poniedziałek, 22 lutego 2016

PISANIE OPOWIADAŃ / RELACJONOWANIE wydarzeń

Dzisiaj z uczniami pisaliśmy opowiadanie. Właściwie to wykonaliśmy obszerną część wprowadzającą, a kulminacja nastąpi na kolejnej lekcji. Planowałam zrobić to inaczej, z użyciem przygotowanych szablonów, nad którym spędziłam troszkę czasu. Spontanicznie wyszło tak, i to bez żadnych szablonów, co wyszło uczniom na dobre, bo troszkę popisali, pogadali, poćwiczyli gramatykę i słownictwo oraz wyżyli się plastycznie. Wszystko w jednym ;)







Myślę, że taka forma pracy z wypracowaniami lub wypowiedziami ustnymi polegającymi na relacjonowaniu jakichkolwiek wydarzeń, sprawdzi się w większości grup językowych.

ZAPRASZAM





PISANIE OPOWIADAŃ 
RELACJONOWANIE wydarzeń

ROZGRZEWKA
1. Z racji tego, że na ostatnich zajęciach omawialiśmy czasy przeszłe, które są niezbędne do relacjonowania wydarzeń, przypomnieliśmy je sobie w praktyczniejszej niż podręcznikowa wersji.

- każdy uczeń wylosował 3 karty z ilustracjami miejsc w mieście


- do każdej karty uczniowie zaproponowali po 3 wyrażenia związane z czynnościami jakie można robić w tych miejscach,
- po zaprezentowaniu wyrażeń, uczniowie układali z nimi przykładowe zdania w powyższych czasach 
np. 
SCHOOL 
* ask questions, meet my friends, read books
> We were reading books.
> I met my friends at school. 
> After we had read books, the teacher asked us some questions.
 
2. W tworzeniu historyjek ważne są też łączniki zdań. 
Aby je poćwiczyć zrobiliśmy tak:

- uczniowie otrzymali "linking words" oraz ilustracje obrazujące codzienne czynności



- zadaniem uczniów było wybranie 4-5 czynności i ułożenie je w takiej kolejności, w jakiej zazwyczaj są przez nich wykonywane
- następnie uczniowie umieszczali między nimi wybrane łączniki zdań i relacjonowali te czynności, opowiadając co robili wczoraj


- po takiej rozgrzewce przeszli do wstępnego tworzenia historyjki

PRZYGOTOWANIE DO PISANIA OPOWIADANIA
1. uczniowie otrzymali zdjęcia związane z WINTER ADVENTURE




2. na ich podstawie układali sekwencje wydarzeń, które pokrótce przedstawiali ustnie


3. następnie umieszczali pod każdym obrazkiem opis "akcji" w postaci czynności jakie kojarzyły im się poszczególnymi ilustracjami



4. kiedy byli gotowi, przedstawili ustnie sekwencję wydarzeń w czasach przeszłych, przekształcając frazy i ubierając je w pełne zdania



5. następnie nakleili obrazki i podpisy na karty ...

 




... i połączyli poszczególne sceny odpowiednim łącznikiem zdania Then, After that, Suddenly, itp.








6. w ten sposób powstały plakaty, na podstawie których uczniowie na następnych zajęciach będą tworzyć pisemną historię, ubierając ją w dodatkowe słowa, wyrażenia i struktury 








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz