niedziela, 21 lutego 2016

JĘZYKOWE WHEEL of FORTUNE - wersja druga

Siedziałam niedawno przy stole w samoobsługowej chińskiej restauracji. 
Stół wyglądał tak:



Górna tafla była ruchoma i kręciła się jak tytułowe Koło Fortuny. Na niej leżały serwetki, a że wszyscy znajomi siedzący przy stole ociągali się z nakładaniem potraw, pobawiłam się w kręcenie kółkiem, przechwyciłam kilka serwetek, zapisując na nich zadania bojowe w stylu: "Nałóż sobie trochę makaronu i lodów". Znajomi kręcili kółkiem, rozkładali serwetkę znajdującą się na przeciwko nich, odczytywali zdanie i nakładali sobie potrawy sugerowane w poleceniu. 

W międzyczasie kombinowałam jak przenieść taką ruchomą taflę na zajęcia w szkole, ale nie mogłam nić wymyślić. Niedawno proponowałam podobne rozwiązanie w wersji mini:


ale nadal nie mogłam wpaść na pomysł stworzenia DIY WHEEL OF FORTUNE, które nadawałoby się dla większej ilości uczniów na raz i było w miarę uniwersalne, aż do dzisiaj, kiedy to popatrzyłam na sufit :D


ZAPRASZAM


 

WHEEL OF FORTUNE
odsłona druga


Siedziałam niedawno przy stole w samoobsługowej chińskiej restauracji. 
Stół wyglądał tak:



Górna tafla była ruchoma i kręciła się jak tytułowe Koło Fortuny. Na niej leżały serwetki, a że wszyscy znajomi siedzący przy stole ociągali się z nakładaniem potraw, pobawiłam się w kręcenie kółkiem, przechwyciłam kilka serwetek, zapisując na nich zadania bojowe w stylu: "Nałóż sobie trochę makaronu i lodów". Znajomi kręcili kółkiem, rozkładali serwetkę znajdującą się na przeciwko nich, odczytywali zdanie i nakładali sobie potrawy sugerowane w poleceniu. 

W międzyczasie kombinowałam jak przenieść taką ruchomą taflę na zajęcia w szkole, ale nie mogłam nić wymyślić. Niedawno proponowałam podobne rozwiązanie w wersji mini, 


ale nadal nie mogłam wpaść na pomysł stworzenia DIY WHEEL OF FORTUNE, które nadawałoby się dla większej ilości uczniów na raz i było w miarę uniwersalne, aż do dzisiaj, kiedy to popatrzyłam na sufit :D

 ABY ZREALIZOWAĆ POMYSŁ:

1. wzięłam stojak na ręcznik papierowy i kaseton styropianowy

2. wycięłam koło ze styropianowej płyty



3.  w środku zrobiłam dziurkę

4. nałożyłam na stojak


5. ... i ta da - koło gotowe :)
Ma ono 45 cm średnicy, więc jest dość spore.
 

 6. dorobiłam jeszcze strzałkę, ale chyba nie jest potrzebna


CO ROBIMY Z TAKIM KOŁEM?

Z pomocą samoprzylepnych karteczek lub karteczek i pinezek 
zamieszczamy na nim:



1. fiszki ze słowami do przetłumaczenia, tworzenia zdań i podawania definicji


2. obrazki do opisu i przedstawiania słownictwa




3. polecenia do konwersacji 
(pytania tematyczne, polecenia rozgrzewkowe, itp.)


4. zdania, z którymi uczniowie układają wypowiedzi z wykorzystaniem danej struktury gramatycznej
(przymiotniki do stopniowania, czasowniki nieregularne, itp.)


5. alfabet (uczniowie podają słowa rozpoczynające się na daną literę, wypowiadają daną literę ćwicząc alfabet obcojęzyczny, itp.)


6. obrazki do maturalnego opisu


7. funkcje językowe 
(zapraszanie, wyrażanie opinii, przedstawianie wad i zalet, itp.)


 8. ilustracje obrazujące czynności, na podstawie których uczniowie tworzą zdania lub historyjki w odpowiednim czasie


9. miejsca w mieście do tworzenia czynności w odpowiednim czasie kojarzących się z danym miejscem


10. ilustracje z gazetek reklamowych służące do:
- wyrażania opinii na temat produktów
- uzasadniania, dlaczego dana rzecz jest przydatna/bezużyteczna dla nas lub nadaje się/nie nadaje się na prezent 
- tworzenia czasowników i zdań z ich użyciem, dotyczących skojarzeń i możliwości wykorzystania danej rzeczy w codziennym życiu



11. jeśli chcemy zaszaleć, to możemy przemycić zadania w woreczkach z materiału lub woreczkach foliowych i umieścić nasze koło na stelażu umożliwiającym rotację koła i zaczepionych woreczków

12. wszystko inne, co tylko możliwe  :)


... a uczniowie  w parach lub w liczniejszych grupach
- zasiadają dookoła koła
- kręcą nim 
- na kogo wypadnie na tego bęc :)





3 komentarze:

  1. Możesz dokładniej opisać jak wykonałaś Wheel of fortune? Inspiracją był sufit a co dalej, jakie to materiały? Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry.

      Opis znajduje się na stronie "ZADANIA ROZGRZEWKOWE" pod tym linkiem: http://neuroteaching.blogspot.com/p/zadania-rozgrzewkowe.html

      Czy widać go w poście? Pytam, gdyż zamieszczam zawsze przekierowanie do szczegółów w każdym poście.

      Napisz proszę, czy wszystko jest już jasne ;)

      Usuń