piątek, 29 stycznia 2016

SCRATCH TEXTS czyli zdrapki dla młodszych

Jakiś czas temu pisałam o "zdrapkach" wspomagających uczniów w uczeniu się słownictwa.
Dzisiaj pokaże Wam jak to wyglądało na zajęciach z uczniami z II klasy SP w ramach rozgrzewki leksykalnej przed czytaniem 
oraz dodam pomysł na pracę domową lub lekcyjną z wykorzystaniem "scratch cards".



Ten pomysł zachęca uczniów do czytania, sprawia, że ta czynności nie kojarzy się 
z "otwórz podręcznik i czytaj", gdyż dodaje materiałom na jakich pracujemy nutkę tajemniczości, którą dzieci uwielbiają :)

ZAPRASZAM
 
 
 
 
SCRATCH TEXTS

Pomysł ze "scratch texts" stosowaliśmy pracując na podręczniku Our Discovery Island 3.  
Temat związany był z częściami garderoby.




PRZYGOTOWANIE

1. kserujemy czytankę


2. zaklejamy tekst taśmą przezroczystą


3. zamalowujemy odpowiednie słowa korektorem



4. spisujemy wcześniej zamazywane słowa w pliku WORD, żeby wyświetlić je później na tablicy interaktywnej (lub spisać na zwykłej);
 słowa oczywiście mogą być zapisane na tej samej karcie w pobliżu tekstu

i ... idziemy na lekcje :D


UCZNIOWIE na lekcji
- wykonują dowolne ćwiczenia typu "warm-ups" 
(piosenki, gry, zabawy, itp. odnośnie danego tematu)
- czytają po jednym słowie z tablicy i wskazują obrazki w podręczniku oraz dodatkowe ilustracje odpowiadające słowu z listy


 - intuicyjne wpisują brakujące słowa na karcie pracy 

- po wpisaniu słów, uczniowie zdrapują farbę i w ten sposób wychodziło na jaw, czy słowo jakie wcześniej wpisali było prawidłowe czy nie
- jeśli w trakcie ćwiczenia uczniowie będą się za bardzo frustrować można im powiedzieć żeby zdrapali pierwszą i ewentualnie drugą literkę; to powinno im ułatwić odszukanie słowa na liście










ZADANIE DOMOWE lub lekcyjne
- uczniowie otrzymują szablon z krateczkami


- na  w krateczkach wpisują określoną ilość słów związanych z danym tematem


- następnie zaklejają taśmą przezroczystą


- ... i zamalowują korektorem każdą literę


- tak powstaje karta pracy, która  będzie wręczana koledze lub koleżance


- zadaniem rówieśnika, podobnie jak w grze "wisielec", będzie stopniowe zdrapywanie kolejnych lub wybranych liter i jak najszybsze odgadnięcie słowa, jakie się kryje pod korektorem





- kiedy słowa zostaną odkryte, ćwiczymy ich wymowę, wdrażamy inne ćwiczenia utrwalające, itp.
- uczniowie mogą napisać na tablicy po 1-2-3 słowa, które wydały im się najtrudniejsze; które były nieznane lub których nie potrafili odgadnąć zmazując pierwsze litery
- inne :)

2 komentarze:

  1. Rewelacja! Świetnie sprawdzi się też na zajęciach indywidualnych z dziećmi! Dziękuję za inspirację! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojojoj ja już zapomniałam, że takie coś tu mam!:) Pomysł sprawdził się fajnie w ramach zadań domowych kiedy uczniowie przygotowywali dla rówieśników ćwiczenia testowe ;)

      Usuń