niedziela, 28 lutego 2016

BUILDING BLOCKS in action

Niedawno przechadzałam się po AUCHAN i zobaczyłam tam stos kolorowych klocków w woreczkach. Leżały takie biedne bez życia i mówiły, żeby je zabrać ze sobą i zrobić z nimi lekcje, więc wzięłam i zrobiłam :D To był pomysł od pierwszego wejrzenia.









ZAPRASZAM

 do zapoznania się z pomysłem na BUILDING BLOCKS in action


Pomysł,  jaki proponuję dotyczy układania historyjek, a zatem przyda się do utrwalania czasów, słownictwa, ćwiczenia płynności wypowiedzi, zachęcania uczniów do mówienia oraz tworzenia kreatywnych opowiadań i wielu innych rzeczy. Co więcej, nie jest to pomysł przeznaczony tylko dla dzieci młodszych, ale praktycznie dla każdej grupy wiekowej, na każdym stopniu wtajemniczenia :)

Jak na pewno się domyślacie, możliwości pracy z takimi klockami są nieograniczone. Oprócz tworzenia opowiadań, na klockach możemy umieszczać co nasza nauczycielska dusza tylko zapragnie:
- obrazki do tworzenia historyjek
- obrazki i podpisy w celu ich dopasowywania
- przymiotniki i ich "postopniowane" formy
- rozszczepione na części czasowniki frazowe
- rozszczepione na części idiomy
- rozszczepione wyrażenia przyimkowe
- rozszczepione kolokacje
- rozszczepione zdania
- czasowniki nieregularne w postaci czasownika głównego i ich form
- słowotwórcze przedrostki i końcówki  oraz docelowe słowa tworzące temat
- pojedyncze litery do tworzenia słów
- inne, które uczniowie będą dopasowywać na zasadzie "dobudowywania" odpowiednich elementów


JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO STWORZENIA STORY BUILDING BLOCKS?

1. tworzymy kompilację wyrażeń

- na poniższych klockach umieściłam słowa, które wycięłam z niepotrzebnych "kserówek" zalegających w szafie, które miały iść już do spalenia



2. takie wycięte frazy i słówka przyklejamy za pomocą taśmy przezroczystej do klocków

3. ... i z takim ekwipunkiem lecimy na lekcje :)




JAK JE WYKORZYSTAĆ?
1. uczniowie tworzą historyjkowy drill
a. ustalamy procedurę z uczniami, wybieramy temat i zakres historyjki oraz określamy jakich struktury leksykalno-gramatyczne należy użyć
b. uczeń A losuje klocka i tworzy zdanie z jedną z fraz stanowiące początek historyjki


c. uczeń B przejmuje klocka poprzednika, losuje swojego i dodaje swoje zdanie będące mniej więcej logiczną kontynuacją rozpoczętej historyjki


d. uczeń C przejmuje 2 poprzednie klocki, losuje swojego klocka, scala dwa poprzednie i na podstawie frazy znajdującej się na jednej ściance dopowiada swoją treść


e. kolejni uczniowie losują swoje klocki, dokładają do powstającej "ściany" i dopowiadają swoje kwestie 




2. w ten sposób tworzy się "murek" złożona z przeróżnych fraz, która następnie może posłużyć do kolejnych ćwiczeń gdyż na pozostałych stronach "murku" znajdują się także inne frazy





a. możemy spisać słowa znajdujące się na pozostałych 3 ściankach i wówczas zadań uczniom jako zadanie domowe do stworzenia swoich autorskich historyjek

b. jeśli w grupie nie mamy zbyt dużo uczniów, wówczas mogą usiąść po 4 stronach murku i zorganizować konkurencję polegającą na pisaniu opowiadania
- uczniowie siedzący  na jednej ze stron tworzą historyjkę z widocznymi po ich stronie słowami
- ci siedzący po drugiej stronie tworzą swoją, itd.
- uczniowie, którzy pierwsi stworzą opowiadanie z wykorzystaniem wszystkich słów po swojej stronie murku, wygrywają

3. uczniowie tworzą pojedyncze zdania w określonych strukturach w grupach 4-osobowych
a. uczniowie siadają pojedynczo przy każdej stronie ławki
b. każdy uczeń losuje po jednym klocku
c. uczeń A losuje klocka, stawia go w dowolnej pozycji i tworzy zdanie 
d, uczeń B losuje klocka i dostawia go do klocka poprzednika, i tworzy swoje zdanie
e. uczeń C losuje klocka, doczepia go do dwóch pozostałych tak, aby stworzyć bazę pod "murek" i tworzy swoje zdanie
f. uczeń D robi to samo
g. powtarzamy rundy do momentu wyczerpania zasobu klocków
h. powstały murek obracamy tak, aby uczniowie mieli przed sobą inne niż poprzednio słowa
i. uczniowie tworzą historyjkę ze słowami, jakie mają przed sobą


4. uczniowie tworzą dialogi siedząc po przeciwnej stronie muru 
a. uczeń A i B siadają na przeciwko siebie
b. uczeń A wybiera klocka, stawia przed sobą i tworzy zdanie/pytanie z użyciem słowa jakie widzi przed sobą na ściance klocka
c. uczeń B siedzący na przeciwko widzi inne słowo i ma za zadanie zareagowanie na zdanie/pytanie ucznia A, używając słowa jakie widzi po swojej stronie klocka
d. uczniowie dostawiają kolejne klocki tworząc dialog
e. możemy utrudnić zadanie poprzez narzucenie kategorii tematycznej w okół której powinna oscylować rozmowa
f. takie zadanie może angażować też 3 lub 4 osoby siedzące po odpowiednich stronach klocków, przez co rozmowa będzie ciekawsza i będzie wymagała sporej koncentracji aby nie stracić wątku      















5. A jak WY wykorzystalibyście takie klocki?


3 komentarze:

  1. No nic, jak przechodziłam koło tych klocków, to przeszło mi przez myśl, że mogą się przydać. Trzeba będzie po nie wrócić ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. A czy w 1-3 poradzą sobie z tworzeniem historyjek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Asiu. Więc ... jeśli nakleimy na przykład wyrażenia/zdania z akuratnie omawianej czytanki czy dialogu i odpowiednio przeprowadzimy zadanie to zapewne tak. Nie muszą to być historie w pełnym znaczeniu tego słowa - wystarczą pełne zdania, np. opisujące jakąś osobę - na klockach przyczepiamy słowa lub obrazki ukazujące części ciała, kolory, wielkość, a uczniowie układają "historyjkę" o jakiejś osobie, np. My new friend is ... tall/short/has got long hair/blue eyes, itp.

      Usuń