niedziela, 14 lutego 2016

Facebookowe OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE

Niedawno zorientowałam się, że nieświadomie zamieszczam sporą dawkę elementów Oceny Kształtującej w proponowanych pomysłach na zajęcia.  Mimo iż blog skupia się na języku obcym, to jeśli chodzi o OK, wszelkie sugestie tutaj przedstawione można śmiało zaadaptować na potrzeby innych przedmiotów.

Przeglądając swoje wpisy, postanowiłam zmodyfikować niektóre z pomysłów i tak powstał poniższy, dotyczący wykorzystania szablonów z Facebooka, ale tym razem do ćwiczeń skierowanych w stronę wspomnianego Oceniania Kształtującego. Myślę, że tego typu podejście zachęci dzieci i młodzież do dzielenia się swoimi wrażeniami, przemyśleniami i opiniami, co uzupełni i wspomoże przeprowadzany przez nas proces OK oraz uzyskiwanie informacji zwrotnej od naszych podopiecznych.


Dodałam do bloga gadżet umożliwiający wyszukiwanie konkretnych treści oraz etykiety. W związku z tym zachęcam również do wyszukiwania innych postów na innych stronach z etykietą "ocenianie kształtujące", w których znajdują się elementy charakterystyczne dla tego procesu.

ZAPRASZAM 




 FACEBOOKOWE 
OCENIANIE
KSZTAŁTUJĄCE


ETAP I

Zanim przejdziemy do pracy z jakimkolwiek narzędziem imitującym FB albo go wykorzystującym, warto wdrożyć jakieś zadanie rozgrzewkowe wprowadzające uczniów w temat, na przykład takie:

PRZYKŁAD 1

a. obieramy za cel ilustrację obrazującą temat
b. ukazujemy uczniom jedynie jej fragment zasłaniając obraz czystą kartą lub wyświetlając na tablicy interaktywnej odpowiednią część obrazu
c. pytamy uczniów co widzą, kogo, co tej ktoś robi, gdzie jest, itp. 
 
d. odsłaniamy kolejny fragment i ponownie zadajemy pytania, a uczniowie wyrażają swoje opinie i przypuszczenia odnośnie treści i tematyki zdjęcia
  
e. ponownie ujawniamy kolejne części fotografii i ponawiamy procedurę z pytaniami 


f. finalnie pokazujemy uczniom najistotniejszy fragment zdjęcia, który stanowi rozwikłanie zagadki


g. uczniowie odgadują jaki będzie cel lekcji


PRZYKŁAD 2

Prezentujemy uczniom demotywatory albo filmiki, i zachęcamy do ich interpretowania oraz  dyskusji dot. pozytywnych i negatywnych stron Facebooka.


http://files.fbstatic.com/PostImages/2352315/0/e2560402-d3bc-4457-a9f9-64a9bb87a5de.jpg






ETAP II

Wyjaśniamy uczniom, że na zajęciach wykorzystamy niektóre elementy Facebooka bez użycia Facebooka do pozytywnych celów w ramach oceniania kształtującego.

Proponuję wykorzystanie poniższych kart pracy w celu:
 
- uzyskiwania okresowej lub bieżącej informacji zwrotnej od uczniów na temat ich własnych preferencji, umiejętności i oczekiwań odnośnie uczenia się

- uzyskiwania od uczniów okresowej lub bieżącej informacji zwrotnej na temat stylu naszej pracy i jej wpływie na uczenie się naszych podopiecznych
   
- inne, na których nam zależy 

POMYSŁ I 

1. organizujemy miejsce w klasie, w którym będziemy zamieszczać prace uczniów; może to być tablica korkowa, pudełko, do którego uczniowie wrzucają wiadomości lub inne:



2. przygotowujemy karty pracy, na których zamieszczamy ważne dla nas pytania:






lub z pomocą szablonów postów i komentarzy
 




3. każdy uczeń otrzymuje kartę pracy imitującą okienko Facebookowego komentarza:


4. uczniowie piszą swoje opinie i przemyślenia w takich okienkach, i umieszczają je w pobliżu karty imitującej stronę główną profilu nauczyciela, który zadał im pytanie w nowym poście, i który otrzymuje informacje zwrotną, na przykład w taki sposób:



POMYSŁ II

1.  uczniowie otrzymują okienka postów:



2. każdy uczeń pisze w poście propozycję ćwiczenia, zadania, czy inną sugestię skierowaną do nauczyciela dotyczącą jakiegoś zagadnienia, np. wdrożenia jakiegoś ćwiczenia, które podoba się uczniowi, informację zwrotną dotyczącą ostatnio przeprowadzanego testu, informację związaną z autorefleksją, itp.


3. tak sporządzone posty, uczniowie zamieszczają na tablicy

4. kiedy tablica jest zapełniona, każdy uczeń zapoznaje się z sugestiami rówieśników i oznacza LAJKIEM posty, które mu się podobają


5. uczniowie odczytują treść "zalajkowanych" przez siebie postów
 i uzasadniają nauczycielowi dlaczego je wybrali



POMYSŁ III

W tej propozycji nauczyciel udziela informacji zwrotnej zapisując jej treść na kartkach imitujących komentarze na Facebooku, zamieszczając je na przykład pod zadaniem w zeszycie lub karcie pracy ucznia, albo pod kartą profilową ucznia (o której będzie mowa w dalszej części wpisu), lub wszędzie, gdzie się tylko da :)



POMYSŁ IV

Do tego zadania wykorzystujemy znanego zapewne uczniom BILLA, ale w zmodyfikowanej wersji. Trend zachęca do bycia jak ktoś inny, ale to przesłanie można jak najbardziej zmienić i przemycić ideę pozytywnej informacji zwrotnej kierowanej przez nauczyciela do ucznia lub uczniów do swoich kolegów i koleżanek.

1. przedstawiamy uczniom przykładowego "Billa" w taki sposób, aby zorientowali się w przekazie jaki ma nieść taka informacja:


2. uczniowie otrzymują albo sami projektują swoje karty i tworzą profil kolegi lub koleżanki, skupiając się w nim na samych pozytywnych stronach opisywanej osoby w kontekście jej osobowości, pracy na lekcjach, zainteresowań, talentów, itp.:

3. uczniowie odczytują na głos opisy, a następnie umieszczają w przeznaczonym do tego miejscu w klasie lub wręczają rówieśnikowi, który był przez nich opisywany


POMYSŁ V

Powyższe karty mogą być także wykorzystane przez uczniów do tworzenia informacji zwrotnej związanej z samooceną.
 
1. uczniowie otrzymują uniwersalnego "Billa"

2. uzupełniają kartę informacjami o sobie, zaznaczając swoje mocne strony z różnych dziedzin i aspektów życia


 POMYSŁ VI
Uczniowie tworzą swoje profile samooceny.

1. każdy uczeń otrzymuje kartę profilową:



2. uczniowie uzupełniają karty informacjami o sobie, zaznaczając swoje dobre strony, ostatnie osiągnięcia, coś z czego są dumni, a także informacje dotyczące tego, co muszą jeszcze "nadrobić", czego muszą się jeszcze nauczyć lub przypomnieć, itp.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz