niedziela, 21 lutego 2016

CYRK MOTYLI edukację kształtującą umili

Propozycja, którą zamieszczam poniżej ma mało wspólnego z ocenianiem kształtującym, ale za to zawiera sporą dawkę DOCENIANIA i KSZTAŁTOWANIA. Opiera się ona na filmie CYRK MOTYLI. W filmie główną rolę gra Nick Vujicic, mężczyzna, który urodził się bez rąk i bez nóg, przez co przeszedł w swoim życiu, ale dzięki czemu inspiruje miliony ludzi na całym świecie. Oprócz linków do różnych wersji filmu oraz opisu człowieka, który zagrał w nim główną i istotną rolę, dołączam także mini scenariusz z wykorzystaniem scen z video.




The Butterfly Circus
YapThomas

Ja jestem nim zachwycona, gdyż obrazuje to, na czym w mojej ocenie powinna opierać się edukacja i nie tylko ona, ale także wszelkie stosunki międzyludzkie na płaszczyźnie prywatnej oraz zawodowej.
Lektura obowiązkowa nauczycieli, uczniów i każdego, kto szuka inspiracji, chce w bardziej świadomy sposób wspomagać innych oraz dla tych, którzy nie wierzą w siebie i nie dostrzegają w sobie potencjału jak w nich drzemie.

W skrócie: w filmie dostrzegam metaforę "ucznia", który ze względu na swoją odmienność nie może odnaleźć się w otoczeniu w jakim przyszło mu żyć, czuje się źle sam ze sobą, bo wmawia mu się, że nie nadaje się do niczego. Co prawda znajduje się pod opieką "nauczyciela", ale jego metody i stosunek do "ucznia" pozostawia wiele do życzenia. Pewnego dnia w życiu "ucznia" pojawia się prawdziwy nauczyciel. Nauczyciel, który dostrzega w nim niesamowite piękno ...


Film jest bardzo pouczający i wzruszający. Zmusza do refleksji na różne tematy. 

ZAPRASZAM
POLECAM
ZALECAM


 

CYRK MOTYLI

1. wprowadzamy temat doceniania w dogodny dla nas sposób; mogą to być pogadanki, prezentacje, lub innego rodzaju forma pracy, którą można powiązać z poniższymi procedurami i treściami
2. po wprowadzeniu, prezentujemy uczniom kadr z filmu i pytamy co widzą na obrazku
- kogo widzą
- kim jest ta osoba
- jak się czuje
- co robi, czym się zajmuje
- itp.


 3. włączamy film w wybranej wersji

- wyświetlamy video jedynie do 4 minuty i około 20 sekundy
- w międzyczasie możemy kilka razy zatrzymać, aby zapytać uczniów kim są osoby wcześniej widziane na zdjęciach, co faktycznie się dzieje na filmie, i co będzie dalej

4. uczniowie otrzymują zestawy wyciętych zdjęć ukazujących sceny z filmu


- uczniowie pracują indywidualnie,w parach lub w grupach w zależności od naszych możliwości, a raczej możliwości kopiarek i drukarek ;)
- uczniowie układają sceny tak, jak im się wydaje, że mogą przebiegać w filmie
- po ułożeniu, uczniowie opowiadają o swoich domniemaniach odnośnie wątku, zdarzeń, itp.

5. uczniowie oglądają cały film
- wyświetlamy cały film
- uczniowie układają sceny zgodnie z treścią filmu

6. dyskusja/pogadanka
- uczniowie wyrażają opinie na temat tego co widzieli, jak interpretują przekaz filmu
- nauczyciel zadaje pytania
- uczniowie zadają sobie pytania na wzajem

7. uczniowie zapewne będą ciekawi, czy główny bohater to realna osoba, zatem możemy zaprezentować tekst lub film ukazujący życie Nicka Vujicica,  i przeprowadzić dodatkowe dyskusje:



Nick Vujicic - Niezwykły - Nowe świadectwo - [PL] [HD]
pastormarek

8. zadanie domowe
- uczniowie piszą streszczenie filmu
- uczniowie piszą recenzję filmu
- uczniowie opisują idealnego nauczyciela w postaci wypracowania, pracy plastycznej, lub innej dowolnej formy


LINKI DO FILMU:

BUTTERFLY CIRCUS (oryginalna wersja, bez napisów, bez lektora)

CYRK MOTYLI (lektor):

BUTTERFLY CIRCUS z napisami
cz 1 

cz 2
 



 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz