sobota, 23 stycznia 2016

LEKCJE z FACEBOOKIEM wspomogą pisania NAUKĘ

Próbowaliście kiedyś przenieść realia Facebooka do realiów lekcji języka angielskiego? 


Bo ja nie, ale jutro spróbuję, bo jestem bardzo ciekawa jak to wyjdzie :) Na tej lekcji będziemy korzystać z Facebooka, ale bez użycia, Facebooka, łącząc tradycję z nowoczesnością.

 ... już widzę oczyma wyobraźni ten gwar ..., 
tą przejętą zadaniem młodzież ..., 
i nie tylko młodzież, gdyż zadanko świetnie nadaje się na wszystko, dla wszystkich, do wszystkiego i wcale nie jest do niczego. Jak zawsze staram się uniwersalnie tworzyć te pomysły, abyście mogli dowolnie nimi manipulować i urozmaicać o swoje wizje.
 
Zapraszam

 
LEKCJE z FACEBOOKIEM
wspomogą pisania NAUKĘ
... i jak się okazało, nie tylko pisania


Facebook wydaje się być wszechobecny w życiu dzisiejszych nastolatków. Nie chcę ich ani za to ganić ani chwalić - taki jest fakt. A skoro taki jest fakt, i skoro to takie rozwiązania odpowiadają naszym uczniom to nie widzę przeszkód, aby połączyć nowoczesność z tradycją i stuningować nieco karty pracy wykorzystywane do pisania albo przeniesienie zadania z pisania na grunt "pozazeszytowy" i "pozapodręcznikowy".

POMYSŁ I

Zanim przejdziemy do pracy z jakimkolwiek narzędziem imitującym FB albo go wykorzystującym, warto wdrożyć jakieś zadanie rozgrzewkowe wdrażające uczniów w temat i wprowadzające słownictwo "fejsbukowe"

A.

Prezentujemy uczniom demotywatory albo filmiki, i zachęcamy do ich interpretowania oraz  dyskusji dot. pozytywnych i negatywnych stron tegoż narzędzia:

***





***

B. zrobiłam handouta na podstawie tej strony:


Zadaniem uczniów jest dopasować poszczególne "fejsbukowe" pojęcia do ich opisu oraz dodać własne słownictwo zauważone w tekście, a w domu dopisanie jeszcze innych ciekawych wyrażeń zaczerpniętych z internetu.

Dla młodszych uczniów możemy przygotować proste zadania z dopasowywaniem słów tj. znaczenia polskiego do angielskiego.


OPCJA I

a. każdy uczeń otrzymuje kartę pracy imitującą okienko nowego posta:



b. zadaniem uczniów jest podpisanie się imieniem i nazwiskiem w poście, uzupełnienie okienka dowolną informacją albo informacją tematycznie związaną z ostatnimi lekcjami (jeśli rozmawialiśmy o SZKOLE to piszą o zdarzeniach ze szkoły; jeśli były to ZAKUPY to trzymają się tematu i opisują na przykład jakieś wyjście na "shopping spree")
- przeważnie pisząc o tym: 
- co się wydarzyło
- gdzie to się wydarzyło
- co robili
- kto im towarzyszył
- jak się czuli
- jak się zakończyło to wydarzenie

c. po wykonaniu zadania uczniowie zawieszają swoje posty albo na tablicy korkowej, albo kładą na ławce

d. wszyscy uczniowie wstają z miejsc, podchodzą do dowolnego posta i czytają go; uczniowie mogą oczywiście przeczytać większą ilość postów jeśli czas lekcyjny na to pozwala

e. po przeczytaniu posta/postów, uczniowie wracają na miejsca lub jeśli warunki w sali pozwalają mogą zostać przy wybranym poście rówieśnika

f. uczniowie otrzymują kolejne karty, tym razem takie, które imitują komentarze - w zależności od naszych możliwości, każdy uczeń dostaje od 1 do 5 takich "comment bars" ;)



g. na swoich kartach piszą po jednym komentarzu, podpisują imieniem i kładą go pod postem wybranego rówieśnika albo przyklejają albo zszywają zszywaczem lub przyczepiają spinaczem

h. autor posta odczytuje komentarze

i. ... a nauczyciel na końcu zbiera karteluszki i sprawdza wszystko co trzeba, tj. pisownię, gramatykę, spójność wypowiedzi, i inne takie tam, oraz wystawia piękne oceny uczniom za rewelacyjną aktywność na zajęciach ;)

OPCJA II

 Można zmodyfikować tryb pracy z postami i "comment bars" 
wdrażając "łańcuszek postów"

wariant A.
 
- dla przykładu, nauczyciel pisze posta  na jednej kartce, na której jest miejsce na zamieszczanie komentarzy i podaje pierwszemu uczniowi


- uczeń A czyta posta i ma minutę (lub dwie) na wpisanie komentarza związanego z postem
- uczeń A po napisaniu komentarza podaje kartę uczniowi B, który zapoznaje się  z treścią posta, komentuje go i podaje kartę dalej do ucznia C,
- itd.


wariant B. 
- dzielimy uczniów na kilka grup, w zależności od liczebności klasy

- każda grupa otrzymuje poniższą kartę  

 

 - grupa wymyśla jakiegoś posta i zapisuje w dużym okienku

- kiedy posty każdej z grup są gotowe, następuje wymiana kart między grupami

- każda grupa zamieszcza komentarze poniżej posta grupy od której otrzymała kartę w przeciągu na przykład 5 minut

- po tym czasie karty wracają do pierwotnych autorów postów, którzy czytają komentarze i ewentualnie odpowiadają na nie

- wówczas może nastąpić kolejna wymiana postów w celu kontynuowania dialogu polegającego na wymianie postów    

wariant C.
  
- dzielimy uczniów na grupy
- każda grupa losuje posta

- każda grupa otrzymuje sporą ilość karteczek "comment bars"


- zadaniem grup jest sporządzenie jak największej ilości komentarzy w przeciągu danego czasu, na przykład 3 minut  
 



wariant D.

- nauczyciel lub uczeń przygotowuje swojego posta, a zadaniem każdego ucznia jest napisanie komentarza złożonego z np. 10-20 / 20-30/ 30-40 słów w jak najkrótszym lub w wyznaczonym czasie

SUGESTIE DODATKOWE:

- w grupach młodszych lub o niższym stopniu "wtajemniczenia w język", można zachęcać uczniów do wpisywania pojedynczych wyrazów albo fraz na karcie posta; wówczas w komentarzach będą zapisywać na przykład 
*przeciwieństwa 
(w poście było "sad", więc w komentarzu będzie "happy"; w poście było "sit" zatem komentujemy to "stand", itd.)
* skojarzenia z danym słowem 
(w poście uczeń przeczytał coś o "summer" więc w komentarzu pisze "sun")
*frazę z tym słowem
(post zawierał "watch", więc komentarzu będzie "watch TV"; w poście było "book", więc można to skomentować "read a book")
itp.
 
- grupy maturalne i gimnazjalne mogą w ten sposób ćwiczyć wyrażanie opinii oraz krótkie teksty użytkowe
- zadanie sprawdzi się do utrwalania innych funkcji językowych, takich jak zapraszanie, sugerowanie, udzielanie rad, itp.
- możemy stworzyć specjalne miejsce w klasie, gdzie co lekcję jeden uczeń będzie zamieszczał posta w postaci ciekawego cytatu w języku angielskim, albo jakiegoś słowa, na które natrafił w kontekście pozalekcyjnym, albo jakiś żart, lub coś, co się wydarzyło ostatnio w jego życiu, itp.; w ten sposób powstanie klasowa "Facebook wall", z przeróżnymi treściami, które pozostali uczniowie będą mogli komentować ustnie lub pisemnie w innych zadaniach
- pomysł można wykorzystać do utrwalania słownictwa związanego z emocjami: jeden uczeń co każdą lekcję będzie przyczepiał swojego posta z nazwą emocji jaką akurat tego dnia odczuwa, wraz z opisem przyczyn takiego stanu, a pozostali uczniowie będą w komentarzach ustnych lub pisemnych, udzielali mu rady albo reagowali w jakiś inny sposób
- o właśnie! BAJER! ... nauczyciel może sam przygotować posty, w których będzie zamieszczał pytania do uczniów; pytanie typu "ESL QUESTIONS" napisane na "postowych" karteczkach


... a uczniowie na swoich "komentarzowych" egzemplarzach mogą pisemnie odpowiadać na te pytania, podpisując się na nich i w ten sposób mamy świetny materiał do sprawdzania umiejętności pisania uczniów


- można też "wymusić" na uczniach utrwalanie zagadnień gramatycznych;
zachęcamy ich do napisania czegoś w danym czasie, i zaznaczamy, że odpowiedzi w komentarzach również muszą zawierać daną strukturę


- pewnie jeszcze coś, ale neurony mi się przegrzały :D

OPCJA III

a. poniższe karty możemy wykorzystać na zajęciach poświęconych przedstawianiu się, opowiadaniu o swoim hobby albo opowiadaniu o sylwetkach znanych ludzi, zarówno z przeszłości jak i teraźniejszości czy przyszłości

b. zadaniem uczniów jest stworzenie pisemnego profilu swojego lub znanej osoby, urozmaicając kartę obrazami oraz tekstem, gdzie piszą o podstawowych danych osobowych, swoich zainteresowaniach, przyjaciołach, czasie wolnym, itp.


c. uczniowie mogą sami zaopatrzyć się w odpowiednie zdjęcia i materiału potrzebne do stworzenia takiej strony, albo zrobimy to my




d. uczniowie wybierają swojego idola i dostają karty profilowe, które zapełniają informacjami o celebrycie w postaci zdjęć, danych osobowych, hobby, postów z ostatnich/teraźniejszych/przyszłych wydarzeń





Jak inaczej wykorzystać taką kartę? 

 Natknęłam się na nią szukając różnych "facebook bars".
Jest świetna.
z takiej strony:
 Zmodyfikowałam nieco tą wersję, gdyż ma narzucone tematy, i powstało coś takiego jak już pokazywałam wyżej:


Pracujemy z nią podobnie jak na Facebooku.

* zachęcamy uczniów, aby w odpowiednich rubrykach dodali kilka informacji o sobie

*mogą wstawić nawet swoje zdjęcie

*w sekcji "What's on your mind?" mogą wpisywać dowolne lub zaproponowane przez nauczyciela lub rówieśników treści

- jeśli tematem ostatnich lekcji jest "CZŁOWIEK" to tworzymy polecenia do pisania oscylujące w okół tego tematu , np. jak się czują, dlaczego tak się czują, co się stało; 
- jeśli omawiamy PODRÓŻOWANIE, uczniowie przygotowują wpis o wakacjach albo feriach wspominając o tym, gdzie są albo gdzie byli; co robią albo co robili,  czy im się podoba alb o czy im się podobało; 
- jeśli jest to "JEDZENIE" uczniowie piszą co takiego jedli dziś na obiad, z kim to jedli, skąd to mieli, czy to było dobre, czy nie, ile to kosztowało, gdzie to jedli, i tak dalej

* a jeśli chcemy powtórzyć kilka działów, to wykorzystujemy kartę do tego, aby uczniowie zamieścili na "wallu" informacje o różnorodnej tematyce

* możemy zachęcić uczniów do wymieniania się kartami
- wówczas jeden uczeń pisze posta, a drugi zabierając kartę autorowi posta, wpisuje pod nim komentarz
- po czym uczniowie znowu się wymieniają i dodają komentarze, tworząc wymianę zdań

* podobnie jak w powyższym zadaniu, w grupach maturalnych można zachęcić uczniów, aby wyrazili swoją opinię na dany temat i również wymieniali się kartami tworząc pisemną wymianę zdań imitując "fejsbukowe" posty i komentarze




***
 
A tak  wyszło to moim uczniom:






  





















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz