niedziela, 7 lutego 2016

LEKSYKALNE SZASZŁYKI

Były już leksykalne łamigłówki i leksykalne pliki, 
a teraz nadszedł czas na 

"LEKSYKALNE SZASZŁYKI".

Pomysł powstał w trakcie ... przygotowywania szaszłyków dla gości i początkowo myślałam, że sprawdzi się przy omawianiu słownictwa związanego z jedzeniem, ale w sumie nadaje się też do utrwalania słownictwa z innych kategorii w ramach ćwiczeń rozgrzewkowych lub powtórzeniowych.





ZAPRASZAM




LEKSYKALNE SZASZŁYKI

ZAOPATRUJEMY SIĘ W:

- patyczki do szaszłyków dowolnej długości i wykałaczki

- docelowe słownictwo (najlepiej związane z jedzeniem, posiłkami, potrawami, produktami spożywczymi, itp.)

- obrazki z gazetek reklamowych ukazujących produkty spożywcze

- paseczki wycięte z kolorowych karteczek  lub zwykłego papieru







UCZNIOWIE na zajęciach projektują szaszłyki:

1. PRACUJĄC W PARACH

- każdy uczeń przygotowuje określoną ilość mini fiszek z nazwami produktów lub obrazki wycięte z gazetki reklamowej, ukazujące produkty spożywcze



- w trakcie dialogu, uczeń A zamawia szaszłyka z określonymi produktami dostępnymi w zbiorze ucznia B, a uczeń B tworzy na bieżąco szaszłyka, nadziewając na patyczek zamawiane przez ucznia A produkty




2. PRACUJĄC CAŁĄ KLASĄ/GRUPĄ - każdy uczeń nadziewa na dłuższy patyczek fiszkę lub obrazek i cała klasa angażuje się w "szaszłykowego drilla"

- każdy uczeń zaopatruje się w fiszkę ze słowem lub obrazek

- uczeń A nadziewa na patyczek np.  "ham" 
i mówi "There is a slice of ham in my shashlik/shish kebab." 
lub w uproszczonej wersji "There is some ham in my shashlik" 
i przekazuje szaszłyka uczniowi B

- uczeń B nadziewa swój produkt i drilluje
"There is: a slice of ham and a slice of sausage in my shashlik"   
i przekazuje szaszłyka uczniowi C

- uczeń C dodaje swój produkt i kontynuuje "drilla", wspominając już o 3 produktach





3. ORGANIZUJĄC KONKURENCJĘ 
 nadziewanie szaszłyków na czas

- każdy uczeń zaopatrzony jest w taki sam zestaw obrazków lub słów

- nauczyciel dyktuje w formie pojedynczych słów lub w formie rozbudowanych zdań, jakie produkty muszą być nadziane na patyczek

- uczeń, który pierwszy nadzieje odpowiednie produkty w poprawnej kolejności, wygrywa :)








4. NA ZADANIE DOMOWE

- każdy uczeń przygotowuje swoje szaszłyki z produktów stanowiących docelowe słownictwo lekcyjne lub według własnych preferencji
- na odwrocie każdego obrazka uczniowie mogą zamieścić podpisy 
- na kolejnych zajęciach uczniowie prezentują własne prace omawiając zawartość szaszłyka, lub opisując produkty na szaszłyku kolegi/koleżanki
- na przykładzie poniżej uczniowie prezentują w ten spob szaszłyki warzywne i owocowe :)








 





2 komentarze: