piątek, 5 lutego 2016

LEKSYKALNE ŁAMIGŁÓWKI


Czasami na lekcjach stosuję rozgrzewki tego typu.  
Pobudzają one uczniów do myślenia i główkowania
Jest przy nich sporo emocji, śmiechu i ciekawych koncepcji proponowanych przez uczniów. Przy okazji można też omówić pewne językowe sprawy, które wychodzą "w praniu" w trakcie temu podobnych zadań.



Takie zadania mobilizują uczniów do intensywnej pracy, 
"główkowania" i wywołuje niemałe emocje.

Można stosować je jako zadania indywidualne lub w parach, zadanie grupowe lub jako zadanie dla całej klasy przeprowadzane wspólnymi siłami w formie burzy mózgów. 

ZAPRASZAM




 LEKSYKALNE ŁAMIGŁÓWKI

Czasami na lekcjach stosuję małą rozgrzewkę w kilku z zaproponowanych poniżej wersjach. 

Takie zadania mobilizują uczniów do intensywnej pracy, 
"główkowania" i wywołują niemałe emocje.

Można stosować je jako zadania indywidualne lub w parach, zadanie grupowe lub jako zadanie dla całej klasy przeprowadzane wspólnymi siłami w formie burzy mózgów.

 Przed tymi ćwiczeniami, zachęcamy uczniów do podania odpowiedniej ilości liter lub słów, które zapisujemy na tablicy. 

Następnie podajemy szczegóły zadania.



POZOSTAŁE PROPOZYCJE ŁAMIGŁÓWEK:


1. napisz dowolne słowo rozpoczynające się na literę:
 j, k, l, o, m, e, itp.


2. napisz dowolne słowo rozpoczynające się na literę:
 b,c,o,n,f, itd., 
związane z człowiekiem, domem, jedzeniem, zakupami, pracą, środowiskiem naturalnym, itp.


3.   napisz dowolny rzeczownik/czasownik/przymiotnik, 
rozpoczynający  się na literę
 b,c,o,n,f, itp.


4.  napisz dowolne słowo rozpoczynające się na:
 be-, un-, im- ch-, ke-, br-, re-, tr-, itp.


5.  napisz dowolne słowo kończące się na:
 –ly, -im, -or, -er, -et, -ed, -th, -ve, -an, -en, -se, -ag, -ar, -ow, -al, itd.


6.  podaj słowo, które ma:
jedną sylabę / dwie sylaby / trzy sylaby / cztery sylaby


7. ułóż zdanie składające się z: 2 / 3 /4 /5 /6/7 słów


8.  ułóż zdanie z 3 / 4/ 5 /6 /7 słów, w którym kolejne wyrazy zaczynają się odpowiednio na:  
a b c d e f g h / g k j y  u t r j / g e o p d f a/ itd.


9.  ułóż zdanie składające się z:
 3/4/5/6 słów, z których każde słowo ma:
 2/3/4 sylaby


10. ułóż zdanie składające się  z:
 3/4/5/6 słów, z których każde rozpoczyna się od samogłoski/spółgłoski

11. kiedy uczniowie zostaną mniej więcej zapoznani z takim trybem pracy, warto ich zachęcić do tego, aby sami wymyślali różnorodne kombinacje i stawiali takie "wyzwania" pracując w parach lub dla całej klasy







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz