wtorek, 9 lutego 2016

SPARAFRAZOWANA parafraza


Parafrazujemy i transformujemy typowe z(a)dania z zakresu USE OF ENGLISH. 




Każdy z nas wie, że zadania polegające na przekształcaniu zdań nastręczają naszym uczniom nie lada trudności. Zadania te na pierwszy rzut oka są dość skomplikowane dla naszych podopiecznych, gdyż opierają się na znajomości i wprawnym żonglowaniu strukturami gramatyczno-leksykalnymi, których nie da rady wyuczyć się ot tak z dnia na dzień.

Wpadłam na pomysł, który przy odrobinie cierpliwości i przy zmniejszonym współczynniku frustracji zarówno ze strony uczniów jak i nauczycieli, spowoduje, że wspomniane zadania nabiorą troszkę innego charakteru i nie będą kojarzyły się ze żmudnymi ćwiczeniami w podręczniku, ani z tą pustką w głowie, którą większość uczniów czuje patrząc na coś takiego:



ZAPRASZAM





PARAFRAZA
propozycja nr 1

Prezentowane przykłady wykonałam z pomocą materiałów zaczerpniętych z 

GRAMMARWAY 3 
GRAMMARWAY 4

KROK 1

A. przygotowujemy jeden przykładowy zestaw zdania oraz jego przekształconą wersję w postaci fragmentów
B. możemy przygotować takie zestawy w postaci karteczek i wręczyć dla każdego ucznia lub dla pary uczniów


C. na lekcji

- nauczyciel umieszcza lub pisze na tablicy zdanie główne
- dodaje poniżej słowo kluczowe


- uczniowie piszą w zeszytach swoje wersje
- uczniowie odczytują swoje wersje zdań
- nauczyciel umieszcza/pisze na tablicy wszystkie brakujące fragmenty zdania w przypadkowej konfiguracji

- zadaniem ucznia ochotnika lub wszystkich uczniów, jest ułożenie poprawnego zdania
- kiedy przykładowe zdanie zostanie już ułożone, każdy uczeń projektuje swoje, opierające się na wzorze 
- zaznaczamy, żeby tworzone zdania były jak najbardziej spersonalizowane i odnosiły się do sytuacji z życia prywatnego lub szkolnego uczniów


 - uczniowie prezentują swoje przykłady ustnie lub pisemnie, a nauczyciel weryfikuje poprawność tych wersji

KROK 2

A. nauczyciel może stworzyć bazę wzorów transformacji, z której będzie czerpał przykłady do dalszych ćwiczeń, i które może udostępnić uczniom, żeby mieli "ściągi" pod ręką i wykorzystywali w innych zadaniach


B. przygotowujemy karty pracy dla uczniów z dogodną ilością przykładów


C. uczniowie pracują w parach

- każdy uczeń w parze otrzymuje taką (lub podobną) kartę
- każdy uczeń w parze tworzy przynajmniej po jednym zdaniu pod każdym przykładowym wzorem,  wpisując wymyślone zdanie w pierwszej linijce
- kiedy zdania pierwotne są gotowe, uczniowie wymieniają się kartami i teraz ich zadaniem jest dopisanie pod zdaniem pierwotnym zdania sparafrazowanego, kierując się zasadą prezentowaną we wzorze

- uczniowie ponownie wymieniają się kartami pracy i sprawdzają siebie na wzajem
- takie karty wędrują do nauczyciela, który weryfikuje zadanie


KROK 3 

Zadanie z powyższego przykładu można zastąpić losowaniem zdań:
- nauczyciel tworzy bazę wzorów na parafrazę


- uczniowie na lekcji losują określoną ilość karteczek z wyciętymi zdaniami pierwotnymi i tworzą swoje przykłady, które przekształcają sami (przykład 1 niżej)

albo 

- podobnie jak wcześniej, tworzą kilka zdań pierwotnych i wymieniają się z rówieśnikami z klasy (przykład karty pracy nr 2 niżej)


 - powyższe karty pracy mogą być tworzone przez uczniów, poprzez naklejenie karteczki ze zdaniem pierwotnym na kartkę A4 lub w zeszycie

KROK 4 


Klasowy drill 1

- nauczyciel tworzy większą ilość kart z różnymi przykładami, z jednym zdaniem i wzorem na jego przekształceniem na jednej kartce
- w trakcie lekcji dzielimy uczniów na 2 grupy
- każda grupa otrzymuje po jednej karcie i tworzy zdania pierwotne
- kiedy zdania są gotowe, grupy wymieniają się kartami
 i tworzą parafrazy na czas
- wygrywa grupa, która najpoprawniej przekształci zdania stworzone przez przeciwną grupę

 Klasowy drill 2

- dzielimy uczniów na 2 grupy
- każda grupa otrzymuje takie same karty z jednym przykładem parafrazy
- pierwszy uczeń, uczeń A, w każdej grupie otrzymuje kartę, wczytuje się w przykładowy wzór zdania i tworzy zdanie pierwotne
- karta zostaje przekazana uczniowi B, który dopisuje swoją parafrazę zdania pierwotnego autorstwa ucznia A i sam proponuje kolejne zdanie przykładowe
- uczeń C parafrazuje zdanie ucznia B i sam tworzy zdanie pierwotne
- uczeń D, E, itd. robi to samo
- wygrywa grupa, która pierwsza przebrnie przez etapy tworzenia przykładowych zdań i parafraz


KROK 5 
Zadanie domowe

- uczniowie otrzymują przykładowe wzory i na ich podstawie tworzą po jednym przykładzie własnego autorstwa, albo tworzą po np. 8 zdań pierwotnych i na kolejnej lekcji wręczają rówieśnikom do przekształcenia wg odpowiedniego wzoru








2 komentarze:

  1. Proste, ale jak trudno na taki pomysł wpaść! Ponowne wielkie dzięki!

    OdpowiedzUsuń
  2. <3
    Trzeba jakoś ułatwiać życie tym biednym uczniom ;) Niebawem nowa dostawa podejść na okiełznanie gramatycznych niuansów :)

    OdpowiedzUsuń