sobota, 27 lutego 2016

REPORTED SPEECH cz. 0

Proponowałam już kilka podejść do REPORTED SPEECH i w natłoku pomysłów, umknął mi post z poniższym pomysłem więc nadrabiam zaległości.




 ZAPRASZAM




REPORTED SPEECH z kartami dialogowymi

1. na jednej lekcji wprowadzamy Reported Speech według uznania, wykonujemy z uczniami zaplanowane ćwiczenia i zadajemy dogodną pracę domową

2. kiedy uczniowie mniej więcej kojarzą procedurę tworzenia zdań w mowie zależnej, na następnych zajęciach  przechodzimy do kolejnych działań

3. żeby odpocząć od szablonowych ćwiczeń z podręcznika, rozdajemy uczniom karty ze "speech bubbles"; warto mieć ich więcej, tak aby każdy uczeń mógł otrzymać chociaż 5 sztuk



4. zadaniem uczniów jest ułożenie zdań w REPORTED SPEECH bazując na zdaniach wyjściowych ze "speech bubbles"

5. jeśli nie wprowadzaliśmy jeszcze "introductory verbs" w postaci np. "admit", "promise", "warn", itp., wówczas zachęcamy uczniów do ustnego lub pisemnego układania zdań z użyciem standardowych "say" , "tell" czy "ask"; natomiast jeśli znają już i te zagadnienia, wówczas dajemy im pole do popisu i zachęcamy, aby stosowali różnorodne czasowniki

6. na kartach znajdują się też pytania, więc można przećwiczyć i to zagadnienie

7. kiedy uczniowie zapiszą lub wypowiedzą swoje przekształcone wersje w Reported Speech, odwracamy zadanie i wówczas każdy uczeń wybiera rówieśnika, odczytuje/wypowiada ponownie zdanie w Reported Speech, a wybrana osoba stara się przekształcić to zdanie z powrotem w Direct Speech, które widnieje na obrazku kolegi/koleżanki



* Podaję adresy stron, na których można ściągnąć karty ze "speech bubbles", scenariusze lekcji, a także inne karty pracy, które jak najbardziej można wykorzystać na zajęciach.


 bogglesworld 


* przy okazji polecam metodę quasi-laminowania materiałów szeroką taśmą przezroczystą - materiały, które widać wyżej mam już około 10 lat i wyglądają jak nowe 















2 komentarze:

  1. Kiedyś również używałam tych kart do nauki Reported Speech i zazwyczaj graliśmy nimi w Bingo. Jeden uczeń mówi zdanie w Reported Speech a inni szukaja podstwowej wersji i ja zakrywaja. Trzy lub pięć zakrytych ma Bingo. Na wyższych poziomach dodawałam reported verbs podobnie jak ty :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Aleksandro ;) Nawet nie pomyślałabym, że można wykorzystać BINGO w reported speech. Super!

      Usuń