piątek, 5 lutego 2016

PUDEŁKO CZEKOLADEK na słodkie uczniów odpytywanie

W codziennej pracy z uczniami musimy w jakiś sposób sprawdzać ich postępy w nauce. Niestety większość naszych podopiecznych odczuwa paraliżujący strach na samą myśl o "odpytywaniu". A przecież nie chcemy by nasi uczniowie stresowali się na naszych zajęciach. Jak więc w sposób bezstresowy przeprowadzić i zmienić tradycyjne przepytywanie przy tablicy lub kartkówki tak, aby uczniowie nie zorientowali się, że są właśnie testowani, i zamiast skupiać się na opanowywaniu strachu, skupili się na efektywnym wykonaniu zadania? 

Proponowana przeze mnie forma wprowadzenia zadań sprawi, że tradycyjne "odpytywanie" straci swój stresogenny charakter i być może stanie się przyjemniejsze, i przyjazne dla ucznia.


Pomysł nadaje się do każdego rodzaju poziomów, stopnia zaawansowania i wieku uczniów.  Zadania przemycone w poniższy sposób mogą dotyczyć wszelkiego rodzaju tematów i zagadnień i obejmować:

- zadania gramatyczne 
- słownictwo 
- funkcje językowe 
- pytania do konwersacji 
- krótkie teksty z pytaniami
- polecenia z pisania 
- zadania domowe
    
ZAPRASZAM
 
PRZED ZAJĘCIAMI nauczyciel:

a. przygotowuje zadania

(akurat tutaj prezentuję fragment lekcji o komplementach tj. karteczki z komplementami na podstawie których uczeń musi odpowiednio zareagować albo wręczyć innemu uczniowi, który kojarzy mu się z tym komplementem)



b. zaopatruje się w puste opakowanie po czekoladkach


c. umieszcza karteczki z zadaniami w pudełku


d. ... i leci z gifcikiem na zajęcia :) 


NA LEKCJI: 

a. nauczyciel wpada na zajęcia z bombonierką
b. pyta uczniów, co to jest, co kryje się  w środku
c. po burzy propozycji uczniów, nauczyciel wyjaśnia, że w pudełku ma mały prezent dla każdego z uczniów
d. nauczyciel otwiera pudełko, podchodzi do każdego ucznia i zachęca do wylosowania jednej karteczki
e. zadaniem uczniów jest przeczytanie treści karteczki i wykonanie zadania 
f. jeśli jest to krótkie zadanie typu "przetłumacz", "ułóż zdanie z tym słowem", "przekształć na czas Present Perfect", itp., uczniowie odpowiadają od razu ustnie
g. jeśli zależy nam na pisemnej odpowiedzi, wówczas dajemy uczniom czas i przeprowadzamy a'la kartkówkę
h. warto zachęcić uczniów by na następnych lekcjach przynosili takie "bombonierki" dla swoich rówieśników
- wyznaczamy jednego ucznia na tydzień, który sporządzi określone zadania dla grupy 
- praca może obejmować zadanie projektowe dla całej klasy lub może dotyczyć chętnych uczniów,  którzy wykonują takie zadanie i sporządzają karty testowe z zadaniami leksykalnymi, gramatycznymi, czytankami, słuchankami, zadaniami na konwersacje, ilustracje do opisu, itd.
- pudełka po czekoladkach można zastąpić kopertami, które okażą się wygodniejsze w przypadku obszerniejszych zadań  












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz