czwartek, 4 lutego 2016

KOMPLEMENTY jako forma zachęty

 Zbliżający się Dzień Zakochanych to nie tylko pretekst do okazywania gestów miłości najbliższej osobie. Można go potraktować jako dzień okazywania wszelkiego typu pozytywnych uczuć czy gestów. 
Jednym z nich może być komplementowanie.


Zapraszam na lekcję związaną z komplementami na nowej stronie tematycznej.


ZAPRASZAM

COMPLIMENTS


ETAP 1

wersja a
Przed zajęciami nauczyciel:

- przygotowuje listę komplementów 


- zaopatruje się w puste opakowanie po czekoladkach


- umieszcza karteczki z komplementami w pudełku


- i leci na zajęcia :) 

 
 a. nauczyciel wpada na lekcję z bombonierką

b. pyta uczniów, co to jest, co kryje się  w środku,
 przy okazji prezentując dodatkowy materiał wspomagający "brainstorming" i
lub parafrazując popularne powiedzonko o pudełku czekoladek ...


c. po burzy propozycji uczniów, nauczyciel wyjaśnia, że ma mały prezent dla każdego z uczniów
d. nauczyciel otwiera pudełko, podchodzi do każdego ucznia i zachęca do wylosowania jednej karteczki
e. na karteczkach znajdują się wydrukowane lub napisane odręcznie komplementy  
f. zadaniem uczniów jest przeczytanie treści karteczki, ewentualna reakcja na zdanie jakie widnieje na karteczce
g. nauczyciel pyta uczniów, jakiego tematu będzie dotyczyła lekcja

wersja b
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od komplementowania uczniów.
a. nauczyciel zwraca się do każdego ucznia, mówiąc mu miłą rzecz, dostosowaną do ucznia
np. "Ania, I like your last homework - you used so many interesting words in it."; "Tomek, I'm so happy that you are here today. We're going to talk about your favourite topic - pranks", "Kasia, I've heard that you did well in Maths competiton - I admire you because I was always bad at it." etc.
b. czekamy na odpowiedź danego ucznia
c. na koniec ćwiczenia pytamy ich, czy domyślają się, o czym będziemy dzisiaj rozmawiać

ETAP 2 
Prezentujemy zdjęcia i zadajemy do nich pytania, zachęcając uczniów do wyrażania swoich opinii i interpretacji przekazu tych ilustracji:

 

ETAP 3
a. zadajemy uczniom pytanie glówne: 
- What is a compliment?

b. zadajemy pytania dodatkowe: 

- Do people like giving compliments?
- Do people like receiving compliments?
- Do you tend to give compliments to other people?
- What do we usually compliment people on?
- Is complimenting important?
- Do we need compliments? Why? Why not?
- Do you compliment people? Why? Why not?
- Why some people do not compliment others?
- How do people feel when they hear compliments?
- How do you feel when somebody pays you a compliment?
- What happenss when you pay a compliment to someone?
- How should we compliment other people?
- What is ppositive and negative about complimenting?
- When shouldn't we compliment others?

ETAP 4
a. piszemy na tablicy słowo COMPLIMENT, a uczniowie starają się stworzyć kolokacje związane z tym słowem i dzielą się pomysłami
b. prezentujemy uczniom kolokacje związane ze słowem COMPLIMENT, dajemy im chwilkę na zapoznanie się z materiałem




c. zadaniem uczniów będzie stworzenie przykładowego zdania z COMPLIMENT mając na uwadze powyższy materiał

ETAP 5
Uczniowie oglądają film.
a. przed oglądaniem wyświetlamy zrzut ekranu z filmu i pytamy uczniów o to, co tam się dzieje, kogo widzimy, gdzie ten ktoś jest, do robi, dlaczego to robi, jak się czuje, itp.

 
b. wyświetlamy pierwszą scenę i zatrzymujemy zanim nastąpi jakakolwiek reakcja ze strony przechodniów i zachęcamy uczniów do odgadnięcia, jaka będzie reakcja "zaczepianych" osób
c. oglądamy film
d. omawiamy treść filmu, uczniowie wyrażają opinie, opisują wydarzenia, itp.

ETAP 6 
Funkcje językowe.
a. uczniowie wybierają zdania z poniższej karty i starają się stworzyć wypowiedzi poprzedzające te widoczne na karcie 
np. "I'm so glad you like it" 
- propozycja ucznia: Your presentation was amazing! I learned a lot from it."
b. możemy przygotować te wypowiedzi na osobnych karteczkach
- zadaniem uczniów będzie wówczas wylosowanie takiej karteczki
- i ułożenie zdania poprzedzającego frazę
c. możemy zorganizować zadanie tak, że podzielimy klasę na 4 grupy i każda z grup opracowuje takie wypowiedzi, oraz prezentuje je ustnie w postaci krótkich scenek

ETAP 7
Uczniowie oglądają kolejny film.
a. w ramach zaprezentowania materiału, czytamy informacje od autorki filmu na wstępie video
b. pytamy uczniów co zobaczymy, kogo zobaczymy i jakie będą reakcje
c. po obejrzeniu całego filmu lub poszczególnych fragmentów, omawiamy to, co widzimy na poszczególnych ujęciach
d. pytamy uczniów jak sami zareagowaliby będąc w sytuacji osób z filmu




ETAP 8
a. uczniowie oglądają film
b. po obejrzeniu dzielą się przemyśleniami 


c. możemy dodatkowo wdrożyć pytania odnośnie treści i przekazu filmu w formie losowania lub pytań kierowanych bezpośrednio do uczniów


ETAP 9 
Uczniowie komplementują osoby ze zdjęć lub filmików
- przygotowujemy kilka zdjęć ukazujących osoby wkykonujące jakieś czynności, na przykład sceny z "talent shows" 
- uczniowie układają wypowiedź, w której muszą skomplementować osoby z tych zdjęć lub filmów



ETAP 10
a. każdy z uczniów piszą przykładowe 2 komplementy na skrzydełkach karty
(w razie konieczności drukujemy tyle egzemplarzy, żeby każdy uczeń w grupie mógł zapisać odpowiednią ilość tekstów)


b. wywieszamy listę gotowych komplementów
c. uczniowie podchodzą do kart, czytają komplementy i wybierają (odrywają) taki, jaki chcieliby usłyszeć
d. zamiast skrzydełek możemy użyć zwykłych karteczek z notesika  i przykleić na tablicy, albo dowolnych innych karteczek

albo

 rozdać każdemu uczniowi po jednej mini-karcie, z mniejszą ilością skrzydełek, na których uczeń zamieszcza autorskie komplementy i rozdaje po jednym dowolnym rówieśnikom


e. uczniowie odczytują komplement jaki mają na swoich karteczkach, wyjaśniają dlaczego go  wybrali
f. uczniowie wręczają swoje karty wybranym osobom, dodatkowo uzasadniając dlaczego akurat taki komplement trafia w ręce rówieśnika

albo

g. uczniowie losują polecenie, którym będą kierować się w celu pochwalenia wybranego rówieśnika w kontekście narzuconego aspektu:



 ETAP 11

Uczniowie wspólnie uzupełniają luki w tekście o BILLU ub tworzą swój własny tekst związany z komplementami i ich wpływem na innych.


 


DODATKOWE MATERIAŁY:
strona z Best one-word compliments jako źródło ciekawego słownictwa:








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz