACJA 2
na powyższy temat:
a. zamiast podawania skojarzeń w postaci czasowników, uczniowie mogą podawać skojarzenia w postaci przymiotników
b. uczniowie wykorzystają te przymiotniki do zadań na stopniowanie przymiotników w zdaniu oraz porównywania wylosowanych rzeczy pod kątem wybranego przymiotnika





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz