niedziela, 10 stycznia 2016

NIESZABLONOWE oblicze szablonowej GRAMATYKI

Krótko, zwięźle i na temat - przemycamy gramatykę na przeróżne sposoby tworząc 
 CREATIVE GRAMMAR CORNER.

ZAPRASZAM


I. CREATIVE GRAMMAR CORNER

Zakładamy klasowy GRAMMAR CORNER,
 w którym kolekcjonujemy przeróżne materiały, na przykład ...

A.
* niekompletne zdania*

- tworzymy tabelkę w WORDZIE, uzupełniamy przykładowymi frazami dostosowanymi do poziomu grup, wycinamy i umieszczamy w jakimś pojemniku czy kopercie

 - zadaniem uczniów jest losowanie karteczki i ustne lub pisemne układanie zdania w docelowym czasie

- ważne, żeby frazy w niekompletnych zdaniach nie posiadały słówek czasowych, jeśli chcemy wykorzystywać je później do ćwiczenia innych czasów 


- dodatkowo możemy stworzyć osobą kopertę lub inny pojemnik na słówka czasowe

- wówczas zadaniem uczniów będzie wylosowanie nie tylko kartki z frazami ale także określnika czasu i ułożenie z tego kompletu poprawnego zdania w docelowym czasie


- fajnie sprawdzają się też "ściągi"; w razie "wu" uczniowie zawsze mogą zerknąć i przypomnieć sobie strukturę danego czasu w trakcie ćwiczeń powtórzeniowych


B.
* "verb cards" *

- warto tworzyć takie kolekcje, gdyż świetnie nadają się do wprowadzania danego czasu jak i do jego utrwalania
- jeśli wprowadzamy czas, po uprzednim omówieniu jego struktury lub innej formy jego pre-prezentacji,  podchodzimy do każdego ucznia z plikiem takich "verb cards" i pytamy, np.

N: What is he doing"? 
U: He is watching TV.

N: What did he do?
U: he watched TV.

N: Will he watch fireworks?
U: No, he won't. He will watch TV. 

N: Has he watched TV?
U: Yes, he has.

- jak widzimy, możemy dowolnie manipulować kartami, układając zdania w zależności od potrzeb i omawianych struktur

- warto też przydzielić odpowiednią ilość kart uczniom, aby w parach mogli prowadzić mini-dialogi z wykorzystaniem tych fraz i czasów



C.
* "scattered sentences" *

- przygotowujemy duże napisy na tablicę, składające się na zdanie w danym czasie

- przyczepiamy magnesami do tablicy

- zadaniem uczniów jest ułożenie poprawnych zdań

- takie zadanie możemy również przygotować w wersji "mini", tworząc zestawy w kopertach i rozdając uczniom, aby ułożyli zdania z rozsypanki słów




D.
* "VIDEO" *
- świetnie sprawdzają się dowolne krótsze lub dłuższe filmiki, dostosowane do wieku i poziomu zaawansowania uczniów
- zadaniem uczniów jest obejrzenie danego filmu i opisanie widzianych tam czynności w odpowiednim czasie; przybliża to znacznie kontekst użycia czasów, utrwala i uświadamia uczniów w praktyczny sposób zastosowanie struktur
- osobiście wykorzystuję wszystko co możliwe, ale często wracam do:

1. ŚWINKA PEPPA dla grup młodszych
Peppa Pig Stars. Ep10: Sleepover, pierre fresneau

2. jakikolwiek odcinek z Mr BEAN w wersji animowanej lub filmowej


Mr Bean Animation: Goldfish, SC Mak,




Mr. Bean - Shopping, Khaled Alfaris


3. THE FLATMATES



4. ENGLISH EXTRA
 Zrzut ekranu z EXTRA ENGLISH Episode 1 Hector’s Arrival SUB
Language Land, https://www.youtube.com/watch?v=a339H_aqXx0

5. niedawno przypadkiem "napotkana" Sophia Grace:


Sophia Grace - Goes To School, Sophia Grace
 lub

... i inne, które akurat krążą w sieci ;)

E.
* "ilustracje" *

Niezastąpionym źródłem inspiracji do tworzenia zdań, dialogów czy odgrywania scenek stanowią ilustracje prezentowane na tablicach interaktywnych, na plakatach, zaczerpnięte z gazet lub z podręczników lekcyjnych.

- uczniowie tworzą zdania w docelowym czasie na podstawie tego, co widzą na zdjęciach
- uczniowie tworzą historyjki/pytania/dialogi/wywiady/itp. na podstawie treści i skojarzeń zaczerpniętych z ilustracji 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz