wtorek, 2 lutego 2016

PANCAKE DAY

Zapraszam do zapoznania się z pomysłem 
na zajęcia kulturoznawcze dotyczące 
PANCAKE DAY.

Pomysły można dostosowywać do każdego wieku i poziomu zaawansowania uczniów.

Uczniowie w trakcie zajęć:

- będą zgadywać, co dzieje się na ciekawie ujętych ilustracjach i filmach


- w niestandardowy sposób opiszą film lub ilustracje siedząc tyłem do ekranu




- porównają Tłusty Czwartek do Pancake Day





- sporządzą przepis na naleśniki, który nie spodobałby się Magdzie Gessler



- będą czytać tekst o Shrove Tuesday, ze słowami z  porzepswiatnyami literami


- zrobią swoje naleśniki i stworzą "naleśnikowego torta"


oraz

- ułożą historyjkę ze Świnką Peppą





ZAPRASZAM



PANCAKE DAY


PROPOZYCJA rozgrzewki nr 1

1. prezentujemy uczniom poniższe zdjęcie i pytamy, kim jest ta osoba



2. następnie pokazujemy kolejne zdjęcie, pytając: "What do you think Kate is doing?", 
zachęcając uczniów do dzielenia się przypuszczeniami


3. prezentujemy całe zdjęcie i pytamy, o to, co faktycznie się na nim dzieje


4. możemy podejść do zagadki inaczej i zaprezentować ją tak:



PROPOZYCJA rozgrzewki nr 2

1. prezentujemy uczniom film i zatrzymujemy w odpowiednich momentach, np. 0'5'', 0'13'', 0'22'', 0'49'', pytając
- What can you see?
- Who can we see?
- What are they doing?
- What are they going to do?
etc.

i oglądamy dalej, a po obejrzeniu pytamy uczniów co widzieli, czy podobało się im to co widzieli, itp.


 PANCAKE APES! [ Pancake Art ]


PROPOZYCJA ROZGRZEWKI nr 3

1. pokazujemy uczniom ilustracje i zachęcamy ich do odgadywania 



- What's this? 
- How was it made? 
- What was it made of? 






2. w celu rozwiązania zagadki pokazujemy poniższy film:



Vine - Frozen Pancakes!


 DODATKOWE 
materiały do wykorzystania w celu zaprezentowania uczniom 
motywu "pancake art"

a.  prezentujemy uczniom materiał 

z tej
 lub z tej strony

 albo filmy:

 Pancake Art - Elsa (Frozen | Frozen Fever | Disney Princess) by Tiger Tomato


 Pancake Art - Olaf (Frozen | Frozen Fever) by Tiger Tomato

PANCAKE - Mr Bean (Rowan Atkinson) by Tiger Tomato


PROPOZYCJE 
zadań lekcyjnych

1. prezentujemy film "The Great Pancake Race", 
lub inny o podobnej treści, ale robimy to w niecodzienny sposób:


- wybieramy ucznia albo ochotnik zgłasza się sam
- uczeń siada tyłem do tablicy interaktywnej lub innego ekranu, na którym wyświetlamy film
- wybieramy drugiego ucznia, który stoi na przeciwko pierwszego ucznia i widzi co sieje się na ekranie (uczniów stojących na przeciwko może być więcej)
- wyświetlamy powyższy film od 1'22'' do 2'19'' wyłączając głos
- zadaniem ucznia siedzącego tyłem do ekranu jest opisywanie tego, co demonstrują jego rówieśnicy stojący na przeciwko i ewentualne odgadnięcie tego, co dzieje się w filmie
- opis może polegać na wypowiadaniu pojedynczych słów kojarzących się z czynnościami jakie prezentują uczniowie, albo zdań w zależności od umiejętności uczniów
- kiedy przeprowadzimy już ćwiczenie, wyświetlamy uczniom cały film, zadając dodatkowe pytania odnoszące się do jego treści
- uczniowie opisują co widzieli, co o tym sądzą, itd. a my krótko tłumaczymy im, co to za wydarzenie

- film można zastąpić ilustracjami: uczeń, który nie widzi ilustracji opisuje słowami to, co demonstrują uczniowie mający do niej wgląd:




2. zestawiamy  "Shrove Tuesday" z naszym "Tłustym Czwartkiem"


- zdaniem uczniów będzie "brainstorming" dotyczący naszego polskiego święta, z użyciem poniższej karty pracy:

- uczniowie samodzielnie lub  z użyciem słownika uzupełniają poszczególne punkty tabeli w części dotyczącej Tłustego Czwartku

- możemy ułatwić zadanie i zachęcić uczniów do wpisywanie pojedynczych słów lub wyrażeń w pierwszej kolumnie
- po uzupełnieniu i omówieniu poszczególnych elementów, uczniowie oglądają film, na podstawie którego uzupełniają drugą część tabeli dotyczącą Shrove Tuesday
- dodatkowo, uczniowie mogą sporządzać listę słownictwa związanego ze świętem, które w bardzo przystępny sposób prezentowane jest na filmie



British Holidays - Pancake Day and Shrove Tuesday, Learn English with EnglishClass101.com



3. sporządzamy przepis na naleśniki


- uczniowie otrzymują karteczki zachęcające ich do zadania 
(oczywiście możemy zastosować zwykłe karteczki z notesika lub kartki z zeszytu)

 


- a my wyświetlamy film




- zadaniem uczniów będzie sporządzenie listy składników niezbędnych do przygotowania naleśników zgodnie z treścią filmu, ale UWAGA! - muszą dodać 2-3 produkty, lub procedury, których nie było na filmie, albo "przekręcić" jego treść przekształcając którąś z procedur albo słów, np. flour-flower, flip-sleep/slip
- w celu większego zmotywowania uczniów, możemy dodać, że przepis powinien zawierać składniki, które nie spodobałyby się Magdzie Gessler

 

- jeśli istnieje taka  potrzeba wyświetlamy film 2 razy oraz zatrzymujemy video w odpowiednich momentach, tak aby uczniowie mieli chwilkę na sporządzenie notatki

- po przygotowaniu takich kart uczniowie wymieniają się nimi

- zadaniem uczniów jest przejrzenie notatek rówieśnika w przepisie, odnalezienie i poprawienie błędnych fragmentów

- uczniowie omawiają między sobą i na forum klasy jak faktycznie wyglądał przepis



4. czytamy o tradycjach Shrove Tuesday

- uczniowie otrzymują kartę pracy z tekstem
- kartę sporządziłam na podstawie tego artykułu:


- uczniowie:
* wczytują się w treść artykułu
* rozszyfrowują słowa i wpisują poprawną wersję w lukach
- w miejscach zaznaczonych grubym drukiem znajdują się słowa których litery są w pomieszanej kolejności

* uczniowie zaznaczają nowe słownictwo i tłumaczą je

* oprócz takiej pracy z tekstem, uczniowie przygotowują do niego pytania - pytania typu prawda/fałsz, pytania szczegółowe, lub inne, które następnie przedstawiają rówieśnikowi pracując w parach lub na forum klasy dla chętnych do odpowiedzi uczniów


5. robimy "Pancake Day flip-flaps"

a. uczniowie projektują "Pancake Day flip-flaps" 
samodzielnie lub z pomocą karty pracy 



b. zadaniem uczniów jest:

- napisanie pod obrazkiem z naleśnikami dowolnych słów z lekcji dotyczącej Pancake Day
- wycięcie skrzydełek 
- naklejenie karty z iustracjami i wyciętymi skrzydełkami na pustą kartę z tabelą
- napisanie znaczenia i przykładowego zdania pod skrzydełkami 
- wykorzystywanie tak stworzonej karty do dalszych ćwiczeń  




PROPOZYCJE DLA DZIECI MŁODSZYCH


Większość z materiałów prezentowanych powyżej można z powodzeniem wykorzystać na zajęciach z dziećmi młodszymi. 
Niemniej jednak, dodaję jeszcze dodatkowe propozycje urozmaicające lekcje.

0. w ramach rozgrzewki stosujemy dowolny materiał prezentowany wyżej, wyjaśniamy na czym polega święto, itp.

1. 
ROBIMY KLASOWEGO
  "pancake'a"

a. wyświetlamy dowolny film o tematyce naleśników
b. pytamy uczniów co widzą na filmie,  jakie produkty, czy lubią te produkty, itp.



c. uczniowie otrzymują karty pracy i robią swoje kartonowe naleśniki z wybranymi produktami 
(przypominamy lub wprowadzamy wcześniej nazwy produktów)

d. uczniowie wycinają naleśnika i przyklejają go na kartonik w celu usztywnienia projektu

e. następnie przyklejają ulubione dodatki na swojego i ozdabiają dowolnie swoje projekty

f. uczniowie prezentują swoje naleśniki, mówią co na nich jest, itp.



g.  jeśli mamy możliwość zaopatrujemy się w 2 małe patelnie; jeśli nie, wykorzystujemy papierowe duże talerzyki

h. przeprowadzamy konkurencję a'la "pancake race", w której para uczniów rywalizuje ze sobą, podrzucając swoje naleśniki na patelni albo papierowym talerzyku na wyznaczonym dystansie

i. w trakcie konkurencji możemy wyświetlić film lub odtwarzać piosenki związane ze świętem

j. możemy też zrobić klasowego "naleśnikowego torta"
 

- wycinamy tyle naleśników ile mamy uczniów


- wycinamy dodatki z kilku takich kart i tworzymy bazę produktów, z której każdy uczeń wybiera swój zestaw 
- jeśli nie mamy możliwości drukowania, z pomocą jak zwykle przychodzi Biedronka, a dokładniej jej gazetki reklamowe, z których możemy powycinać przeróżne produkty

- pierwszy uczeń kładzie na stole naleśnika i umieszcza na nim swoje dodatki mówiąc: 
"I like my pancake with ..."
- kolejny uczeń kładzie swojego naleśnika i swoje dodatki, wyrażając swoje preferencje, itd.
- kiedy utworzymy "tort naleśnikowy", rozkładamy go na części pierwsze
- odwracamy procedurę i uczeń, który rozpoczynał układanie naleśnika, teraz rozpoczyna jego rozkładanie, mówiąc o preferencjach kolegi, który ostatni położył swojego naleśnika, mówiąc:
"Maciek/Ania albo He/She likes his/her pancake with ..."


2. RZUT NALEŚNIKIEM NA ODLEGŁOŚĆ

- takie naleśniki jak wyżej, możemy wykorzystać też do konkurencji 
"rzut naleśnikiem na odległość" 

- każdy uczeń przed rzuceniem naleśnika zamieszcza na nim 2-3 słowa (słowa związane z tematem SHROVE TUESDAY)
 
- uczniowie mogą rzucać w kilku rundach, w parach lub jako cała grupa

-  naleśniki, które wylądują najdalej, a dokładniej słowa na nich zamieszczone, należy zapisać na tablicy

- słowa posłużą do dalszych ćwiczeń utrwalających np. do tworzenia wyszukiwanki słów, krzyżówek, rebusów, gry "wisielec", układania historyjek 




3. PEPPA PIG

A może zafundować uczniom PANCAKE DAY ze Świnką Peppą?




1. przygotowujemy kartę ze scenkami z bajki
2. dodatkowo przygotowujemy karty z frazami, które posłużą uczniom starszym do podpisywania poszczególnych scen
3. zanim wyświetlimy film, rozdajemy uczniom zestawy z wyciętymi obrazkami i  podpisami
4. uczniowie mówią co widzą na obrazkach i co to może być
5. uczniowie układają historyjkę według swoich preferencji
6. uczniowie opowiadają o tym, jak wygląda ich historyjka:
- grupy najmłodsze korzystają jedynie z obrazków i na nich opierają swoją wypowiedź opisując to, co widzą na poszczególnych ilustracjach
- grupy młodsze mogą dopasowywać te wyrażenia do obrazka i odczytywać je
- grupy na wyższym poziomie wtajemniczenia mogą dodatkowo tworzyć zdania w czasach przeszłych lub teraźniejszych (np. The family wants to eat pancakes. Father pig is flipping his pancake., Mother pig prepared the batter. itd.)
7. wyświetlamy film,  a uczniowie w trakcie oglądania układają historyjkę w kolejności sugerowanej przez film
8. ponownie zachęcamy uczniów do odtworzenia wydarzeń z bajki, tym razem zgodnych z jej treścią, podobnie jak wyżej
9. dodatkowo możemy wykorzystać "story flashcards", aby razem z uczniami weryfikować kolejność wydarzeń z bajki
10. "story cards" mogą też być wykorzystywane w pierwszych etapach zadania, w których nauczyciel razem z uczniami analizuje poszczególne karty i ich zawartość, omawiając słownictwo, ewentualne struktury, itp.












2 komentarze:

  1. Powtórzę się, ale świetne materiały. Próbuję być na bieżąco zarówno z czytaniem, jak i wydrukiem - niestety nie wyrabiam ;)Jesteś wielka!

    OdpowiedzUsuń
  2. :) Ale fajnie ;) Dziękuję za optymistyczny feedback. Najbardziej jestem ciekawa efektów ubocznych wśród uczniów ;D

    OdpowiedzUsuń