poniedziałek, 15 lutego 2016

PIRAMIDA JĘZYKOWA

Pomysł na taką piramidę pojawił się w trakcie przygotowywania zajęć dotyczących jedzenia, w trakcie których wykorzystuję piramidę żywienia.

Propozycja sprawdzi się:

- jako zadanie rozgrzewkowe ogólne lub skupiające się na konkretnych zagadnieniach gramatycznych
- w utrwalaniu szyku zdania 
- w trakcie tworzenia historyjek
- w ćwiczeniu kolejności przymiotników
- w utrwalaniu i powtarzaniu słownictwa
- w słowotwórstwie
- przy wprowadzaniu synonimów lub antonimów, 
- i innych zadań


ZAPRASZAM




PIRAMIDA JĘZYKOWA


Do tego ćwiczenia wykorzystałam poniższe grafiki:


1. wręczamy uczniom/grupie szablon piramidy, w zależności od tego, jak zdecydujemy się pracować z tym szablonem

- uczniowie mogą być podzieleni na grupy w której uczniowie podążają poniższymi wskazówkami



2. uczeń A wpisuje dowolny rzeczownik lub inną część mowy



3. uczeń B dopisuje jedno słowo lub frazę dostosowaną gramatycznie i leksykalnie do tej już widniejącej w górnej części piramidy



4. uczeń C robi to samo, dopisując swoje elementy do wersji ucznia B, itd.









Jak wspominałam, na podstawie takiej piramidy możemy utrwalać kolejność tworzenia przymiotników, tworzyć relacje z jakiś wydarzeń, powtarzać słownictwo na zasadzie drillów, itd.

SZABLON


PRZYKŁAD RELACJONOWANIA WYDARZEŃ

PRZYKŁAD LEKSYKALNEGO DRILLA








2 komentarze:

  1. Piramida językowa jest świetna. Można ją wykorzystać zarówno do budowania zdań , jak i wzbogacania słownictwa. Dzięki śliczne!

    OdpowiedzUsuń