niedziela, 7 lutego 2016

FISZKOWE CHALLENGE

Pani Chodakowska proponuje "skapel"  jako wyzwanie dla swoich followersów. Niedawno w sieci wrzało z powodu "bucket challenge", a o innych mniej sensownych wyzwaniach nie wspomnę. My też możemy wyzwać naszych uczniów i w bardzo motywujący i efektywny sposób zachęcić ich do "FISZKOWEGO CHALLENGE". 




Proponowany przeze mnie projekt, bo tak można nazwać ten tryb pracy, stanowi świetną okazję dla uczniów do zbierania informacji, przetwarzania ich, prezentowania swoich materiałów, tworzenia baz z tymi informacjami oraz okazję do dzielenia się nimi, czyli jednym słowem zawiera elementy podejścia opierającego się na uczeniu się poprzez nauczanie. W ten sposób uczniowie są eksponowani na dość dużą ilość struktur językowych, wchodzą w interakcję nie tylko ze swoimi, ale także z materiałami rówieśników, co znacznie wpływa na efektywność przyswajania wiadomości. Takie ćwiczenie można przeprowadzić w celu utrwalania tematycznego słownictwa, struktur gramatycznych, informacji kulturowych, i innych na jakich nam zależy. 




ZAPRASZAM





FISZKOWE CHALLENGE

Pani Chodakowska proponuje "skapel"  jako wyzwanie dla swoich followersów. Niedawno w sieci wrzało z powodu "bucket challenge", a o innych mniej sensownych wyzwaniach nie wspomnę. My też możemy wyzwać naszych uczniów i w bardzo motywujący i efektywny sposób zachęcić ich do "FISZKOWEGO CHALLENGE". 

Proponowany przeze mnie projekt, bo tak można nazwać ten tryb pracy, stanowi świetną okazję dla uczniów do zbierania informacji, przetwarzania ich, prezentowania swoich materiałów, tworzenia baz z tymi informacjami oraz okazję do dzielenia się nimi, czyli jednym słowem zawiera elementy podejścia opierającego się na uczeniu się poprzez nauczanie. W ten sposób uczniowie są eksponowani na dość dużą ilość struktur językowych, wchodzą w interakcję nie tylko ze swoimi, ale także z materiałami rówieśników, co znacznie wpływa na efektywność przyswajania wiadomości. Takie ćwiczenie można przeprowadzić w celu utrwalania tematycznego słownictwa, struktur gramatycznych, informacji kulturowych, i innych na jakich nam zależy.



ETAP 1
a. Zanim przejdziemy do wyjaśniania uczniom instrukcji dotyczącej"fiszkowego challenge", prezentujemy im taki lub podobny obrazek, na podstawie którego uczniowie przeprowadzają burzę mózgów, sporządzając listę słów, kojarzących im się w sytuacją z ilustracji.



b. Kiedy uczniowie są już gotowi:
- prezentują swoje propozycje;
- nauczyciel potwierdza ewentualne trafione "typy" lub przedstawia to, co kryje się za powyższymi ilustracjami w postaci plakatu obrazującego kwestię wyzwań:



c. Nauczyciel dodatkowo pyta uczniów, co to jest wyzwanie, czy lubią wyzwania, czy warto je podejmować, w jakich sytuacjach podejmujemy wyzwania, itp.

d. Po krótkiej dyskusji, pokazujemy uczniom kolejną ilustrację, a uczniowie ją opisują.


ETAP 2

a. oznajmiamy uczniom, że my też mamy dla nich wyzwanie

b. wyzwanie polega na tym, że uczniowie przez 7 dni z rzędu będą dokumentować tworzenie i uczenie się nowych słów/fraz/funkcji językowych/zagadnień gramatycznych, robiąc codziennie zdjęcia tym materiałom

c. prezentujemy im przykładową procedurę, która może polegać na tworzeniu jednej-dwóch-trzech fiszek dziennie, z wykorzystaniem słowników polsko-angielskich, angielsko-polskich, słowników wymowy, itp., na przykład:





d.  w zależności od poziomu i wieku uczniów, materiały mogą stanowić ilustracje z podpisem; fiszki polsko-angielskie; fiszki, które prócz słów, zawierają przykładowe zdania i definicje danego słowa; "flip-flaps", inne kombinacje :)

e. zaznaczamy, że fiszki powinny znajdować się w jednym miejscu lub w różnych miejscach - na lodówce, na tablicy korkowej nad biurkiem, na zasłonach, na żaluzjach, na telewizorze, na drzwiach, czyli tam gdzie uczeń przebywa i kieruje swój wzrok najczęściej












f. dodajemy też, żeby uczniowie powtarzali sobie o dogodnych porach, co oznaczają poszczególne słowa,  starali sobie przypomnieć definicję, tworzyć przykładowe zdania, wypowiadać frazy na głos, itp.

ETAP 3
a. po 7 dniach uczniowie przysyłają nauczycielowi zdjęcia z całego tygodnia albo prezentują etapy powstawania fiszek na lekcji na swoich telefonach




b. jeśli prowadzimy jakąś platformę lub stronę na Facebooku, zrzeszającą naszych uczniów, możemy zachęcić podopiecznych do "chwalenia" się materiałami w postaci komentarzy pod przeznaczonym do tego postem
c. na zajęciach uczniowie mogą pracować:
- indywidualnie, prezentując swój materiał klasie;
- w parach, demonstrując swoje słownictwo rówieśnikowi

d. taka prezentacja może polegać na ustnym przedstawianiu wybranych słów, tworzenia z nich mini-zadań w zeszycie, na kartce lub na tablicy, itp.

e. w międzyczasie pozostali uczniowie oczywiście nie nudzą się i sporządzają notatki na podstawie takich prezentacji, dlatego aby wspomóc uczniów w bardziej efektywnym zarządzaniu informacjami, wręczamy im karty pracy w postaci tabel, które polegają na sporządzaniu bazy i kategoryzowaniu słownictwa

TABELA 1
- w pierwszym wierszu uczeń wpisuje swoje struktury
- w drugiej i trzeciej uczeń zamieszcza informacje prezentowane przez rówieśników


TABELA 2
- kiedy tabela 1 jest uzupełniona, uczeń ponownie weryfikuje informacje w niej zawarte i tym razem korzysta z innego arkusza, na którym kategoryzuje struktury z tabeli pierwszej, dopasowując je do poszczególnych symboli 

SAVE - struktury, które uważam za ciekawe i przydadzą mi się; 
SHARE - struktury warte polecenia innym; 
BIN - struktury, których nie potrzebuję bo je znam albo są nieciekawe




DODAJĘ pierwszą pracę ucznia, który odważył się przyjąć wyzwanie. Zobaczcie jak mu poszło. Ja jestem zachwycona:























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz