sobota, 16 stycznia 2016

TEKSTOWE ZDRAPKI

Pomysł ze SCRATCH CARDS jest niesłychanie interesujący i wart uwagi. Jak większość  z prezentowanych na niniejszym blogu pomysłów, adaptowalny do wszelkiego rodzaju tekstów, wieku uczniów oraz poziomu zaawansowania.

Przypominam sobie za to bardzo dokładnie lekcje, podczas których dzieciaczki na początku roku otrzymały nowe podręczniki, a w nich na ostatnich stronach znajdowała się zdrapka z kodem dostępu do gry online, którą podekscytowane, od razu zdrapywały. Nie ważne co tam było - ważne było DRAPANIE. Jaki płynie z tego wniosek? Uczniowie lubią zdrapki, a skoro jest to dla nich ekscytujące, to czemu nie wykorzystać tego zjawiska jako jednego z elementów lekcji? 






ZAPRASZAM





TEKSTOWE ZDRAPKI

Zadanie jest podobne do tego pierwszego, ale urozmaicone o dodatkową atrakcję w postaci zdrapek.

Potrzebne nam będą:
- tekst
- korektor
- gruba taśma przezroczysta
-moneta


1. rozdajemy ksera tekstu uczniom i wyjaśniamy w jaki sposób będą pracować z tym tekstem
(powinni mieć troszkę czasu na przypomnienie sobie treści i słownictwa, które warto "przerobić" w następujący sposób:
- mówimy uczniom, "Find REMOTE in the text."
- lub "can you see UŻYTECZNY in the text?"
- albo zachęcamy aby uczniowie sami przedstawiali słownictwo rówieśnikom do odszukania jak w powyższych przykładach

Do prezentacji wykorzystałam tekst  "What can take Aibo's place?", 
pochodzący podręcznika ACTIVATE B1, wyd. PEARSON, 
unit 8 COMMUNICATION BREAKDOWN, str. 85

2. uczniowie zaklejają tekst taśmą przezroczystą


3. każdy uczeń zamalowuje korektorem określoną ilość słów i czeka do wyschnięcia farby korektora
- zamalować można całe słowa, ich fragmenty, pozostawiając początkowe lub końcowe sylaby, pojedyncze litery 
- ćwiczenie świetnie sprawdzi się w ramach przygotowywanie uczniów do egzaminów językowych, gdzie znajdują się luki  w tekście, które bardzo często wymagają wpisania rodzajników, przyimków, itp.










4. uczniowie wymieniają się kartami i uzupełniają z pamięci brakujące białe miejsca w tekstach otrzymanych od rówieśnika



5. kiedy mija określony czas, uczniowie zdrapują swoje napisy, odsłaniając oryginalne fragmenty, weryfikując tym samym poprawność swoich wersji





6. podobnie jak poprzednio i jak zawsze, warto dodatkowo wdrożyć dalsze zadania utrwalające słownictwo w postaci projektowania wyszukiwanek, fiszek, słownika, układania zdań, itd.

7. możemy pominąć opcję z kserowaniem i wykorzystać oryginalny tekst z podręcznika lekcyjnego








 

* 7. MODYFIKACJA

skierowana do młodszych uczniów (6-7-8 lat), którzy dopiero uczą się pisania angielskich słów, albo mają trudności lub zaległości ze spellingu

- rozdajemy uczniom teksty, które mogą stanowić krótkie wypowiedzi znajdujące się w historyjkach podręcznikowych albo krótkie wyrażenia czy nawet pojedyncze słowa

Do prezentacji wykorzystałam stronę 16 podręcznika BIG ENGLISH 3, UNIT 2, wyd. PEARSON





- uczniowie zaklejają je taśmami

- pani pisze na tablicy słowa, które dzieci muszą zamalować korektorem



- po wyschnięciu dzieci wymieniają się kartami, i na białych polach wpisują brakujące słowa, patrząc tym razem na oryginalny tekst w podręczniku




- po wykonaniu zadania, dzieci wymieniają się znowu kartami, które wędrują do pierwotnego właściciela albo znowu do kogoś innego
- teraz dzieci zdrapują powoli farbę, literka po literce, wypowiadając na głos kolejną odkrywaną literę







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz